חדשות

פרופ' תמר פרץ: "נחשפתי בהדסה לשקרים, רוע, שטנה, התנכלויות ומניפולציות"

בראיון ל"כלכליסט" יוצאת פרופ' פרץ נגד ועדי הרופאים בבית החולים הירושלמי, שלדבריה פעלו נגדה משום שהתנגדה לצעדים שנקטו, ונגד משרד האוצר שתמך במינוי פרופ' רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל הקבע; לדבריה, ביקשה מליצמן להישאר כמשנה למנכ"ל

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם (צילום: יח"צ)
המרכז הרפואי הדסה עין כרם (צילום: יח"צ).

המנהלת הזמנית של המרכז הרפואי "הדסה" בירושלים, פרופסור תמר פרץ, העומדת לפנות החודש את תפקידה למנכ"ל הקבוע החדש של "הדסה", פרופסור זאב רוטשטיין, אמרה בראיון שהתפרסם היום (ג') בעיתון "כלכליסט", כי עברה שנה "אכזרית וקשה".

"נחשפתי בהדסה לשקרים, רוע ומניפולציות", אמרה פרופ' פרץ. היא ציינה כי ועדי העובדים התנכלו לה ושרים הפנו לה עורף, למרות, כך הדגישה, ההישגים שהושגו בהבראת בית החולים. כמו כן, האשימה את הרופאים במרכז הרפואי בתחזוק "קשר הדוק עם פוליטיקאים, שלא מתקיים בשום מקום אחר בארץ". על מינויו של פרופ' רוטשטיין אמרה: "אין באמת צורך במנהל חיצוני".

"אני לא רגילה לכמות כזאת של שטנה, ארס, השמצות ושקרים", תיארה פרופ' פרץ את השנה החולפת, שבה עמדה בראש המוסד הירושלמי, לאחר שנחתם עמו הסכם הבראה במעורבות המדינה וארגון "נשות הדסה". היא סיפרה, כי נדרשה להתמודדות מורכבת לא רק עם גורמים מבחוץ, אלא גם עם שלושה מתוך חמישה ועדי העובדים החזקים בהדסה, שלדבריה התנכלו לה. היא אמרה גם, כי "אנשי האוצר ומשרד הבריאות לא תמכו במינוי קבוע (שלי) לתפקיד, למרות ההצלחות שרשמתי".

מימין: תא"ל פרופ' יצחק קרייס, קצין רפואה ראשי בצה"ל; פרופ' תמר פרץ, מנכ"לית המרכז הרפואי "הדסה" ומר ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, בוועידת ישראל לרפואה (צילום: אבי חיון)

תצלום ארכיון / מימין: תא"ל פרופ' יצחק קרייס, קצין רפואה ראשי בצה"ל; פרופ' תמר פרץ, מנכ"לית המרכז הרפואי "הדסה" ומר ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, בוועידת ישראל לרפואה (צילום: אבי חיון)

"בירושלים הכוח של הרופאים הרבה יותר חזק כיוון שחברי הכנסת ושרי הממשלה מטופלים בהדסה"

פרופ' פרץ מסרה, כי כאשר נכנסה לתפקידה, ביוני 2014, 40% מחדרי הניתוח לא פעלו או שפעלו באופן חלקי, בין השאר כיוון ש-28 אחיות חדרי ניתוח עזבו כמעט בבת אחת לבתי חולים אחרים. היה זה לאחר הסכם ההבראה, במסגרתו קיבל "הדסה" יותר ממיליארד שקל מצד המדינה ומאות מיליוני שקלים מהבעלים, ארגון "נשות הדסה". ההסכם נחתם לאחר שהמוסד נקלע למצוקה תקציבית ונאלץ לפנות לבית המשפט שיכריז על הקפאת הליכים, שנמשכה שלושה חודשים.

כיום, אמרה פרופסור פרץ לעיתון, תזרים המזומנים מאוזן והפעילות החלה לעלות בחזרה, לא מעט בזכות הסדר עם שירותי בריאות "כללית" בדבר תשלום חוב בסך 150 מיליון שקל. עוד מסרה פרופ' פרץ, כי פעילות חדרי הניתוח גדלה ב-11% לעומת השנה שעברה, וגם נרשם גידול בלידות
ובתפוסת המיטות. לצד זאת, אמרה, בוצעו קיצוצי שכר ופיטורים של כעשירית מ־5,500 העובדים.

בראיון אמרה פרופ' פרץ: "ביקשתי להיפגש עם יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, ומה ששמעתי זה שאני אדם נקמן, שהתפקיד לא מתאים לי ושהמינוי (שלי) לא ראוי". תגובת ד"ר אידלמן: "אני מצטער על כך שפרופסור פרץ אינה מציגה את העובדות לאשורן, בין היתר שאני זה שציינתי בשעתו את חשיבות הבחירה של רופאה לתפקיד - ושבירכתי על כך".

