דעות

מודל הפעולה של בתי החולים אינו מתאים לאתגרים שצופן העתיד

יש להיפרד מחלק מהשירותים שניתנים כיום בבתי חולים, ואשר בפועל ניתן וצריך לבססם כחלק משירותי הרפואה בקהילה

אין מחלוקת על תפקידם, חשיבותם ומעמדם הבלתי־מעורער של בתי החולים במערך הבריאות — בישראל או בעולם. הם מגלמים בתוכם את פסגת הטכנולוגיה, המיומנות וההרואיקה הרפואית, ועוסקים בהצלת חיים יומיומית.

אך כשמיישירים מבט אל המציאות המתהווה, נראה כי בתי החולים במודל הפעלתם הנוכחי — הכלכלי והרפואי כאחד — אינם מתאימים לאתגרים שצופן העתיד. מודל זה יוצר כיום שיעורי תפוסה עצומים במחלקות האשפוז, הרבה מעבר ליכולתן של המחלקות לספק טיפול רפואי איכותי — ברמה הקלינית וגם ברמת השירות והבטיחות.

עומסים אלה בבתי החולים באים בסופו של דבר לידי ביטוי בתמותה גבוהה מזיהומים, תורים ארוכים לפרוצדורות השונות, תנאי אשפוז ירודים ועוד.

יש להכיר בכך שהרפואה בקהילה היא המפתח להתמודדות עם האיומים והאתגרים בתחום הבריאות

נדמה, כי הגיעה העת להתאים את מערכת הבריאות, על מוסדותיה וגופיה השונים, למציאות שבפתח. יש ליצור מסלול שיאפשר לבתי החולים להתמקד בהענקת שירותים רפואיים שהם ליבת הפעילות האשפוזית — ובמקביל להיפרד מחלק מהשירותים שניתנים בהם כיום, ואשר בפועל ניתן וצריך לבססם כחלק משירותי הרפואה בקהילה.

בכל שנה עולה הדרישה המוצדקת מצד בתי החולים לתוספת מיטות אשפוז. הדרישה נובעת מכך שתשתיות האשפוז בישראל אינן מותאמות עוד לגודל האוכלוסייה ולצרכיה — צרכים שרק יתעצמו וילכו בשל הזינוק הצפוי במספר הקשישים בישראל, כמו גם העלייה במחלות הכרוניות שמלוות את חייו של אדם.

מכאן, ייתכן שראוי לעשות שינוי חשיבתי יסודי בתכנון שירותי הבריאות בישראל, ולהכיר, להפנים ולהתמודד עם השינוי. יש להכיר בכך שהרפואה בקהילה היא המפתח להתמודדות עם האיומים והאתגרים בתחום הבריאות.

בתי החולים במודל הפעלתם הנוכחי — הכלכלי והרפואי כאחד — אינם מתאימים לאתגרים שצופן העתיד

יש חשש ממשי שהגישה הריכוזית בבריאות תתרום בסופו של דבר לסתימת המערכת ולקריסתה. צריך לחשוב מהו תפקידו של בית החולים ברפואת המחר, מתוך הכרח לחזק ולבסס את בתי החולים במציאות המתהווה. נדרשת חשיבה שאינה צומחת מתוך הקיים והמוכר.

במטרה לצמצם את עומסי האשפוז במחלקות הפנימיות והגריאטריות (ולא רק בהן), ראוי לפתח תשתיות יציבות ומגוונות כדי לתת מענה ממשי והולם לטיפול וסיעוד במסגרת הקהילה או בביתו של המטופל. בכוחו של מערך אשפוז ביתי איכותי ומפותח לצמצם משמעותית את מספר המטופלים המאושפזים בבתי החולים.

יש חולים שעבורם אין לבית החולים כל יתרון על פני אותו טיפול בקהילה או בבית. למעשה, עצם הימצאותם במחלקה עלול להחמיר את מצבם הרפואי בשל חשיפה לזיהומים, וכן מכביד על המערכת שלא לצורך. זהו אשפוז שניתן היה למנוע לו היה מענה הולם בקהילה.

