חדשות

מחקר ב"בילינסון": ניתן לאבחן מחלת יתר לחץ דם מוקדם על-פי ערכי הלחץ הדיאסטולי

המחקר נערך בקרב מאות חולים שהגיעו למיון בבית החולים; אבחון מוקדם וטיפול מתאים יכולים למנוע את התפרצות המחלה

לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך במרכז הרפואי "בילינסון" העלה, כי רמות גבוהות של לחץ דם דיאסטולי (הערך הנמוך במדידת לחץ דם) מנבאות סיכון לחלות בתוך שנה.

במסגרת המחקר נבדקו 195 חולים שהגיעו למחלקה לרפואה דחופה ב"בילינסון" עם תלונות שונות, אולם ללא אבחנה של מחלת יתר לחץ דם. נמצא, כי אצל 73% מהם ערכי לחץ הדם היו גבוהים יחסית, מעל 140/90. המסקנה שעלתה היתה כי יאובחנו בשנה שלאחר מכן כסובלים ממחלת יתר לחץ דם.

לא נמצא הבדל בין נשים לגברים. שני המגדרים נמצאו בסיכון זהה לחלות במחלה במידה שמדדו להם ערכי לחץ דם דיאסוטלי גבוהים יחסית.

את המחקר ערכו ד"ר אלון גרוסמן, רופא בכיר בחטיבה הפנימית, וד"ר שחף שיבר, מנהלת יחידת מיון חולים מהלכים. הם מסרו, כי חשיבות הממצאים היא בכך ש"לראשונה ניתן לאבחן סיכון למחלת יתר לחץ דם, זמן רב לפני התפרצותה וזאת בעזרת בדיקת לחץ דם פשוטה – ובאמצעות טיפול נאות גם לנסות למנוע את המחלה".

ד"ר שיבר הדגישה עוד: "חשיבות המחקר בכך שכל חולה שנמצאו אצלו ערכים גבוהים של לחץ דם בעת בדיקה שגרתית, צריך להיות במעקב אחר לחץ הדם שלו".

30% מכלל האוכלוסייה סובלים ממחלת יתר לחץ דם. אבחון מוקדם של יתר לחץ דם נמצא כמוריד משמעותית את הסיכון בסיבוכי המחלה. יתר לחץ דם הוא סממן להיווצרות מחלות לב, סוכרת ומחלות נוספות.

נושאים קשורים:  חדשות,  יתר לחץ דם,  מיון,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
30.07.2015, 23:47

עליית לחץ דם היא בד"כ תוצאה של עקה (סטרס) שצריך לזהות ולטפל בה. חשוב לברר ולהפחית גורמים כמו עישון, אלכוהול, תרופות (כולל תרופות הורמונליות, NSAIDS, נוגדי-דכאון, "מייבשי-נזלת" ועוד ועוד), תת-תריסיות, דום-נשימה-בשינה, עששת או זיהום אחר, כאב ואפילו "אפקט-החלוק-הלבן". הסתפקות בתרופות אנטי-היפרטנסיביות בלי בירור כזה תהיה שגויה ומזיקה.

31.07.2015, 09:59

האם מדידה חד-פעמית במיון, בתנאי לחץ הידועים, יכולה להיות רלונטית ?
ואם כן נמצא לחץ דיאסטולי גבוה, מה המעקב המומלץ ובעיקר מה הטיפול המניעתי המומלץ על ידי החוקרים ?