חדשות

מחקר ישראלי מצא קווי דמיון בין פעילות נגיף ה-HIV לבין מנגנונים הפועלים בלוקמיה

המחקר, שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון בשיתוף המרכז הרפואי "סורוקה", מצא כי מנגנוני שעתוק דומים לאלה של נגיף ה-HIV שולטים גם על ביטוי הגנים שאחראים על התפתחותם של תאי דם ראשוניים

ד"ר רן טאובה (צילום: "בן גוריון")

מחקר שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון מצא "נקודות דמיון" בין שתי מחלות שונות – איידס וסוג של לוקמיה. את העבודה ביצעו ד"ר רן טאובה מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטה, בשיתוף עם הרופא ד"ר אורי רוביו, מהמרכז הרפואי "סורוקה". דו"ח מפורט על המחקר עומד להתפרסם בקרוב בכתב עת מדעי.

בהודעת אוניברסיטת באר-שבע נאמר, כי, עד כה לקהילת חוקרי הרפואה היה מידע מוגבל על קיום קשר בין מחלת האיידס, הנגרמת בידי נגיף ה-HIV, לבין סרטן הדם הנדיר הפוגע בהתפתחות תאי מערכת הדם ושכיח בעיקר בילדים – MLL (לוקמיה מעורבת שורות).

למרות שבשנים האחרונות מחלת האיידס הפכה למחלה כרונית הניתנת לטיפול בעזרת מעכבים אנטיוויראליים, טרם נמצא טיפול שימנע את התפשטות נגיף ה-HIV, ומספר האנשים הנדבקים בנגיף הזה עדיין עולה בהדרגה מדי שנה.

ד"ר טאובה: "המחקר מתבסס על ההנחה כי פגיעה בתקינות מנגנוני הביטוי והשעתוק של הגנום הנגיפי היא שאחראית להצטברותו של הנגיף הלטנטי ולמצבה הכרוני של המחלה"

הסיבות לכך שונות. בחלקן הן נעוצות בעובדה שטרם פותח חיסון כנגד איידס שימנע הדבקה עתידית. הטיפול האנטיוויראלי הנוכחי אף הוא איננו מונע הדבקה, כך שיעילותו מוגבלת.

בעיה מרכזית נוספת טמונה במספר הקטן של חלקיקי הנגיף המצויים בגוף במצב בלתי פעיל ולטנטי ואינם מושפעים מהטיפול. חלקיקי נגיפים אלו חבויים בגוף במאגרים וכך הם מתחמקים ביעילות מהתגובה החיסונית, ובכל רגע נתון יכולים להתרבות ולהדביק תאים חדשים.

הייחודיות במחקר של ד"ר טאובה וד"ר רוביו - שזכה בתמיכת האגודה האמריקאית ללוקמיה (Leukemia Research Foundation) - היא באבחנה שמנגנוני פעולה דומים מעורבים גם בהתפתחות סרטן הדם MLL.

ד"ר טאובה הסביר: "בדומה למתרחש בנגיף ה-HIV בעת כניסתו למצב כרוני, מנגנוני שעתוק דומים שולטים גם על ביטוי הגנים שאחראים על התפתחותם של תאי דם ראשוניים (Hematopoetic Stem Cells). המחקר מתבסס על ההנחה, כי פגיעה בתקינות מנגנוני הביטוי והשעתוק של הגנום הנגיפי היא שאחראית להצטברותו של הנגיף הלטנטי ולמצבה הכרוני של המחלה".

במסגרת המחקר פותחו דרכים חדשניות כדי לעורר את הנגיף המושתק למצב אקטיבי, במקביל להפעלת מעכבים אנטי וויראליים שישמידו אותו כליל.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת בן גוריון,  לוקמיה,  איידס,  HIV,  MLL
תגובות