פרופ' פרץ הוסיפה, כי הסכסוך עם ועדי העובדים החל עוד ב-2010, כאשר הרופאים, לטענתה, פעלו למניעת פיטורי המנכ"ל לשעבר פרופסור שלמה מור-יוסף - ונוצר הקרע בינה לוועדים ש"הושלם סופית כחצי שנה לפני המינוי שלי לתפקיד הנוכחי".

"לא התווכחתי (עם ליצמן). הדבר היחיד שאמרתי לו הוא שלדעתי אני צריכה להישאר לפחות משנה למנכ"ל"

היא התנגדה בגלוי, אמרה, לצעדי ההשבתה והמאבק שפתחו הרופאים כאשר התגלה המצב הכספי החמור שאליו נקלע בית החולים. בעת ניסיונותיה לקיים דיאלוג עם הוועדים, אמרה, החלה גם לקבל נכתב נאצה. היא הואשמה ביחסי אנוש גרועים.

בנוגע לתמיכת האוצר בפרופסור רוטשטיין אמרה בראיון, כי התמיכה "נשענה על נתונים לא נכונים" וסיפרה שבחודש שעבר שלחה מכתב למנכ"ל האוצר שי באב"ד, לאחר שזה הודיע על תמיכתו במינוי רוטשטיין לאור הגירעונות בהדסה. "שבוע לפני כן היתה ישיבה אצלו והצגנו לו את המספרים הנכונים", אמרה, "עד היום לא קיבלה תשובה".

עוד אמרה פרופ' פרץ, כי שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן ומנכ"לית האוצר לשעבר יעל אנדורן רצו שתהיה המנהלת הקבועה של הדסה, אבל נשיאת ארגון נשות הדסה התנגדה. עוד אמרה, כי דיברה עם שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן, וזה הודיע כי החליט על מינוי רוטשטיין. "לא התווכחתי אתו. הדבר היחיד שאמרתי לו הוא שלדעתי אני צריכה להישאר לפחות משנה למנכ"ל, בהנחה שתהיה לי אינטראקציה טובה עם פרופסור רוטשטיין", אמרה.

"בירושלים הכוח של הרופאים הרבה יותר חזק, מכיוון שחברי הכנסת ושרי הממשלה מטופלים בהדסה", אמרה פרופ' פרץ. "בשום מקום בארץ אין קשר כזה לרופאים הבכירים עם הפוליטיקאים", הוסיפה.

בתשובה לשאלת המראיין מיקי פלד אם עתה היא מבינה טוב יותר איך הדסה הגיע לגירעון של 1.3 מיליארד שקל ולהקפאת הליכים, השיבה פרופסור פרץ: "היה חוסר רצון להתמודד עם מרכזי כוח. היו משכורות גבוהות עם יותר מדי שעות נוספות ומבנה ארגוני לא נכון של בית החולים. הקפאת ההליכים והשביתה דירדרו את הדסה למצב עוד יותר קשה".

משרד האוצר מסר בתגובה, כי "הדסה נקלע ב־2015 לגירעון נוסף של 60 מיליון שקל למרות תוכנית ההבראה. החשב המלווה את בית החולים מצא שהוא מאוזן, אך מדובר באיזון חשבונאי רישומי בלבד. ייקח עוד זמן רב עד שהדסה יגיע גם לאיזון תזרימי. הדסה זקוק למנהל מיומן ומנוסה כדי לעמוד בזכות עצמו ולא להזדקק לקרש הצלה על חשבון משלמי המסים".

ועד מנהלי המחלקות ב"הדסה" הגיב: "ההשתלחות וההסתה של פרץ נגד הרופאים היא מצערת. ועדי הרופאים היו מוכנים לכל שיתוף פעולה שיידרש כדי להבריא את הדסה. במקום זאת, העדיפה פרופסור פרץ את דרך הפלגנות, מדיניות יהירה ומנותקת וחסרת אחריות".

לכתבה המלאה ב"כלכליסט" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ראיון,  פרופ' תמר פרץ,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' זאב רוטשטיין,  משרד האוצר,  הסכם הבראה ב"הדסה",  כלכליסט
תגובות
אנונימי/ת
29.10.2015, 19:12

השר לשעבר דניאל הרשקוביץ בהיותו שר המדע נאם בהדסה שגם לנשים יש לתת משרות ניהול. מי קבלה משרת ניהול מיותרת לכאורה באותם ימים? כמה זה עולה לנו? יש מבקר???

אנונימי/ת
29.10.2015, 19:12

השר לשעבר דניאל הרשקוביץ בהיותו שר המדע נאם בהדסה שגם לנשים יש לתת משרות ניהול. מי קבלה משרת ניהול מיותרת לכאורה באותם ימים? כמה זה עולה לנו? יש מבקר???