ביופסיה של הכליות

מעורבות אא"ג בדלקת כלי דם הקשורה לנוגדני ANCA מעידה על תפקוד כלייתי שמור

מטופלים עם דלקת בכלי הדם הקשורה לנוגדני ANCA ותסמיני אף, אוזן וגרון נטו פחות לפגיעה כלייתית כלשהי ולמעורבות של המפרקים, העור או הריאות

15.07.2015, 11:43
כלי דם (צילום: אילוסטרציה)

במחקר פרוספקטיבי זה בחנו החוקרים אם מעורבות אף, אוזן וגרון (אא"ג) קשורה לממצאים בביופסיה של הכליות ולתפקוד הכלייתי בקרב מטופלים עם דלקת בכלי הדם הקשורה לנוגדני ANCAי (ANCA-associated vasculitis, AAV).

במחקר נכללו נתונים לגבי מטופלים עם אבחנה חדשה של AAV מתוך שלושה מחקרים בינלאומיים.

כדי לחקור את הקשר שבין מעורבות אא"ג לבין קצב הסינון הכלייתי המשוער (eGFR) בעת האבחנה ולאחר חמש שנים, בוצעו ניתוחי רגרסיה רבי-משתנים שכללו משתנים קליניים והיסטופתולוגיים.

כדי לחקור האם ממצאים אלו ספציפיים למעורבות אא"ג, בוצע ניתוח השוואתי בין eGFR וצורות התייצגות מוקדמות אחרות של המחלה (כאבי מפרקים או דלקות מפרקים ומעורבות של העור או הריאות).

מבין 414 מטופלים עם AAV שעברו הערכות, 185 סבלו ממעורבות אא"ג. ממוצע eGFR בתחילת המחקר היה 39.16 ml/min/1.73 m2 עבור מטופלים עם מעורבות אא"ג ו-23.88 ml/min/1.73 m2 עבור מטופלים ללא סיבוך זה.

ערך eGFR עלה בממוצע ב-6.76 ml/min/1.73 m2 עם כל תסמין נוסף של אא"ג. מטופלים עם מעורבות אא"ג היו עם היארעות נמוכה יותר של לייפת אינטרסטיציאלית (interstitial fibrosis) ו-tubular atrophy, והיו עם פרוגנוזה טובה יותר מבחינה היסטופתולוגית, כפי שנמצא בביופסיות של הכליות, בהשוואה למטופלים ללא מעורבות אא"ג.

ניתוחי רגרסיה רבי-משתנים, שכללו משתנים קליניים והיסטופתולוגיים חשפו כי מעורבות אא"ג קשורה לערכי eGFR בנקודת ההתחלה ולאחר חמש שנות מעקב. לא נמצאו קשרים בין ערכי eGFR בנקודת ההתחלה ולאחר חמש שנות מעקב לבין כאבי מפרקים, דלקות מפרקים ומעורבות העור או הריאות, ממצא המעיד כי תוצאות המחקר שהתגלו ספציפיות למעורבות אא"ג.

מעורבות אא"ג במטופלים עם AAV קשורה עם תוצאות מעודדות של ביופסיה של הכליות ועם תפקוד כלייתי טוב. תוצאות המחקר מציעות, כי ייתכן וקיימים פנוטיפים שונים של AAV, שניתן להגדירם גם לפי מעורבות אא"ג.

מקור:
Chinar Rahmattulla, Robert A. F. de Lind van Wijngaarden, Annelies E. Berden,Herbert A. Hauer, Oliver Floßmann, David R. W. Jayne, Gill Gaskin, Niels Rasmussen,Laure-Hélène Noël, Franco Ferrario, Rüdiger Waldherr, Ron Wolterbeek, Arda Göçeroğlu, Charles D. Pusey, E. Christiaan Hagen, Jan A. Bruijn, Ingeborg M. Bajema, and the European Vasculitis Study Group (EUVAS)
Renal function and ear, nose, throat involvement in anti-neutrophil cytoplasmic antibody-associated vasculitis: prospective data from the European Vasculitis Society clinical trials
Rheumatology (2015) 54 (5): 899-907 doi:10.1093/rheumatology/keu357

נושאים קשורים:  ביופסיה של הכליות,  תפקוד כלייתי,  דלקת בכלי הדם הקשורה לנוגדני ANCA,  ANCA-associated vasculitis,  AAV,  EGFR,  interstitial fibrosis,  tubular atrophy,  מחקרים
תגובות