החוכמה היא למצוא היום את הפתרונות הראויים לבעיות המחר. כעת נדרשים פתרונות אסטרטגיים בראייה לאומית וארוכת טווח. חלק גדול מיכולת ההתמודדות עם האתגרים הצפויים בעתיד תלוי במידת ההפנמה והיישום של ארבעה עקרונות-מוצא: השקעה, ביסוס ועיבוי הרפואה בקהילה; פיתוח שירותים רפואיים בבית, ובראשם אשפוז ביתי; הטמעה של מערכת טלה־רפואה לניתור ואיתור מרחוק של שינויים במצב הרפואי של המטופל — קרי, טכנולוגיה שתדע לזהות ולהתריע על הידרדרות במצב הרפואי ולמנוע החמרה; ולבסוף, שמירה הדוקה על רצף טיפולי באמצעות חיזוק וביסוס שיתוף הפעולה בין הקהילה לבתי החולים.

נושאים קשורים:  דעות,  עתיד,  בתי חולים,  אשפוז,  רפואה בקהילה,  זיהומים
תגובות
01.10.2015, 18:52

הקושי של הקהילה לתת טיפול סיעודי ורפואי יעיל הוא גורם חשוב לעומס ולאי ספיקת חדרי מיון ,מחלקות פנימיות וגריאטריות. השקעה בפיתוח כוח אדם ואמצעים שיוכלו לתת מענה לחולים כרונים , גריאטרים היא עצומה. יחד עם זאת אני מסכים עם עו"ד יגודה שזו הדרך הנכונה לצמצם את האשפוזים ואת הפניות לחדרי המיון . הפתרון צריך להיות מערכתי של משרד הבריאות וקופות החולים ודורש תקציב נפרד וגדול לרפואת הקהילה.

אין ספק שעומס רב במחלקות האישפוז יכול להימנע אם מערכת הבריאות בקהילה היתה מאורגנת באופן שיכול לתת מענה יעיל ומספק לחולים קשים , סיעודים עם בעיות מורכבות .
כיום- שרותי טיפולי הבית / יחידה להמשך טיפול / הוספיס בחולה לא ממאיר וכו- מוגבלים למדי ומבוססים בעיקר על משפחה תומכת.
לא כל שכן שהמערך המוסדי באם נדרשים לו - מוגבל לא פחות , ללא קשר להתוויה - שקום, הוספיס, סיעודיים במצבים שונים
כמובן שהתוצאה הבלתי נמנעת היא שחולים קשים ללא משחה מסורה צמודה וגם עם רצון ויכולת מגיעים לאשפוז ופעמים רבות לתקופות ארוכות בהן במקום להשתפר הם רק מידרדרים עד שתימצא להם מיטה בה ניתן יהיה לשכוח מהם ולחוש שמילאנו את חלקנו. לצערינו, ככל שהגיל יעלה, הבעיה תחמיר
שינוי - מסכימה שיש לעשות, רק נראה כי לאור ניסיון השנים האחרונות ,
מהממשלה הזו לא נראה כי יצמח דבר

כול מילה בסלע!
יש ניצנים.. וחלק מדבריך כבר יושם..קופות החולים אכן רכשו שירותים חיצוניים למטרה זו. שתי חוליות חיוניות להצלחת הפרוייקטים זה רצון המשפחה וגם רצון הצוותים בבית החולים.
משפחות לא מעוניינות לקחת יקיריהן הביתה למרות המערכים שהקופות רכשו.. שיקום ביתי, הוספיס בית, Home IV..
בנוסף לזה חלק מצוותי הרפואה אינם מודעים לשירותי הקהילה.. ויש כאלה שמודעים אך לא מעוניינים לשתף פעולה מסיבות רבות ומרובות (אשפוז זה הכנסה לבית החולים) מנקודת מבטם הגישה השמרנית והבטוחה עבור החולה היא אשפוז בבית החולים! וזה כמובן "לא נכון"
לסיכום: כן יש יישור מבט למציאות המתהווה.. לוקח זמן לשנות אך עם רצון, ידע ותושייה השינויים לטובה יתגשמו!
בברכה.. סאאידה

עו"ד יגודה האם תסכים להתארח באחד מבתי החולים בכדי לשוחח על הנושאים הנ"ל?

03.10.2015, 09:32

בשמחה. [email protected]

תודה רבה.. רבה?נהיה בקשר.

אנונימי/ת
03.10.2015, 16:46

יש בעייה.קופות החולים מנוהלות כעסקים מסחריים.הרופאים מחוייבים לראות מספר רב של חולים כדי להגיע לפרנסה לכל המשפחה. מי שלא מצליח בסוף מחפש פתרונות בחו"ל.מישהו חישב אזה אחוז מכל מחזור רופאים ישראלים יורד בסופו של דבר. המערכת דוחפת לכיוון זה.