חדשות

אחרי האישור בכנסת, הר"י נערכת לעתור לבג"צ נגד החוק המאפשר הזנה בכפייה

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, הגדיר את התיקון שאושר בכנסת ברוב של 46 תומכים מול 40 מתנגדים, כ"חוק מזיק ומכתים את ספר החוקים של ישראל"; יו"ר הלשכה לאתיקה, ד"ר תמי קרני: "יום שחור לרופאים במדינת ישראל"

.שוטרים מלווים את האסיר סאמר אל-עיסאווי, ששבת רעב במשך חודשים ב-2013 (צילום: פלאש 90)
שוטרים מלווים את האסיר סאמר אל-עיסאווי, ששבת רעב במשך חודשים במהלך 2013 (צילום: פלאש 90)

ההסתדרות הרפואית עומדת לעתור לבג"צ הגד החוק להזנה בכפייה שאושר אמש (ד' בלילה) בכנסת.

"החוק מזיק ומכתים את ספר החוקים של ישראל". ד״ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר הבוקר: "אנחנו התנגדנו ועודנו מתנגדים לחוק ההזנה בכפייה. במהלך השנים האחרונות קיימנו דיונים רבים בכנסת ובממשלה. הבהרנו את עמדתנו בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים. מדובר בחוק המכתים את ספר החוקים של מדינת ישראל. זה חוק מיותר ומזיק. רופאי ישראל פעלו, פועלים וימשיכו לפעול על פי כללי האתיקה הרפואית, האוסרת על הרופאים להשתתף בעינויים איסור מוחלט - והזנה בכפייה דינה כדין עינויים", הדגיש ד"ר אידלמן.

במליאת הכנסת אושר, בקריאה שנייה ושלישית התיקון לפקודת בתי הסוהר. הוא מסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, לנשיא בית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב. וזאת אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב שהאסיר מקיים, קיימת אפשרות ממשית שתיגרם לאסיר בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו או נכות בלתי הפיכה. הטיפול על פי התיקון בחוק יינתן גם אם האסיר מתנגד לכך. במקרה של סירוב מצד האסיר לקבל את הטיפול, יוכל סוהר לבקשת מטפל, להפעיל כלפיו "כוח סביר" במידה הדרושה למתן הטיפול, כך נוסח התיקון שאושר בקריאה השלישית ברוב של 46 חברי כנסת שהיו בעדו מול 40 שהתנגדו.

גם ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, הביעה הבוקר את התנגדותה הנחרצת נגד הליך החקיקה. "זהו יום שחור לרופאים במדינת ישראל, אמרה ד"ר קרני. "עבר חוק המחייב אותם להפלות בין חולים. זה חוק הסותר את חוק זכויות החולה, וסותר את האתיקה הרפואית הבסיסית הבינלאומית. זה חוק המחייב רופאים לפעול כנגד המטופלים שלהם. מדובר במדרון חלקלק שיכול לאיים בסופו של דבר על כל החולים המטופלים במדינת ישראל".

בחודש שעבר (יוני) שלח ד"ר אידלמן מכתב לשרת המשפטים איילת שקד וגם לשר לביטחון פנים גלעד ארדן שבו דרש ששניהם יתנגדו להמשך הליך החקיקה של החוק החדש – וזאת לאחר שהממשלה אישרה אותו לפני הבאתו (אמש) לכנסת. ד"ר אידלמן ציין כי החלטת השרים נעשתה בחטף. "החוק מטיל למעשה אחריות על הרופאים לפעולה הנעשית חרף התנגדותו האקטיבית של האסיר" הדגיש במכתבו. השינוי המהותי הנמצא בבסיס הצעת החוק עומד בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים בישראל ובעולם כולו, ועשוי קרוב לוודאי להעמיד רופאים כבר בזמן הקרוב בפני דילמות קשות ומסובכות".

