חדשות

אחרי אישור הטיפול בנתניהו, הושעתה עבודת "ועדת הלסינקי" ב"מעייני הישועה"

לפי דיווח היום ב"ידיעות אחרונות", משרד הבריאות מצא שורה של ליקויים באופן פעולתה של ועדת הלסינקי בבית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק והורה להפסיק זמנית את הניסויים בו; במארס עבר בבית החולים ראש הממשלה נתניהו הליך רפואי שהוגדר כניסוי ואושר על ידי הוועדה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו

משרד הבריאות מצא ליקויים בפעילות "ועדת הלסינקי" של בית החולים "מעיני הישועה" בבני ברק, והורה להפסיק את עריכת הניסויים באישורה באורח זמני; כך מדווח היום (ד') העיתון "ידיעות אחרונות". "בית החולים פועל לתיקון הליקויים בנושא" מסר משרד הבריאות בתגובה.

ההודעה פורסמה לאחר חשיפת "ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר, כי ההליכים שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית החולים בבני ברק אושרו על ידי ועדת הלסינקי של המוסד, לפי הוראה של משרד הבריאות שדרשה כי הם יבוצעו בישראל רק אם יוגדרו כניסוי. לפי הדיווחים, נתניהו עבר בבית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק טיפול בערמונית בשיטת "גת-גורן", שאפשרית לביצוע בארץ רק במסגרת ניסויית ובאישור "ועדת הלסינקי" מוסדית.

בדיווח היום נמסר, כי הפסקת הניסויים הרפואיים ב"מעייני הישועה" היא צעד חריג שבו נקט המשרד בעקבות ליקויים שנמצאו בדיקה שנעשתה במקום. ההודעה ניתנה לפני כמה שבועות.

נוהל הניסויים בישראל נכנס לתוקפו בנובמבר 2014 והוא קובע כי רופא-חוקר שמבקש לבצע ניסוי רפואי בבני אדם בבית החולים חייב להגיש בקשה ל"ועדת הלסינקי" המוסדית שאחראית לאישורה. הנוהל מפרט כיצד יתבצע הניסוי, איך ליידע מטופל או מטופלים שהוא/הם שותפים בניסוי, ובאיזה אופן יש לקבל את הסכמת המטופלים.

ברוב המקרים מדובר בניסוי שבו משתתף בית החולים לשם בחינת תרופה חדישה או שילוב של תרופות וטכנולוגיות חדשניות. המטופל נדרש לחתום על שורה של טפסים שבהם הוא מביע את הסכמתו להשתתף בניסוי ורופא חייב ליידע אותו בכל הפרטים. רק לאחר קבלת ההסכמות ניתן להעניק את התרופה או לנסות להשתמש בטכנולוגיה שבה מדובר, באותו מטופל.

ב"מעיני הישועה", שהוא בית חולים פרטי, מועסקים כ-200 רופאים, 280 אחיות, כ-200 אנשי צוות פרא-רפואי ובסך הכול מעל ל-1,000 עובדים. בית החולים מעניק שירותים במסגרת הרפואה הציבורית וגם שר"פ, בכלל זה ליולדות וניתוחים. בבית החולים נבנה עתה בניין אשפוז חדיש בן 12 קומות.

בית החולים "מעייני הישועה" מסר בתגובה, כי "הביקורת של משרד הבריאות לא הייתה שגרתית אלא נעשתה בעקבות פניות ושאלות שלנו על מנת לקבל הדרכה לגבי יישום נהלים  חדשים שהוועדה פיגרה ביישומם. יש להדגיש כי כל החריגות היו טכניות. כל המחקרים שאושרו בוועדה היו בהתאם לכל כללי האתיקה, לא הופרו זכויות מטופלים ולא היה כל חשש לנזק למטופלים. הליקויים תוקנו בהתאם להנחיות משרד הבריאות. הוועדה תחזור לפעילות תוך זמן קצר".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הלסינקי,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  המרכז הרפואי "מעייני הישועה"
תגובות
אנונימי/ת
09.07.2015, 20:34

פרופסור רביייייד,
איפה אתההההההה.....?

אנונימי/ת
09.07.2015, 23:30

אם מדובר בניסוי יש לשלם למתנדבים.
אם מדובר במחקר - הוא מתנהל שנים. איפה התוצאות ? איפה ה- EBM ?
כולם יודעים במה מדובר.
סלחנות של הרגולטור מאפשרת למכור לשוטים מיגוון אשליות.
בושה !

אנונימי/ת
10.07.2015, 18:53

הניסוי הקליני של צוות "גת גורן" בטיפול בהגדלת הערמונית הסתיים בשנת 2008. האמנם פרופ' רביד כמנהל בית חולים הנותן את האישור המקומי לביצוע ניסוי קליני אישר לבצע את הטיפול למרות שבכלל לא מתקיים ניסוי בנושא?
האם נכון שמר נתניהו הוא המטופל היחיד המשתתף בניסוי?