חדשות

היום נכנסת לתוקפה הרפורמה בבריאות הנפש; נתניהו: "בשורה של צדק ושוויון"

בתדרוך שערכו ראש הממשלה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק ביומו האחרון בתפקיד, בירכו השלושה על הרפורמה ועל הקצאת כספים לטיפול בבריאות הנפש; ליצמן: "זו פעם ראשונה שאנחנו משווים נפש לגוף וגוף לנפש"

מימין: מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' ארנון אפק, ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: משרד הבריאות)

היום (ד') נכנסת לתוקפה הרפורמה בבריאות הנפש בישראל, שמעבירה את האחריות על הטיפול בתחום בריאות הנפש לקופות החולים, בדומה לכלל נושאי הבריאות האחרים.

על רקע הרפורמה, התקיים הבוקר במשרד הבריאות תדרוך לעיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל המשרד פרופסור ארנון אפק, שגם מסיים היום את תפקידו.

לדברי אפק, "מהיום האחריות לבריאות הנפש עברה לקופות החולים ומשרד הבריאות יהיה הרגולטור. נפתחו עד כה 61 מרפאות, התווספו 30 אלף מטופלים לקבלת השרותים ונוספו 300 מיליון שקלים לרפורמה".

ליצמן הגדיר את כניסת הרפורמה לתוקף כ"יום היסטורי", בירך את ראש הממשלה "על שהוא מוכיח שמערכת הבריאות חשובה לו" והביע ביטחונו שמהלך העברת האחריות לקופות החולים יצליח. "זו פעם ראשונה שאנחנו משווים נפש לגוף וגוף לנפש וכך נפטרים מסטיגמה. בכל רפורמה יש קשיים, יש בעיות - נפתור אותם. לא אאפשר שום פיטורים, צריך לרפורמה כוח אדם מקצועי. רק נוסיף מקומות עבודה".

נתניהו הדגיש, כי הרפורמה תקל על אספקת השירותים בתחום בריאות הנפש בפריפריה. "בספר משלי", אמר ראש הממשלה, "נאמר שבריאות הנפש לא פחות חשובה מבריאות הגוף.  במשטרים מסוימים דנו אנשים כאלו (פגועי נפש – ד.א.) להכחדה. לכולם יש נשמה, לכולם נפש שעלינו לדאוג לסייע לבריאותה. ישראל תמיד עשתה זאת ובשנים האחרונות הבנו שצריך להעביר משאבים לכך. כסף תמיד קל לתת אבל קשה למצוא. הבנו שצריך לקחת ממקומות אחרים לטובת הפריפריה. הרפורמה היא קודם כל בשורה חברתית אמתית של צדק ושוויון".

בעת התדרוך לתקשורת נערכה הפגנה מול משרד הבריאות במחאה על כניסתה לתוקף של הרפורמה. ח"כ מיכל רוזין (מרצ), שהשתתפה בהפגנה, אמרה "הרפורמה הזו היא בת דמותו של נתניהו. ביד האחת הפקרה של אזרחי ישראל, מטופלים שלא יזכו לטיפול ופגיעה חמורה בפרטיות. וביד השנייה ביצוע רשלני שלה. כמו כל דבר שהוא נוגע בו, גם הרפורמה הזאת נדונה לכישלון". רוזין הודיעה כי הוגשה עתירה לבג"צ בנושאי הרפורמה. "נמשיך להיאבק בכל כוחנו ברפורמה הרעה הזאת".

הכרה בשלושה "שירותים רפואיים מתמחים"

משרד הבריאות הודיע היום על מתן הכרה לשלושה ספקי שירותים בתחום בריאות הנפש כ"שירותים רפואיים מתמחים". ההכרה ניתנה למרכז "לוטם" לטיפול בתחלואה נפשית מורכבת על רקע של פגיעה מינית; ליחידה לאבחנה כפולה בבית איזי שפירא, כיחידה לטיפול בתחלואה נפשית על רקע תסמונות שונות, לרבות מוגבלות שכלית התפתחותית או הפרעה בספקטרום התפתחותי פסיכיאטרי (PPD); וכן למרפאה לטיפול בתחלואה נפשית במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, בה מטופלים בעלי רקע של מוגבלות שכלית או PPD.

משמעות מתן ההכרה היא, שכל אדם הלוקה במחלה בעבורה קיים שירות רפואי מתמחה, זכאי לקבל טיפול למחלתו במסגרת השירות הזה. "אין בכך כדי למנוע מן הקופה המבטחת", מצוין בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, "לספק את הטיפול לחולה הרוצה בכך גם במסגרת אחרת, ובלבד שהאפשרות לקבל את הטיפול במסגרת שירות רפואי מתמחה הוצגה למטופל".

על המסמך חתום פרופסור ארנון אפק, שרשמית מסיים היום את תפקידו ויוחלף על ידי משה בר סימן-טוב.

משרד הבריאות הורה לקבל חולה לטיפול בשירות רפואי מתמחה ללא התניית חברות בקופת חולים מסוימת, וקבלה זאת גם לא תהיה קשורה להסכמים שבין בתי החולים לקופת החולים. במידה שיוגדרו יותר משירות מתמחה אחד, ביחס לאותה "מחלה ייחודית", קופת החולים תהיה זכאית לספק את השירות רק בחלקם, וזאת בכפוף לחוזר מנכ"ל קודם שעסק במתן השירות ובנגישות נאותה אליו.

תעריף השירות יהיה בהתאם לפירוט שנקבע ב "כללי ההתחשבנות" המוגדרים בחוזר המנהל הכללי 5/2015 שפורסם ב-21 באפריל השנה. ההכרה בשירות הרפואי המתמחה ניתנה ל-5 שנים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה בבריאות הנפש,  פרופ' ארנון אפק,  משרד הבריאות,  בריאות הנפש,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
04.07.2015, 20:18

לאור הרפורמה בבריאות הנפש, מטופל במרפאת בריאות הנפש שקיבל טיפול פסיכולוגי פרטני , בקש בכתב מהמרפאה שלא להעביר את פרטי הטיפול לקופת חולים שלו, היות ואינו סומך על הדיסקרטיות שלהן, הוסבר לו שזה כרוך בהפסקת הטיפול והוא הסכים בכתב.
מזכירת המרפאה הבטיחה לי " העניין סגור"
אתמול הגיע המטופל ושואל מדוע קבלתי נמקופת חולים התחייבות לטיפול פסיכולוגי במרפאת בריאות הנפש מבלי שבקשתי? מדוע העברתם להם בקשה בצרוף תמצית ואבחנות בניגוד למוסכם? הנה כל החששות מהרפורמה התאמתו!!!! מה עושים,???