חדשות

הר"י דורשת מהממשלה: הקצו כסף למלחמה בעישון ולטיפולי גמילה במעשנים

בנייר עמדה שגיבשה הר"י ביחד עם איגודים רפואיים מקצועיים קורא הארגון גם לקדם את החוק לאיסור על עישון ליד גני ילדים, ולפעול מחדש להעביר את החוק שימנע פרסום מוצרי טבק בתקשורת

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

נייר עמדה מטעם ההסתדרות הרפואית, שהועבר לידי חברי ועדת הבריאות של הכנסת ה-20, מצביע על קפיצה משמעותית בשיעור המעשנים מקרב בני הנוער בעת המעבר מחטיבת הביניים לתיכון, וקורא לשר הבריאות להקים במשרדו יחידה ייעודית שתפקידה יהיה להילחם בעישון ולהקצות למאבק הזה תקציב מתאים.

נייר העמדה של הר"י הוכן בשיתוף איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון.

"הר"י רואה בצמצום העישון ונזקיו משימה לאומית חשובה במסגרת השמירה על בריאות הציבור", נאמר בנייר העמדה שהועבר לח"כים. כידוע, העישון מגביר את התחלואה וגורם למחלות קטלניות כמו סרטן, מחלות לב, מחלות ריאה ואחרות.

מחברי המסמך הדגישו כי ישנה קפיצה בשיעור המעשנים בבני נוער. "ניתן להיווכח בקפיצה המשמעותית שחלה בשיעור המתנסים בעישון, בעיקר בגילאים המאפיינים את המעבר מהחטיבה לתיכון", נכתב.

עוד מצביע המסמך על כך, שמגמת הירידה בשיעורי המעשנים בציבור הכללי התמתנה בשנים האחרונות, "מה שמחייב התגייסות של כל הנוגעים בדבר להחרפת המאבק בתופעת העישון".

בימים אלה נבחנת גם האפשרות לקיים סדנאות לגמילה מעישון המיועדות לציבור הרופאים והרופאות, על אף העובדה ששיעור הרופאים המעשנים נמוך מזה שבציבור הכללי

"לרפואה ולרופאים", נכתב בנייר העמדה, "תפקיד חשוב במשימה זאת. הרופא יכול לספק ידע מקצועי ומפורט בדבר נזקי העישון ואפשרויות הגמילה העומדות בפני המעשן המעוניין בכך, שכן הרופא הוא איש אמון הרואה את בריאות המטופל לפני כל אינטרס מסחרי".

"מתוך תפיסה זו", נכתב, "הר"י פועלת ללא לאות נגד התופעה: באחרונה הוגשה מחדש הצעת חוק לאיסור עישון בסביבת גני השעשועים לילדים ביוזמה משותפת של חברי הכנסת יואל רזבוזוב יחד עם איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון של הר"י".

הצעת החוק עברה בקריאה טרומית בכנסת ה-19 לאחר שהר"י ערכה קמפיין מודעות ברשת האינטרנט במטרה לחשוף את הציבור הרחב לסיכונים הכרוכים בעישון בסביבת ילדים.

"החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בשיתוף עם איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י ממשיכים בפעילות השוטפת בנושא זה שמטרתה עידוד הקהילה הרפואית בארץ לבצע התערבות קצרה לגמילה מעישון בקרב המעשנים. לשם כך מקיימת הר"י, בין היתר, מספר רב של הרצאות בנושא הזה בכנסים שונים, במסגרות לימודיות שונות, באוניברסיטאות ובקופות החולים", נכתב.

באחרונה יזמה החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון כנס מקצועי לרופאים המטפלים בנזקי העישון בדגש על התהליכים הפסיכולוגיים–
התנהגותיים שקיימים בגמילה מעישון. בימים אלה נבחנת גם האפשרות לקיים סדנאות לגמילה מעישון המיועדות לציבור הרופאים והרופאות, על אף העובדה ששיעור הרופאים המעשנים נמוך מזה שבציבור הכללי.

הר"י קוראת לממשלה "לפעול למימושה המלא של החלטתה מ-29 במאי 2011 בדבר תכנית לאומית לצמצום העישון. בהחלטה זו נקבע, בין היתר, כי על שר הבריאות להקים יחידה למאבק בעישון בתוך משרדו לשם תיאום התוכנית הלאומית לצמצום העישון. עד היום יחידה זו לא הוקמה במשרד. המשאבים ליישום התוכנית מועטים ביותר".

הר"י קוראת גם למשרד הבריאות ולמשרד האוצר לפעול להקצאת תקציב ייעודי / הקמת קרן למאבק בעישון. לפי הדו"ח, "הכנסות המדינה ממיסים על סיגריות עמדו ב-2014 על 6.4 מיליארד שקלים. משקי הבית בישראל הוציאו בשנה זו 8.2 מיליארד שקל על סיגריות - עלייה של כ 9% לעומת 2013. משרד הבריאות מקצה רק כ-6 מיליון שקל לטיפול ב-6,000 מעשנים בלבד בכל שטח מדינת ישראל. הקצאת תקציב ייעודי לנושא, אפילו בסדר גודל של אחוז אחד בלבד מהכנסות המדינה ממיסים על סיגריות - למעלה מ-60 מיליון שקל - יכולה לחולל מהפיכה בריאותית וחברתית".

עוד נאמר במסמך כי יש לחזור ולדון בהצעת החוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק ולהטיל מגבלות על חברות הטבק בכל הנוגע לפרסום במדיה החברתית. דו"ח משרד הבריאות מראה, כי חברות הטבק מנצלות היטב את הפרצה הקיימת בחוק ומשתמשות לצרכי פרסום ברשתות החברתיות להעברת מסרים המכוונים לצעירים.

הר"י גם קוראת למשרד הבריאות להגדיל את התקצוב להרחבת סל הבריאות לטיפולי גמילה מעישון, נוסף על זה שכבר קיים כיום בסל. כן מביא הדו"ח נתונים על כך שחלה התמתנות בעליה במספר המשתתפים בסדנאות הגמילה מעישון ויש לכן להרחיב את היצע הטיפולים שיכללו ייעוץ אישי, סיוע בטלפון, שימוש באפליקציות לשם גמילה ועוד וכמו כן למצוא את הדרך לתמרץ את הקופות כך שישקיעו מאמץ מיוחד להתאים את הטיפול לאוכלוסיות מיוחדות.

להורדת נייר העמדה המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון,  משרד הבריאות,  ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת,  עישון בישראל,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות