אנטיביוטיקה

ארה"ב: בתוך לילה אחד התייקר מחירה של תרופה ב- 5000%

ועדה של הקונגרס האמריקני חוקרת את "שערוריית מחירי התרופות הגנריות" שהיצרניות ייקרו בבת אחת במאות אחוזים. שתי תרופות למחלות לב התייקרו בתוך שנה ב-525-212%

תרופות מרשם (אילוסטרציה)
תרופות מרשם (אילוסטרציה)

זה קרה בחודש שעבר בארה"ב – ועורר מחאה ציבורית נרחבת: בתוך לילה אחד, התייקר מחירה של תרופה אחת מ-13.50 דולר לגלולה עד ל-750 דולר. ומדובר בתרופה הקיימת בשוק כבר 62 שנה – ה- Daraprim (או בשם הגנרי – pyrimethamine) ומיועדת לטיפול במחלה זיהומית מוכרת שמחולל אותה טפיל נפוץ, חד תא דמוי סהר, טוקסופלסמה גונדי (toxoplasmosis). על-פי הערכות זהו הטפיל הנפוץ ביותר בעולם ונדבקים בו כ-33-25% מאוכלוסיית תבל. המחלה עלולה להיות מסכנת-חיים, במיוחד לתינוקות שנולדו לאימהות שנדבקו בטפיל בעת ההיריון או בקרב אנשים שהמערכת החיסונית שלהם ירודה, כמו חולי איידס וחולים בסוגי סרטן מסוימים. ההידבקות היא דרך בשר נגוע.

את מהלך ההתייקרות השערורייתי, עליו דיווח "ניו יורק טיימס", ביצעה חברת התרופות Turing. "הדבר יחייב בתי חולים לחפש טיפול חליפי שעלול לא להיות יעיל ועם תופעות לוואי", הזהירה ד"ר ג'ודית אברג ראש המחלקה למחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה במרכז הרפואי "הר סיני" בניו-יורק.
תחקיר של העיתון העלה כי התייקרות כה דרמטית במחירה של תרופה בודדת איננה מקרה יחיד בתקופה האחרונה במיוחד בארה"ב. בעוד שתשומת הלב העיקרית של הציבור מופנית למחירי התרופות החדשות המגיעות לשוק - במיוחד למחלות כמו סרטן, הפטיטיס C ולטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול – פחות תשומת לב אבל לא פחות דאגה וחששות, ליוו ההתייקרויות העצומות שנעשו בתרופות ותיקות ובכלל זה אפילו גנריות.

בחלק מהמקרים היצרניות הודו כי ההתייקרות נובעת עקב מחסור במלאי, אבל גם מסיבות המוגדרות כ"אסטרטגיה עסקית": חברות רכשו זכויות על תרופות ישנות, שנזנחו ושהן הפכו אותן, תודות לשינוי קל בהרכבן תוך השגת אישור להתוויות חדשות, מה שאפשר ליצרניות לטעון שאלו "תרופות-מומחיות" ולכן מחירן גבוה במיוחד.

התחקיר העלה כי התרופה cycloserine הניתנת לטיפול בשחפת מסוכנת שמפגינה עמידות לשורה ארוכה של תרופות אחרות, התייקרה מ-500 דולר לגלולה לכדי 10,800 דולר לגלולה לאחר שהיצרנית נרכשה בידי חברה אחרת (Rodelis). התירוץ שניתן לנסיקה התלולה במחיר: הצורך של החברה בבעלות החדשה להשקיע יותר כדי להבטיח אספקה סדירה. נוכח הביקורת שמהלך זה ספג הודיעה החברה כי במקרים מסוימים היא מספקת את התרופה חינם עבור חולים נזקקים.

וועדה של הקונגרס האמריקני חוקרת עתה את מחיריהן של תרופות גנריות בעקבות תלונה נגד חברה Valeant שמייצרת את התרופות ניטרופרס ו-אינסופרל למחלות לב - שמחירן עלה בתקופה האחרונה ב-212% ו-525% בהתאמה. מחיר התרופה האנטיביוטית Doxycycline עלה בין אוקטובר 2013 לאפריל 2014 מ-20 דולר לבקבוק עד ל-1849 דולר לאותה תכולה.

החברה הרפואית האמריקנית למחלות זיהומיות והאיגוד לרפואת איידס הגדיר את התייקרות ה"דאראפרים" לא מוצדקת במיוחד עבור אוכלוסיות חולים שמבחינה רפואית הן פגיעים מאד. התרופה מוגדרת כתרופת קו-ראשון וסטנדרטית לטוקסופלזמה והיא ניתנת בשילוב עם התרופה האנטיביוטית sulfadiazine. אמנם ידוע שיש טיפולים חליפיים אלא שחסרים נתונים מספקים לגבי רמת יעילותם.

מייסד ומנכ"ל חברת התרופות "טורינג", מרטין שקרלי (Shkreli) טען בתגובה כי התרופה שבה מדובר איננה כל-כך שכיחה בשימוש במערכת הבריאות האמריקנית ולכן ההתייקרות מיועדת כדי להשתמש בהכנסות ממנה לפיתוח טיפולים יותר טובים למחלת הטוקסופלזמה. הוא הצטדק שאין מדובר בחמדנות אלא במהלך המיועד להשאיר את החברה בעסקי התרופות. רוב החולים משתמשים בה פחות משנה, תירץ את מהלך ההתייקרות. "ניו יורק טיימס" כינה את המנכ"ל בן ה-32 "כבעל מוניטין של אדם מבריק וחצוף". אמש, נוכח המחאה והביקורת הקשה שספגה החברה בתקשורת האמריקנית, מיהר המנכ"ל להודיע כי מחירה החדש יוזל אבל לא מסר בכמה וממתי.

התרופה דאראפרים גם ניתנת לטיפול בחולי מלריה. ה-FDA אישר אותה כבר ב-1953. תקופה ארוכה היא יוצרה בידי גלקסקו-סמית-קליין. מחירה היה 1 דולר לגלולה. ב-2010 מכרה GSK את הזכויות עליה לחברה בשם "קור-פארמה" (Core) כשבשנה שעברה חברה אחרת, "מעבדות אימפאקס", קנתה את "קור" וחברות נוספות שהיו קשורות אליה ב-700 מיליון דולר ובתוך תקופה קצרה אחר כך "אימפקס" מכרה את הזכויות על התרופה ל"טורינג". כל המעורבות בעסקות הללו מסרו כי נאלצו לייקר את המחיר משום שחלה ירידה במרשמים שהרופאים רשמו למטופליהם (לא כולל בתי החולים שבהם אושפזו חולים שנזקקו לתרופה הזאת).

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  טוקסופלזמה,  טפיל חד תאי,  תרופות גנריות,  שחפת עמידה,  מלריה
תגובות