"מעבר לכך, הדגיש, פרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב למרות התנגדותם, טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם ומנוגדת לעקרונות העל של מניעת נזק ושמירה על האוטונומיה של המטופל על גופו, עקרונות שעליהם מושתת הקוד האתי של הרופאים. האכלה בכפייה נאסרה בכללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית, וכן בכללי האתיקה המקובלים בעולם. אלו מעגנים במפורש את האיסור להאכיל בכפייה שובתי רעב בניגוד לרצונם".
כמו כן כתב אז ד"ר אידלמן החוק המוצע איננו ריאלי ואין בו כדי לסייע בפתרון אף בעיה. הוא יוצר אשליה כאילו באמצעותו ניתן יהיה למנוע נזק בריאותי בשובתי רעב – ולא היא. לא נוכל להשלים עם חוק המעמיד את הרופאים בחזית לא להם – הן כקבוצה והן כיחידים – בניגוד גמור לחובות המקצועיות והאתיות. קבלת החוק בכנסת בהליך חקיקה מהיר, יעמיד את הרופאים המטפלים בפני מצבים קשים ובלתי אפשריים מול מטופליהם".

יו"ר ההסתדרות הרפואית שב וציין כי הר"י רואה בחומרה את הכוונה להכליל הזנה בכפייה בחוק. התנגדותנו, מסר, הובעה בפני משרדי הממשלה הרלבנטיים ונציגי היועץ המשפטי לממשלה, בכל הזדמנות. ניתן הוראה לרופאים לפעול אך ורק על-פי כללי האתיקה ולא לכפות בכוח הזנה בניגוד לרצונו של שובת הרעב".

גם ארגון הרופאים לזכויות אדם הגיב נגד החוק שאושר:  "חוק ההזנה בכפייה הוא מביש ונמשיך להילחם בו" נמסר מהארגון. חוק חשף את פניהם האנטי דמוקרטיים של חברי הכנסת. זהו חוק שמדיח את הקהילה הרפואית בישראל להפר את האתיקה הרפואית בצורה חמורה ביותר ולמטרות פוליטיות, כפי שנהגו בעבר במשטרים חשוכים בהיסטוריה. הארגון ימשיך להיאבק נגד החוק ונגד מימושו".

נושאים קשורים:  חדשות,  הזנה בכפייה,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
30.07.2015, 20:30

אם בגץ לא יעתר,
ארגוני זכויות אדם אירופאיים כן.
המדיה האירופאית תחגוג על זה כמו מיטראן על אורטלאן ב 88.
קול שלא ישמע בי"ם אם אכן, ישמע בז'נבה האג, פריז, לונדון, מונטריאול וניו יורק.
ראש הממשלה לא ינצח אותנו פה ולא ליצן.
אם המקל לא יבוא מארץ, הוא יבוא מחו"ל.

אין צורך להרחיב...
החוק פסול מעקרו , ויש לקוות , שבג'ץ יומר זאת באופן החלטי...
פרופ. תיאו דב גולן.

31.07.2015, 08:00

לפרסם ברבים שם של כל רופא או רופאה שישתפו פעולה עם החוק ויבצעו הזנה בכפיָה!

אנונימי/ת
01.08.2015, 11:49

למי בדיוק אתה קורא לפרסם את זה?

03.08.2015, 20:16

אני חושב שמן הראוי שהר"י תפרסם, וגם תעמיד לדין משמעתי.

אנונימי/ת
04.08.2015, 10:19

א. בשביל שהר"י תפרסם היא צריכה לדעת - והשאלה איך תגיע האינפורמציה אליה.
ב. זה צריך להיות מוגדר כעברת משמעת. אם בג"צ יפסול - כל הדיון חסר חשיבות. אבל אם בג"צ לא יפסול - תצטרך להסביר מדוע זאת עברת משמעת. וזה יהיה מאוד מעניין לגבי סיטואציה כאשר כל מקרה דורש אישור של שופט מחוזי.

אנונימי/ת
31.07.2015, 13:52

לא הבנתי - למי אתה קורא בדיוק לפרסם את זה?

