מחקרים

מטה-אנליזה של גורמי סיכון ניתנים לשינוי לאלצהיימר

בסקירת ספרות ומטה אנליזה, נמצאו עדויות ברמה I המצביעות על כך שייתכן שהתערבות תרופתית, תזונתית, בסגנון החיים, במצב הפסיכולוגי, ובחשיפה הביוכימית יכולה לגרום לירידה בהיארעות מחלת האלצהיימר

16.09.2015, 10:28
אלצהיימר (אילוסטרציה)
ניוון מוחי, אלצהיימר. אילוסטרציה

כיום רווחת האמונה שהאטיולוגיה של מחלת האלצהיימר משלבת חשיפה סביבתית ורגישות גנטית. מטרת הסקירה השיטתית והמטה-אנליזה שביצעו החוקרים הייתה להעריך את הקשר הכולל בין גורמי סיכון הניתנים לשינוי לבין מחלת האלצהיימר.

החוקרים ביצעו חיפוש שיטתי ב-PubMed ובמסד הנתונים של Cochrane לסקירות ספרותיות, מהקמתם ועד יולי 2014. בנוסף ביצעו החוקרים חיפוש בהפניות של מאמרים רלוונטיים. החוקרים כללו מחקרי עוקבה (Cohort) פרוספקטיביים, וכן מחקרים רטרוספקטיביים מבוקרים.

זוהו 16,906 מאמרים, מתוכם 323 מאמרים, שכללו 93 גורמים, עמדו בקריטריונים להכללה במטה-אנליזה. בקרב הגורמים אשר העדויות בנוגע אליהם היו מוצקות יחסית (אוכלוסייה כוללת מעל 5000), במסגרת המטה-אנליזה שבוצעה, החוקרים מצאו עדויות ברמה I לכך שחשיפה לאחד מארבעה תכשירים רפואיים (אסטרוגנים, סטטינים, תרופות כנגד יתר לחץ דם, ונוגדי דלקת שאינם סטרואידים) כמו גם ארבעה מרכיבי דיאטה (פולאט, ויטמין E וויטמין C, וקפה) מגינה מפני מחלת האלצהיימר. כמו כן, נמצאו עדויות ברמה I המראות שחשיפה ביוכימית (היפר-הוציסטאין [hyperhomocysteine]) ומצבים פסיכולוגיים (דיכאון) מעלים באופן מובהק את הסיכון לפתח אלצהיימר. נמצאו עדויות ברמה I המצביעות על כך שיש השפעה מורכבת הן למחלות נלוות (שבריריות, טרשת עורקים בעורק הקרוטיד, יתר לחץ דם, לחץ דם דיאסטולי נמוך, וסוכרת סוג 2 (באוכלוסייה אסיאתית) מעלות את הסיכון; בעוד היסטוריה של דלקת מפרקים, מחלת לב, סינדרום מטאבולי, וסרטן מורידות את הסיכון) והן לסגנון החיים (השכלה נמוכה, אינדקס מסת גוף [BMI] גבוה באמצע החיים, ואינדקס מסת גוף נמוך מעלות את הסיכון; בעוד פעילות קוגניטיבית, עישון (באוכלוסייה מערבית), שתיית אלכוהול ברמה נמוכה עד בינונית, סטרס, ואינדקס מסת גוף גבוה מאוחר בחיים מורידות את הסיכון) על הסיכון למחלת האלצהיימר. לא נמצאו עדויות המחוות על קשר מובהק בין מחלת האלצהיימר לחשיפות תעסוקתיות.
החוקרים מסכמים כי התערבויות אפקטיביות בדיאטה, בתרופות, בחשיפה הביוכימית, במצב הפסיכולוגי, במחלות נלוות ובסגנון החיים יכולות להוריד את ההיארעות של מחלת האלצהיימר.

מקור:
Xu, W., Tan, L., Wang, H.-F., Jiang, T., Tan, M.-S., Tan, L., . . . Yu, J.-T. (2015). Meta-analysis of modifiable risk factors for Alzheimer's disease. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry. doi: 10.1136/jnnp-2015-310548

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  גורמי סיכון,  סגנון חיים,  תזונה,  מצב פסיכולוגי
תגובות
אנונימי/ת
18.09.2015, 09:17

מישהו יכול להצביע על הקשר בין אלצהיימר לסכיזופרניה...