פוטותרפיה אנדו-נזלית

פוטותרפיה עשויה להיות יעילה בהפחתת תסמיני דלקת אף אלרגית

כך מצאה מטה-אנליזה שבדקה מחקרים שנעשו בנושא; ציון התסמינים ירד ואיכות החיים השתפרה בקרב קבוצת הפוטותרפיה יותר מאשר בקבוצת הביקורת ובמידה דומה לקבוצת האנטיהיסטמינים

נזלת אלרגית (צילום: אילוסטרציה)

הדעות חלוקות לגבי יעילותה של פוטותרפיה אנדו-נזלית בהפחתת תסמיני דלקת אף אלרגית (allergic rhinitis). במחקר הנוכחי בוצעה מטה-אנליזה כדי לבחון אם בספרות המקצועית קיים מידע חד-משמעי לגבי היעילות של פוטותרפיה אנדו-נזלית בהפחתת תסמינים של דלקת אף אלרגית.

בוצעה סקירה שיטתית על ידי שני סוקרים בלתי-תלויים, שחיפשו במאגרי מידע רפואיים אחר מאמרים שפורסמו החל מהקמת המאגר ועד יולי 2014, אשר דירגו תסמינים של דלקת אף אלרגית ומדדי איכות חיים הקשורים לדלקת אף אלרגית לפני ואחרי פוטותרפיה אנדו-נזלית, והשוו את ההשפעות של פוטותרפיה אנדו-נזלית (קבוצת הפוטותרפיה) להיעדר טיפול (קבוצת ביקורת) או מתן אנטיהיסטמינים (קבוצת אנטיהיסטמינים).

התוצאים שנבחנו כללו סולם כללי של תסמינים, ואיכות חיים ספציפית לדלקת אף אלרגית, שהוערכה בשאלונים וממצאים אנדוסקופיים (הפרשות והיפרטרופיה של הקונכיות).

13 מחקרים התאימו לקריטריוני ההכללה, והם כללו 679 מטופלים. מטה-אנליזה של 13 המחקרים העלתה, כי פוטותרפיה הפחיתה בשיעור ניכר את התסמינים של דלקת האף בהשוואה למצב שקדם לטיפול, והביאה לשיפור באיכות החיים.

כמו כן, הממצאים האנדוסקופיים השתפרו באופן ניכר לאחר פוטותרפיה. ציון התסמינים ירד ואיכות החיים השתפרה בקרב קבוצת הפוטותרפיה יותר מאשר בקבוצת הביקורת ובמידה דומה לקבוצת האנטיהיסטמינים.

החוקרים סיכמו, כי פוטותרפיה עשויה יכולה לספק הקלה תסמינית ולשפר את איכות החיים בקרב מטופלים הסובלים מדלקת אף אלרגית. עם זאת, כאשר מתייחסים להערכה החלקית של יעילות הפוטותרפיה לפי שיטות הטיפול וההטרוגניות הרבה שהופיעה במשתנים מסויימים, עולה צורך בניסויים קליניים נוספים עם עיצוב מחקרי מוגבר, על מנת לאשרר את תוצאות המטה-אנליזה.

מקור:
Cho, Hye Kyung; Jeong, Yeon Min; Lee, Ho Seok; Lee, Yeon Ji; Hwang, Se Hwan; Efficacy of endonasal phototherapy for relieving the symptoms of allergic rhinitis: Meta-analysis; American Journal of Rhinology & Allergy, Volume 29, Number 4, July/August 2015, pp. 283-291(9)

http://www.ingentaconnect.com/content/ocean/ajra/2015/00000029/00000004/art00016

נושאים קשורים:  פוטותרפיה אנדו-נזלית,  דלקת אף אלרגית,  allergic rhinitis,  אנטיהיסטמינים,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות