חדשות

קרב משפטי בין בתי ספר לרפואה בקליפורניה על מאגר נתוני מחקרי אלצהיימר

תביעות הדדיות הוגשו על ידי אוניברסיטת סן דייגו ואוניברסיטת דרום קליפורניה, לאחר שחוקר מוביל בתחום האלצהיימר עבר מוסדות, ובדרך נעל והעביר את נתוני המחקר הגדול שניהל

מחקר מדעי (צילום: אילוסטרציה)

שני בתי הספר לרפואה המובילים בקליפורניה – של האוניברסיטה בסן דייגו ושל אוניברסיטת דרום-קליפורניה – מנהלים בימים אלו את מה שכבר זכה להיקרא בתקשורת האמריקאית "אחד הקרבות הציבוריים הגדולים ביותר על נתוני מחקר רפואי".

הקרב החל בחודש שעבר, כאשר ד"ר פול אייזן מסר בכנס הבינלאומי לחקר האלצהיימר על תוצאות חיוביות של ממצאי מחקר קליני בתרופה הניסיונית החדשה לאלצהיימר Solanezumab. הדיווח שמסר בכנס זכה לכותרות בתקשורת הבינלאומית והרפואית.

אבל ההודעה היתה גם פתח להסתבכות מקצועית. התברר, כי כשד"ר אייזן עבר מסן דייגו למכון האלצהיימר באוניברסיטת דרום קליפורניה, הוא ניסה להביא עמו בעת המעבר נתונים מאחד הפרויקטים המחקריים הגדולים ביותר שנעשו בכל הנוגע לאלצהיימר.

כשד"ר אייזן עבר מסן דייגו למכון האלצהיימר באוניברסיטת דרום קליפורניה, הוא ניסה להביא עמו את נתוני אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שנעשו במחקר האלצהיימר

לבית המשפט העליון של מדינת קליפורניה הוגשה מיד תביעה נגד ד"ר אייזן, על כך שנעל גישה למאגר הנתונים המקוון (שנשמר ב"ענן"), שמנהלת חברת אמזון, ושבו מסד הנתונים שהצטברו מהמחקר שעליו היה מופקד - "המחקר המשותף במחלת אלצהיימר" (ADCS - http://www.adcs.org). מדובר במאגר המכיל סדרה גדולה של מחקרים רפואיים על המחלה.

בית המשפט פסק בשלב הראשון, כי על ד"ר אייזן לאפשר לחוקרים מסן דייגו גישה לנתוני המחקר. מייד לאחר מכן הגישה אוניברסיטת דרום קליפורניה תביעה נגד אוניברסיטת סן דייגו, בטענה שזו הפרה את החופש האקדמי של ד"ר אייזן בכך שמנעה גישה לדואר האלקטרוני שלו, כאשר נודע על כוונתו לעזוב למשרה חדשה.

מומחי אלצהיימר נמנעים מלהגיב רשמית על הפרשה, אבל – כך מדווח האתר MedPage Today - הם הודו שהפרידה מסן דייגו היתה צריכה להתנהל בדרך יותר ידידותית.

הפרשה מעלה שאלות רבות, ובעיקר מי הם הבעלים של נתוני מחקר, במיוחד כשמדובר בפרויקט גדול, שנאספים במסד נתונים ממוחשב.

פרויקט ADCS נולד ב-1991 כחלק משיתוף פעולה בין בית הספר לרפואה של אוניברסיטת סן דייגו והמכון הלאומי האמריקני לחקר ההזדקנות (NIA), כדי לתמוך במחקרים שבדרך אחרת לא היו זוכים למימון. ב-2013 הועמד לרשות פרויקט ADCS מענק מחקר חדש, בסך 55 מיליון דולר ל-5 שנים.

תחילה נבדקו בפרויקט ההשפעות של ויטמין E, מלטונין ותרופות אנטי-דלקתיות שונות על חולי אלצהיימר. ד"ר אייזן נכנס לתפקיד מוביל המחקר של ה-ADCS, לאחר שהיוזם והמייסד ד"ר ליאון תאל (Thal), נהרג ב-2007 בתאונת מטוס שהטיס.

על פי תביעת אוניברסיטת דרום-קליפורניה, ד"ר אייזן לא קיבל מסן דייגו את הכלים היעילים הדרושים לניהול וניווט הפרויקט. כאשר אוניברסיטת דרום קליפורניה הציעה לו לעבור אליה, וגם הבטיחה משכורת שנתית בסך חצי מיליון דולר, ד"ר אייזן נענה וגם הביא עמו צוות של 30 איש שכלל מידענים וביו-סטטיסטיקאים, בנוסף לאנשי סגל ניהולי.

בתביעה הנגדית גם טוענת אוניברסיטת דרום קליפורניה, כי אוניברסיטת סן דייגו ניסתה לאלץ את ד"ר אייזן לחתום על "שבועת נאמנות", הכוללת התחייבות מצדו שלא למסור לידי אוניברסיטת דרום-קליפורניה את נתוני המחקרים שהצטברו באותו מסד. "זהו מהלך לא חוקתי", טוענת אוניברסיטת דרום קליפורניה בתביעה הנגדית שהגישה, ושתתברר בקרוב.

הפרשה כבר מכה גלים, וגורמים שונים, במיוחד בתעשיית התרופות, החלו "לתפוס צד" במאבק: חברת התרופות "אליי לילי" הודיעה רשמית שהיא מעבירה את החוזה שעליו חתמה לגבי מחקר בשם A4 לאוניברסיטת דרום קליפורניה, כדי לאפשר לד"ר אייזן להמשיך ולהיות החוקר הראשי בו. עתה לא ברור מבחינה משפטית מהו מעמד ההעברה החוזית הזאת.

לעומת זאת, חברת "טויימה" (Toyama Chemical Company) סירבה להעברת חוזה המחקר בשם NOBLE שמימנה, והשאירה אותו בידי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת סן דייגו. האחרונה כבר מינתה שני רופאים-חוקרים, כדי לכהן, זמנית, כנציגיה בפרויקט ADCS.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר מדעי,  אתיקה,  אוניברסיטת דרום-קליפורניה,  אוניברסיטת סן-דייגו,  Solanezumab,  אלצהיימר,  תעשיית התרופות,  ד"ר פול אייזן
תגובות