חדשות

חוקרים ישראלים מציעים גישה חדשה להבנת הבסיס של סרטן במערכת העיכול

לדברי החוקרים, מאוניברסיטת "בן גוריון" ומ"סורוקה", יש להתמקד בפלסטיות של "תאי בת", שאינם תאי גזע אבל יכולים לשמש תאי יעד לשינוי גנטי שמוביל להופעת סרטן

תאי גזע (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שביצעו פרופסור סרג'יו למפרכט, מהמחלקה לביוכימיה קלינית ופרמקולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע ופרופסור אלכסנדר פיש, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד במרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה", העלה ממצאים משמעותיים, כך מעריכים עורכי המחקר, למניעה וריפוי בעתיד של מחלת הסרטן.

בהודעה שפרסמה אוניברסיטת בן גוריון בשבוע שעבר הודגש, כי אחת המטרות הבסיסיות בחקר הסרטן היא לזהות תא יעד ראשוני שעובר שינוי גנטי - ומוגדר כתא סרטני התחלתי - על מנת לעצור מבעוד מועד את התפתחותו והתפשטותו.

במשך שנים, הדעה הרווחת בקרב חוקרי המחלה הייתה, שתאי גזע בוגרים הם התאים היחידים שיכולים להפוך לתאי סרטן התחלתיים.

ממצאי המחקר הנוכחי, על הגישה החדשה בנושא תאים סרטניים התחלתיים והפלסטיות של תאי בת, התפרסמו באחרונה בכתב העת Carcinogenesis

לפני כעשור הציע פרופסור למפרכט הערכה תיאורטית אחרת בהקשר לסרטן המעי הגס, לפיה יש תאים נוספים בגוף האדם ("תאי בת"), שיכולים להפוך לתאי הסרטן התחלתיים. בין השאר, העלה אפשרות כי תא בת בוגר, שהתחלק ועבר התמיינות, יכול לשמש אף הוא כתא יעד התחלתי לשינוי גנטי המתרחש מחוץ לאזור ההימצאות של תאי הגזע.

ההיפותזה של פרופסור למפרכט נתמכה על ידי מספר גדול של עבודות ניסיוניות בנושא הזה שבאו בעקבות מחקרו הראשון. הוכח בהם, כי תאי גזע ותאים סרטניים התחלתיים אינם בהכרח אותו סוג של תא, וכי השינוי הגנטי הראשוני יכול לפגוע ב"תאי בת", שאינם תאי גזע לא רק במערכת עיכול, אלא גם במערכות ורקמות אחרות.

ממצאי המחקרים הציגו עדות חותכת, שתאים בוגרים תקינים מסוגלים גם הם לרכוש תכונות דמויות תאי גזע ולהחליף את התאים החסרים כתגובה לאיבוד תאי הגזע או לנזק רקמתי, הקרוי בעגה המקצועית "הפלסטיות של תאי בת". תהליך זהה לכך מבצעים תאים סרטניים, שאינם תאי גזע, כאשר הם מדמים התנהגות של תאי גזע ותופסים את מקומם.

ממצאי המחקר הנוכחי, על אודות הגישה החדשה בנושא תאים סרטניים התחלתיים והפלסטיות של תאי בת, התפרסמו באחרונה בכתב העת Carcinogenesis, בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד, והוצעו בו רעיונות להמשך מחקר המתמקד בהשלכות התגלית למניעה וריפוי של מחלת הסרטן.

לתמצית דו"ח המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תאי סרטן התחלתיים,  גנטיקה,  תאי גזע,  "תאי בת",  פלסטיות,  פרופסור סרג'יו למפרכט,  פרופסור אלכסנדר פיש
תגובות