חדשות

חוקרים ישראלים פיתחו מולקולה אנטי-דלקתית הפועלת רק באתרי דלקת חריפה

המולקולה מוזרקת בצורה בלתי פעילה, ורק בנוכחות אנזימים דלקתיים מקומיים המצביעים על דלקת חריפה, הופכת לפעילה; בכך נמנעות תופעות הלוואי ודיכוי המערכת של החומרים האנטי-דלקתיים הקימיים כיום

חיידקים המחוללים דלקת (צילום: אילוסטרציה)

מולקולה חלבונית חדשה, שתפקידה לדכא תהליכי דלקת קיצוניים, פותחה במחקר משותף של מדענים מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע - ד"ר פלג ריידר וד"ר אלי לואיס - וחוקר מאוניברסיטת קולורדו בארה"ב - פרופסור צ'רלס דינרלו. דיווח על הפיתוח הופיע בתחילת החודש בכתב העת Journal of Immunology.

המולקולה האנטי-דלקתית חדשנית בזכות תכונה ייחודית, ציינו החוקרים, היא מוזרקת בצורה בלתי פעילה, והופכת פעילה רק בנוכחות רמה משמעותית של דלקת. זאת, לעומת חומרים ותרופות אנטי-דלקתיות הניתנים כיום, היעילים נגד דלקות אך אינם ספציפיים לאתרי דלקת ופועלים בכל מקום אליו יגיעו, כולל גם באזורים שבהם דלקת מתונה מתקיימת באופן חיוני.

החשיפה של החלבון החדשני לתאים מאזור דלקת, מביאה לכך שהחלבון יעבור שפעול באתר הדלקת, ויהפוך אנטי דלקתי ביחס ישר לכמות הגורם הדלקתי

"למעשה חיקינו תהליך הנגרם בזמן דלקת באופן טבעי בגוף", מסר ד"ר ריידר. "החלבון בנוי מחלק המעכב באופן פיזיולוגי פעילות ציטוקין דלקת חשוב, IL-1, והוא מחובר למרכיב חלבוני טבעי, המפריע לפעולתו הטבעית, עד אשר אנזימים דלקתיים מקומיים מבקעים את שני החלקים ומקנים פעילות מגנה לרכיב הפעיל".

הפיתוח חשוב מכיוון שעיכוב דלקת באופן לא ספציפי מוריד את יכולת הגוף להילחם בזיהומים ולנהל מעגלי פעילות חיוניים רבים בגוף. זוהי תופעת לוואי ידועה של מעכבי דלקת שבשימוש קליני מאותה משפחה פרמקולוגית - כמו המרכיב הפעיל הנ"ל.

לאור המגבלה של חוסר הספציפיות, חולה הסובל מתהליך דלקתי מקומי - למשל במפרק, בשריר או אפילו באיבר פנימי כמו לבלב - שיקבל טיפול סטנדרטי בתכשיר מדכא-דלקת, יעכב למשל את המערכת החיסונית שברֵיאות, ויהיה חשוף לזיהום ריאתי, כגון שחפת.

מצב זה בולט במיוחד בחולים מבוגרים ובחולים המטופלים בתרופות נוספות, המדכאות את המערכת החיסונית, או מקבלים כימותרפיה במסגרת טיפול אנטי-סרטני.

החוקרים, הדגימו כי החשיפה של החלבון החדשני לתאים מאזור דלקת, מביאה לכך שהחלבון יעבור שפעול באתר הדלקת, ויהפוך אנטי דלקתי ביחס ישר לכמות הגורם הדלקתי.

יתרה מכך, באופן רלוונטי ביותר לקליניקה, כאשר הדלקת שוככת כך גם רמת השפעול של החלבון יורדת, ותופעות בלתי רצויות נמנעות. במלים אחרות: נוצר כך טיפול אנטי דלקתי דינמי וחכם, שיודע "להגיב" למצב הדלקתי, ולפעול בהתאם.

המולקולה החדשה ושימושיה מוגנים בפטנטים בבעלות משותפת של "ב.ג.נגב טכנולוגיות" - החברה למסחור פתוחים מחקריים הנעשים באוניברסיטת בן-גוריון - ואוניברסיטת קולורדו.

לתמצית הדיווח בכתב העת המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  חלבון,  אנטי דלקתי,  אנזימים,  ציטוקין,  אוניברסיטת בן גוריון,  אוניברסיטת קולורדו
תגובות
27.07.2015, 21:08

רק להזכיר נשכחות: דלקת היא תגובה מועילה של הגוף לצורך סילוק חיידקים, תאי סרטן וכד'. המלחמה ב"דלקת" לעולם תהיה בעייתית, אין כל ביטחון שדלקת ממוקמת ואינטנסיבית אינה מועילה וחשובה לבריאות יותר מדלקת מתונה. יש לאחל לחוקרים הצלחה ועם זאת לבחון את התוצאות במדדים שרלונטיים למטופלים: רמת תפקוד כללית, הישרדות כללית, איכות חיים כללית.