צפיפות עצם

זיהום מקביל ב-HCV ולייפת כבדית מחמירים את הידלדלות מסת העצם בקרב נשאי HIV

רבע מנשאי HIV סובלים מירידה בצפיפות העצם ואוסטיאופורוזיס; ממצאים אלו שכיחים יותר בנוכחות HCV ומחמירים עם החמרה של לייפת הכבד (liver fibrosis)

ויוירוס הפטיטיס, הדמייה תלת ממדית
וירוס הפטיטיס, הדמייה תלת ממדית

במחקר זה העריכו החוקרים את השכיחות וגורמי הסיכון לירידה בצפיפות העצם (bone mineral density, BMD) בקרב נשאי HIV או נשאי HIV ו-HCVי (hepatitis C virus). כמו כן נבדק האם הידלדלות העצם קשורה לפרופיל השומנים בקרב שתי קבוצות המטופלים, או לחומרה של לייפת כבדית (liver fibrosis) בקרב נשאי HIV-HCV.

למחקר גויסו 194 מטופלים, מתוכם 129 נשאי HIV בלבד ו-65 נשאי HIV-HCV. כל 194 נשאי ה-HIV עברו בדיקת צפיפות עצם בשיטת DXAי (dual-energy X-ray absorptiometry), ונשאי שני הנגיפים עברו בנוסף אלסטוגרפיה (transient elastography) למדידת קישיון הכבד.

לייפת כבדית מתקדמת הוגדרה הוגדרה כקישיון כבדי עם חציון של 9.5 kPa ומעלה.

כל משתתפי המחקר עברו הערכה של לייפת כבדית לפי FIB-4 (מדד הכולל את גיל המטופל, רמות אנזימי הכבד וספירת הטסיות).

השכיחות הכללית של צפיפות עצם נמוכה היתה 26.8%, ושל אוסטיאופורוזיס 26.0%, אך בקרב נשאי HIV-HCV שכיחותם היתה גבוה יותר, באופן מובהק,

בהשוואה לנשאי HIV ללא HCV, כאשר מדובר היה בחוליות המותן (lumbar) או בירך. נמצא קשר בלתי תלוי בין רמות כולסטרול HDL ובין ציון Z בבדיקת DXA של חוליות המותן בקרב נשאי HIV ללא HCV. נמצא קשר הפוך ובלתי תלוי בין קשיון כבדי ובין ציוני Z ו- t של הירך בקרב נשאי HIV-HCV.

לאחר ריבוד (stratification) של נשאי HIV-HCV עבור מין, נמצא כי הקשר ההפוך בין קישיון הכבד לבין ציוני Z ו- t קיים רק עבור נשים.

כמו כן, נמצא קשר הפוך, תלוי-מינון ובלתי תלוי בין חשיפה ממושכת למעכבי פרוטאזות (protease inhibitors) ובין צפיפות בעצם.

החוקרים מסכמים כי נשאי HIV, עם וללא זיהום צולב עם HCV, נמצאים בסיכון גבוה לצפיפות עצם נמוכה ואוסטיאופורוזיס. החומרה של לייפת הכבד נמצאה כגורם מנבא בלתי תלוי לאובדן מסת עצם בקרב נשאי HIV-HCV, למרות שגורמים אחרים עשויים להשפיע על מערכת השלד בנוכחות זיהום כפול עם HIV ו-HCV.

יש צורך במחקרים נוספים כדי לבחון את ההשפעה של לייפת הכבד ופרופיל השומנים על הרכב העצם בקרב נשאי HIV.

מקור: 
Valentina Li Vecchi, Maurizio Soresi, Lydia Giannitrapani, Giovanni Mazzola, Pietro Colletti, Ilaria Domenica Amico, Fabio Tramuto, Walter Granà, Massimo Midiri, Giuseppe Caruso, Giuseppe Montalto and Paola Di Carlo; Associated Factors and Liver Disease Severity for Decreased Bone Mineral Density in HIV Mono- and HIV/HCV Co-infected Patients; J AIDS Clin Res 2015, 6: 438
doi: 10.4172/2155-6113.1000438

נושאים קשורים:  צפיפות עצם,  bone mineral density,  BMD,  HIV,  HCV,  לייפת כבדית,  liver fibrosis,  DXA,  אלסטוגרפיה,  FIB-4,  מעכבי פרוטאזות,  מחקרים,  אוסטאופורוזיס
תגובות