חדשות

מחקר: השפעות בריאותיות גם לבני הזוג של מי ששרדו שבץ מוחי

מחקר שוודי מצא השפעות בריאותיות שליליות בקרב בני או בנות הזוג של מי ששרדו שבץ מוחי; הסוגייה נבדקה במשך שבע שנים אחרי השבץ הראשוני

שבץ, פגיעה מוחית (צילום: אילוסטרציה)

בן או בת זוג שטיפל או טיפלה בבת-זוג או בן זוג ששרדו שבץ מוחי צפויים לחוות בעיות בריאותיות ומנטליות שנים לא מעטות לאחר האירוע המוחי, גם כשמדובר באנשים צעירים יחסית בגילם; כך עולה ממחקר חדש שנעשה באוניברסיטת גוטנבורג שבשבדיה הממצאים פורסמו בשבוע שעבר בכתב העת Stroke.

המחקר נעשה כחלק מפרויקט Sahlgrenska Academy Study, המתמקד בנושאי שבץ איסכמי. מדובר באחד ממחקרי המעקב הראשונים מסוגם שבחנו את ההשפעה הבריאותית של אירוע מוחי גם על מי שטיפל בחולה שחווה אותו.

החוקרים מצאו, כי ההשפעות השליליות היו במישורים שונים הקשורים לאיכות החיים ולבריאות. החוקרים בדקו את הנעשה במשקי הבית עד שבע שנים אחרי השבץ. השתתפו במחקר אנשים שהיו בני פחות מ-70 בעת שעברו שבץ ,כאשר לידם נמצא או נמצאת המטפל בן או בת הזוג.

במבדקים שנעשו תוך השוואה מול קבוצת ביקורת נמדדו היבטים כמו ויטאליות, בריאות נפשית וכללית, תפקוד חברתי , מעורבות חברתית, פעילות גופנית.

"מחקרנו הראה את ההשלכות העמוקות והנרחבות שיש לאירוע שבץ מוחי על בן או בת הזוג של החולה ששרד. האירוע גורם לשינויים בזוגיות ובחיי המשפחות שעברו את האירוע, כאשר ההשלכות שלו הן ארוכות טווח מעבר למה שחשבו עד כה", ציינה החוקרת הראשית ג'וזפין פרסון.

במחקר השתתפו בני או בת זוג של 248 שורדי שבץ מוחי ומולם כקבוצת ביקורת 245 אנשים. כ-65% ו-66% מהמשתתפים (בהתאמה) בשתי הקבוצות היו נשים. בתוך 7 השנים שלאחר השבץ הראשון 16.5% מהשורדים עברו שבץ שני.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ,  איכות חיים,  משפחה,  שוודיה
תגובות