חדשות

טיפול בעיבוד קוגניטיבי - Cognitive Processing Therapy

תהליך ההחלמה ב-CPT כרוך בזיהוי השפעות אלה והתמודדות עמן על ידי אתגור קוגניטיבי, וכן בחשיפה לאירוע הטראומטי, על מנת ליצור הסתגלות לנרטיב הטראומטי כזיכרון ולא כטריגר להצפה רגשית

ספרו של הפסיכולוג הישראלי ד"ר דני דרבי (צילום: יח"צ)

עו"ס שרון דגן ופרופ' יוליאן יאנקו, מרפאת ברה"ן יבנה

הטיפול בעיבוד קוגניטיבי תואר לראשונה ב-1993 בספרן של Resick  ו- Schnicke, כטיפול עבור נפגעות אונס. מדובר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי המיועד לנפגעי טראומה מסוגים שונים. זהו טיפול קצר מועד וממוקד מטרה. הטיפול מבוסס מחקר (;Resick et.al, 2002;Monson at.al 2006;Chard & Kathleen, 2005) ומבוסס על התיאוריה הגורסת כי לאנשים אמונות ורעיונות שרכשו במהלך חייהם וכאשר מתרחש אירוע טראומטי, הם אינם עוצרים לבדוק האם וכיצד השפיע האירוע על האמונות הללו. במקרים רבים, נוצרות הנחות שליליות בעקבות האירוע הטראומטי מתוך השפעתו על אמונותיו הקודמות של האדם.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_processing_therapy

ספרו של הפסיכולוג הישראלי ד"ר דני דרבי (צילום: יח"צ)

ספרו של הפסיכולוג הישראלי ד"ר דני דרבי (צילום: יח"צ)

תהליך ההחלמה כרוך בזיהוי השפעות אלה והתמודדות עמן על ידי אתגור קוגניטיבי, וכן בחשיפה לאירוע הטראומטי (ולא להמשיך להימנע מהזיכרון הטראומטי) על מנת ליצור הסתגלות לנרטיב הטראומטי כזיכרון ולא כטריגר להצפה רגשית. בטיפול בודקים הלכה למעשה ותוך השוואה להלך המחשבה לפני האירוע הטראומטי, כיצד טראומה משפיעה על תפיסת העולם ועל התפיסה העצמית של האדם ותוך כדי כך יוצרת קשיים בהתנהלות הרגשית והיום יומית.

התיאוריה מתבססת על שני תהליכים קוגניטיביים המתרחשים בהקשר זה– התאמת יתר (Accommodation) והטמעה (Assimilation). התאמה פירושה "צביעת" עולמו הקוגניטיבי של אדם בהתאם למשמעויות והפרשנויות שהוא מייחס לאירוע הטראומטי (למשל- נפגע תאונת דרכים הסבור כי כל סיטואציה הכרוכה ביציאה מהבית מהווה סכנת חיים). הטמעה פירושה תפיסת האירוע הטראומטי על משמעויותיו (כולל, לעיתים, נרטיב האירוע עצמו) על פי אמונות שהאדם החזיק בהן קודם להתרחשות האירוע (למשל, אדם בעל נטייה לפרפקציוניזם וחשיבה במונחים של "הכול או לא כלום" יפסיק לתפקד בעקבות קטיעת רגל בתאונה מתוך תפיסה ש"אני לא שלם"). החשיפה נעשית תוך התייחסות בכתב וקריאה חוזרת של הנראטיב הטראומטי על משמעותו לתפיסת העולם לאחר האירוע, פרטיו והרגשות שהוא מעלה במטופל.

מלמדים את המטופל כלים קוגניטיביים שמטרתם לזהות, להעריך ולשנות אמונות לגבי האירוע הטראומטי. המטופל לומד ומאתגר את המסקנות הלא מציאותיות שלו לגבי החוויה הטראומטית (כגון אמונה שגויה ש"המשמעות של מה שקרה היא שלא ניתן לסמוך על אף אחד..."). הדברים הנלמדים בשלב זה מאפשרים למטופל להפוך ל"מטפל עבור עצמו" ולהסתגל טוב יותר לחיים לאחר סיום הטיפול.

הפרוטוקול בנוי מ-12 מפגשים שבועיים אותם ניתן לפרוס גם לטווח ארוך יותר על פי הצורך. ניתן לבצע הטיפול באופן פרטני או בקבוצה.

הספר באינטרנט (יתכן שיש צורך בסיסמה):

http://lib.ruppin.ac.il/multimedia_library/pdf/40121.pdf

מקורות:

  • ריסיק. פ, דרבי ד. (2010). אופקים חדשים בטיפול בתסמונת פוסט

טראומטית – טיפול בעזרת עיבוד קוגניטיבי,

Chard, K.M.(2005). An evaluation of cognitive processing therapy for the treatment of posttraumatic stress disorder related to childhood sexual abuse. Journal of Consulting and Clincal Psychology, 73(5):965-971.

Monson, C.M., Schnurr, P.P., Resick, P.A., Friedman, M.J., Young-Xu, Y., Stevens, S.P. (2006). Cognitive processing therapy for veterans with military-related posttraumatic stress disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(5):898-907.

Resick, P.A., Nishith, P., Weaver, T.L., Astin, M.C., Feuer, C.A.(2002). A comparison of cognitive-processing therapy with prolonged exposure and a waiting condition for the treatment of chronic posttraumatic stress disorder in female rape victims. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(4):867-879.

נושאים קשורים:  חדשות,  סקירה,  טראומה,  עיבוד קוגניטיבי,  Cognitive Processing Therapy,  טיפול
תגובות