אנונימי/ת
31.07.2015, 14:11

ד"ר קרני טועה ומטעה.
- החוק לא מחייב רופאים לעשות שום דבר.
- החוק מדבר בדיוק על אותם מקרים בהם גם לפי חוק זכויות החולה נותנים טיפול ללא הסכמת החולה (הוא פשוט מנסה לפשט את ההליך הפרוצדורלי).

עקב הבלמים שיש בתוכו (צורך באישור שופט בית משפט מחוזי, הסכמה של רופא לביצוע, ועוד) לא נראה לי שמדובר בחוק אנטי חוקתי, ולכן לא צפוי להפסל על ידי בג"צ. כמובן, גם בג"צ אינו תמיד מקבל החלטות על פי שיקולים משפטיים טהורים - כך שהכל יכול לקרות.

03.08.2015, 20:16

כיצד לפי חוק זכויות החולה ניתן לתת טיפול ללא הסכמת החולה, כאשר החולה שפוי וצלול בדעתו, מבין את הסיכונים שהוא נוטל על עצמו ומסוגל להביע את דעתו?

אנונימי/ת
04.08.2015, 10:15

כשנשקפת סכנה חמורה (ע"ע סעיף 15).

אנונימי/ת
31.07.2015, 17:59

היה יפה אם הר"י הייתה מראה אותה התלהבות המושקעת בנושא ההזנה גם בעזרה למתמחים. מתמחים קיבלו הנחייה לא להשאר אחרי תורנויות ולא לבצע עבודות שונות במחלקות כמו קבלות שחרורים וכדומה. כמובן שהם נאלצים להשאר בגלל העומס ולא ברור איך ומתי יתוגמלו.

אנונימי/ת
01.08.2015, 17:13

רציתי לשאול לדעתכם.
מה לגבי סוגיית המדרון החלקלק שעולה בכל דיוני האתיקה לגבי נושא המתות החסד לחולים סופניים/ עזרה לסיים את חייהם (כמובן שסמנטיקה כאן הינה תלוית עמדה אך בכוונה אינני נכנס לזה מכיוון שזהו לא הנושא המדויין כעת) האם כאן בנושא ההזנה בכפיה אין מקום לדון בה דיון מעמיק ורציני? איך לא שמענו מילה בנושא?
האם זה הצורך הבהול להעביר את החוק עד כי מישהו קיוה כי לא נשים לב שהנושא לא נדון, לפחות כלל לא במידה מינימלית, כזו שאפילו רק תספיק לכך שנדע כי דיון כזה אכן קרם עור וגידים?
לדעתי סכנה זו קיימת פה בצורה שונה ומשמעותית אף יותר ומקום לדיונים רבים שלא נערכו בועדות אתיקה שלא קמו מעולם
מעידים על טיבם נערי השליח שממלאים את תפקידי רוהמ ושר הבריאות במה ועושים למדינה כבוד לא רב יותר מאשר הביאו עמם וילהלם ה 2 ולואי ה 14 על גרמניה וצרפת בשעתם.
אזכיר כי פעם ניטשה אמר "When fighting a monster, beware not to become a monster". הייתי רוצה לראות אותו חי כרופא היום בישראל ולשאול אותו איזו אלטרנטיבה קיימת במצב הנוכחי והאם היה דבק בדבריו במחיר של לא לפעול כלל? או שאולי יש הוא באמת מאמין שיש דרך אחרת ש ב א מ ת. ת צ י ל את הרפואה?
אז כן, אני תומך בדברים שהציע/ה כאן פלני האדון/גברת הפרקטיים. אנא, פרסמו שם כל רופא ש"רק יבצע פקודות".
נשמע נורא? נכון. אך לא אני הוא זה שצריך להתנצל, אלא אלו אשר כתבו את ההיסטוריה אז שגורמים לכם לצמרמורת שאתם חשים כעת ואלו שכותבים אותה עכשיו ויגרמו לה להיות קשה הרבה יותר.
עמכם הסליחה?
נקווה שכן, לפחות אם לא מאלו שמהם היא צריכה לבוא, אז מאלו שיותר מסוגלים לה בבית המשפט הגבוה לצדק.
ואמרו, אמרו אמן.