יום המודעות להפטיטיס C

כיצד מסייעים לחולים למלא את הוראות הרופא ולהשלים את הטיפול?

תוכנית תמיכה חדשה, אשר פותחה ואושרה בסיוע אגף הרוקחות של משרד הבריאות, מסייעת למתמודדים עם הפטיטיס C למלא את הוראות הרופא בצורה מדוייקת ולהשלים את הטיפול שנרשם; אחות במרכז הרפואי רמב"ם מספרת ל"דוקטורס אונלי" איך מבטיחים התמדה, הצלחה טיפולית ושביעות רצון גבוהה אצל המטופלים

טיפול תרופתי ל-HCV (צילום: אילוסטרציה)

אחת הבעיות המוכרות לכל רופא הינה העובדה כי חולים רבים אינם מצליחים למלא את הוראות הטיפול בצורה מדוייקת או להתמיד בטיפול עד השלמתו. מסתבר' כי תורמים לכך גם חוסר הידע לגבי המחלה, חוסר יכולת ההתמודדות עם הליכים בירוקרטיים, לרבות אלו הבסיסיים ביותר, וכן הצורך בהקשבה ואמפתיה. מומחים טוענים כי אלו חלק מהסיבות שבגללן תוצאות הניסויים הקליניים של טיפולים רבים אינן משוכפלות ל"חיים האמיתיים".

הצורך של החולים בליווי ותמיכה שוטפת בדרך אל ההחלמה, וכן הצורך של המערכת הרפואית להבטיח היענות מדוייקת להוראות הרופא המטפל (Compliance), דבקות בלוחות הזמנים ובלקיחת הטיפול והשלמתו (Adherence) וכן במעקב אחר תופעות לוואי (adverse events) - הובילו לשיתוף פעולה רגולטורי ראשון מסוגו של חברת AbbVie עם אגף הרוקחות של משרד הבריאות, וליצירתה של AbbVieCare - תכנית תמיכה ייחודית לחולים המתמודדים עם דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס) מסוג C.

התוכנית, אשר הושקה לפני כמספר חודשים באישור משרד הבריאות, מספקת תמיכה לחולים המטופלים באמצעות "ויקיראקס / אקסווירה" (Viekirax/Exviera) בלבד, ומסייעת לצוותים הרפואיים לחסוך זמן ולספק חווית שירות ותמיכה אישית למטופל.

סרטון על אודות התוכנית
באדיבות חברת AbbVie

התכנית מנוהלת באופן חיצוני על ידי חברת WELL-B, האחראית על הקשר עם המטופלים והחיסיון המלא של המידע הרפואי. הצוות המקצועי של התוכנית מונה אחיות, עובדים סוציאליים ורוקחים, והוא זמין עבור החולים בטלפון, באופן מקוון ובדרכים נוספות - בעברית וברוסית. מטרתו היא לספק תמיכה מקצועית ורגשית, הכוללת הסברים לגבי תהליכים ולוחות זמנים, תזכורות מעקב אחר התקדמות הטיפול, פתרון בעיות בירוקרטיה, מעקב אחר תופעות לוואי (המדווחות למשרד הבריאות) ובמיוחד הקשבה ואמפתיה למטופלים, שמסתבר, זקוקים להן במיוחד.

איך זה עובד בשטח? רימה קרמסקי היא אחות ביחידת הכבד במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה והאחראית על התכנית בבית החולים. "את החולה הראשון בתכנית הזאת קלטתי בחודש מארס ועתה מצויים בתכנית 57 חולים מרמב"ם", סיפרה קרמסקי בשיחה עם "דוקטורס אונלי". "אני ממש אדן הזינוק של החולים לטיפול שיעברו. כל חולה שנקבע כי יקבל את הטיפול התרופתי החדשני של אבווי חייב לעבור דרכי, ולקבל את מלוא ההנחיות כיצד לנהוג", אמרה.

את ההנחיות כיצד ומתי ליטול את התרופות מגישה קרמסקי לחולים, לאחר שיחה אישית, בדפי הסבר. "עוד בנוכחותי, במרפאה, מיד עם קבלת ההסברים, אני דורשת שייקחו את מנת התרופה הראשונה", אמרה.

בהמשך, מונחים המטופלים לפנות למוקד טלפוני כדי שיוכלו לברר שם כל דבר ועניין "ואני ממריצה אותם לפנות ולא להסס לרגע. הם מתבקשים לציין את שמי כמי שהפנתה למוקד ובכל בעיה יותר מורכבת לפנות לברר אותה אצלי, מיד". בנוסף, דרך המוקד הוקמה קבוצת תמיכה בחולים ומעודדים אותם להיעזר בחבריה. "המוקד גם דואג לתזכר את החולים לגבי הטיפול שהם חייבים בו לאורך התקופה שנקבעה. מתי ליטול את התרופה, מתי להזמין את המנות הבאות, מתי להגיע לבדיקות. זו דרך מצוינת ללוות את החולה. פעילות התמיכה והעידוד הזאת, מיועדת להשיג התמדה והשלמת טיפול , חרף קשיים אפשריים ותופעות לוואי קלות שצצות. היא בהחלט עוזרת מאד לחולים בהתמודדות עם המחלה – ובדרך לקראת ריפוי אפשרי. רואים זאת היטב כבר עתה. ואני חייבת לציין עוד דבר: המוקד נגיש גם בסופי שבוע".

"במסגרת הפעילות בתכנית אני גם בודקת ראשונה את תוצאות בדיקות הדם שהמטופלים עוברים ורושמת להם מועדים מדויקים לבדיקות ההמשך הבאות, הכול בפירוט מלא. כמו כן מתבקשים החולים לדווח על כל תופעת לוואי, ולו רק הקלה ביותר, שהם חשים בעקבות נטילת התרופה – כדי להשיא להם עצה פרטנית כיצד לפעול כדי להתגבר עליה".

לדבריה, "בין התופעות השכיחות ביותר הן פריחה בעור ואני מעודדת את המטופלים, בכל פגישה עם כל אחד מהם, להתקשר למוקד כדי לספר עליה ובכל עניין שצץ והם אינם בטוחים לגביו. כשמדובר בחולים בעייתיים – אני מתערבת כדי לעזור לצוות המקצועי, אחיות שעברו הכשרה מקצועית מתאימה על מנת לפתור בעיה לא שכיחה".

קרמסקי גאה במיוחד בכך ש"אצלנו ברמב"ם היו, במסגרת הניסוי הקליני והמחקר בתרופה החדשנית, מספר החולים הגדול ביותר בעולם שהגיעו למרכז רפואי אחד שהשתתף בניסוי – 23. צברנו כך ניסיון עשיר בניסוי הגם שנכללו בו אז בעיקר חולים ללא שחמת כבד. ראיתי את תוצאות הטיפול ולכן אני מאוד מאמינה בתרופה המשולבת. כיום, עם הכללתה בסל התרופות יש כבר אצלנו גם חולים יותר מורכבים, כלומר שחמתיים. רואים הצלחה אדירה בתוצאות הטיפול שהם מקבלים, כבר לאחר 12 שבועות. ניתנו הדרכות לחולים גם בצורת הטיפול הקודמת, אבל לא היה אתר תמיכה וכל תופעת לוואי – והיו לא מעט ולא קלות – הרגיזו מאד את החולים. כיום, הרבה בשל AbbVieCare, המצב שונה בתכלית" .

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  דלקת כבד נגיפית,  חברת AbbVie,  AbbVieCare,  היענות לטיפול,  התמדה בטיפול,  מוקד תמיכה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  "ויקיראקס / אקסווירה",  Viekirax/Exviera