יתר לחץ דם

סיבולת לב-ריאה גבוהה מפחיתה סיכון לפתח יתר לחץ דם בנוכחות תהליך דלקתי

גברים עם סיבולת גבוהה נמצאים בסיכון מוגבר רק במעט לפתח יתר לחץ דם בנוכחות רמות גבוהות של סמנים דלקתיים

ריצה, סיבולת לב-ריאה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את הקשר שבין תהליך דלקתי לבין יתר לחץ דם, ללא קשר להשמנת יתר, ואת הקשרים שבין סיבולת לב-ריאה לבין מדדים דלקתיים והתפתחות יתר לחץ דם.

במחקר השתתפו 2,475 גברים עם לחץ דם תקין. הסמנים הדלקתיים שנבדקו היו CRP ופיברינוגן. סיבולת לב-ריאה נמדדה ישירות על ידי שיא צריכת החמצן בעת פעילות גופנית מאומצת, שבוצעה עד להופעת תסמיני תשישות.

226 משתתפים (11%) פיתחו יתר לחץ דם במהלך ארבע שנות מעקב. לאחר התאמה לגורמים משתנים אפשריים, הסיכון היחסי (relative risk) להיארעות יתר לחץ דם בקרב משתתפים שהיו ברביעון העליון מבחינת סיבולת לב-ריאה לעומת משתתפים שהיו ברביעון התחתון היה 1.55 עבור CRP ו-1.51 עבור פיברינוגן.

בעוד שהקשר בין פיברינוגן ויתר לחץ דם נשמר גם לאחר התאמה למדד מסת הגוף (BMI), הקשר בין CRP ליתר לחץ דם איבד מובהקות סטטיסטית לאחר שקלול ה-BMI.

משתתפים עם סיבולת לב-ריאה גבוהה היו בסיכון נמוך ב-27% לפתח יתר לחץ דם, זאת בהשוואה למשתתפים עם סיבולת נמוכה. גברים עם סיבולת נמוכה ורמות CRP גבוהות היו בסיכון הגבוה פי 1.8 וגברים עם סיבולת נמוכה ורמות פיברינוגן גבוהות היו בסיכון הגבוה פי 2 לפתח יתר לחץ דם, בהשוואה לגברים עם סיבולת גבוהה ורמות תקינות של CRP ופיברינוגן.

עם זאת, בקרב גברים עם סיבולת לב-ריאה גבוהה, הסיכון לפתח יתר לחץ דם לא גבר משמעותית בנוכחות רמות גבוהות של CRP (סיכון יחסי: 1.12) או פיברינוגן (1.26).

תוצאות המחקר מציעות, כי רמות גבוהות של פיברינוגן, אך לא CRP, קשורות ליתר לחץ דם, ללא קשר למשקל הגוף. סיבולת לב-ריאה טובה מפחיתה את הסיכון לפתח יתר לחץ דם בגברים, גם כאשר רמות הסמנים הדלקתיים גבוהות.

מקור:
Sae Young Jae, Sudhir Kurl, Jari A. Laukkanen, Chong-Do Lee, Yoon-Ho Choi, Bo Fernhall, Barry A. Franklin; Relation of C-Reactive Protein, Fibrinogen, and Cardiorespiratory Fitness to Risk of Systemic Hypertension in Men; The American Journal of Cardiology,;June 15, 2015Volume 115, Issue 12, Pages 1714-1719,

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  סיבולת לב ריאה,  דלקת,  CRP,  פיברינוגן,  סמנים דלקתיים,  כושר,  פעילות גופנית,  מחקרים
תגובות