חדשות

סכנת השימוש ברופאים ככלי לביצוע לגליזציה של קנביס בדלת האחורית

כתבתי לא מעט מאמרים על הסכנות מקנביס באתר זה בגלל חרדתי לגורל החברה והמדינה ובמיוחד לדור הצעיר

צמחי מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)

לפני שאתחיל חשוב לי לציין שהח"מ תומך במתן קנביס למחלות רפואיות כמו לחולי סרטן, לסובלים מכאבים כרוניים כאשר התרופות האחרות אינן מועילות ולאלו הסובלים ממספר מחלות בתחום הנוירולוגיה. כל האינדיקציות של משרד הבריאות לגבי מחלות הגופניות מתקבלות על הדעת.

ב 10.6.15 נערך דיון על קנביס רפואי במסגרת איגוד הנוירולוגים בישראל במלון דן פנורמה בתל-אביב.

יו"ר הכנס היה פרופסור עמוס קורצ'ין, שהציג נתון שהדהים את הח"מ: נכון להיום 30,000 איש בעלי אישור לקנביס רפואי. יש לציין שעד לפני שנים לא רבות המספר עמד על כ-500.

לפי דיווח המשטרה חלק גדול מהקנביס הרפואי "זולג" לרחוב.

נראה לכאורה שהגידול העצום של האישורים נובע מ-"יד קלה על ההדק" ולחץ עצום של מטופלים כולל איומים על רופאים כפי שמדווחים מומחים לרפואת הכאב וגם נוירולוגים. פרשיות על כך דווחו גם בתקשורת.

הח"מ מודה לפרופסור קורצ'ין, שאיפשר לי להציג את דעתי בדיון: רופאים רבים אינם ערים לסכנות של קנביס בתחום הנפש: פסיכוזות שונות, התקפי פאניקה, תופעות דיסוציאטיביות, הפרעות קוגניטיביות עם פגיעה חמורה בלימודים בקרב צעירים (תלמידי תיכון וסטודנטים), תאונות דרכים קטלניות ועוד. פירוט על הפגיעות הנפשיות דווח במאמר של ד"ר ארתורו לרנר (מנהל המחלקה לתחלואה כפולה בביה"ח לב השרון) ושלי באתר זה : "הפרעות פסיכיאטריות מגוונות בקרב המשתמשים במריחואנה".

היבט אחר של נזק נפשי שגם חלק מהרופאים אינם מודעים לו הוא התמכרות נפשית ופיזית לקנביס. תופעה זו תוארה ע"י ד"ר גרגורי כץ (מנהל חדר מיון בביה"ח כפר שאול) והח"מ באתר זה: "תסמונת גמילה מקנביס- תופעה שאינה מוכרת בציבור".

לפני כחצי שנה הח"מ נפגש עם אחד הרופאים הבכירים ביק"ר (יחידת קנביס רפואי של משרד הבריאות), שדיווח בגאווה שהוא מאשר למקרים רבים עם בעיות נפשיות כמו P.T.S.D קנביס רפואי. כאשר שאלתיו אם יכול להראות לח"מ מחקר אחד, שפורסם בעתון רפואי רציני שקנביס עדיף על פלצבו בטיפול בהפרעות נפשיות- הוא שתק. כמובן שאין אף מחקר כזה מכיוון שנכון להיום אין מחקר שמוכיח זאת. לעומת זאת, קיימים מאות מחקרים המוכיחים נזקים חמורים בתחום בריאות הנפש שחלקם פורסמו בג'ורנלים המובילים של הרפואה, קרי לנצט, ניו אינגלנד ג'ורנל ועוד.

למרות חוסר ביסוס מדעי, רופאי יק"ר ממשיכים לאשר קנביס בתחום בריאות הנפש. במייל לאותו רופא יקר שאלתיו: אם חס וחלילה אותו מטופל שאישרת לו קנביס באינדיקציה הנפשית, יפתח פסיכוזה או דיכאון מאג'ורי שבעטיים עלול להתאבד, מה תשיב לעו"ד של התביעה שיחקור אותך בבית משפט והשאלה הראשונה שלו תהיה בלי ספק - על סמך איזה נתון או מחקר אישרת לנפטר את הסם?

מההיקף העצום של אישורים לקנביס רפואי שחלקם כפי שהוצג לעיל לכאורה אינו מוצדק, מתבקשת השאלה שכל רופא חייב לשאול את עצמו:
"האם למדתי רפואה כדי לספק סמים?". הח"מ מוכן לגלות סוד קטן בעניין זה: סוחרי הסמים עושים זאת יותר טוב מאתנו מבלי שלמדו רפואה.

כולנו כאשר היינו סטודנטים לרפואה למדנו: Primum Non Nocere שפירושו קודם לא להזיק.

כעת אנו מגיעים לסוגיה של לגליזציה של קנביס, שאינטרסנטים שונים ביניהם התקשורת, מפעילים לחצים כבדים על רופאים.

השלב הבא כפי שצפיתי, הגיע מצד מספר חברי כנסת שהחלו ביוזמת חקיקה של אי הפללה למשתמשים בקנביס. למעשה יוזמה כזו משמעותה לגליזציה של הסם ב-90% ותוך טווח קצר ב-100%. למעשה, חוק כזה של אי הפללה בשימוש של קנביס ייצור מסר חד משמעי לנוער ולמבוגרים הצעירים שהם הנפגעים העיקריים מהסם- "הממסד טוען שקנביס לא מסוכן, אז תקחו את זה בהמוניכם".

במקרה שחוק כזה יעבור, זה יהיה אסון לחברה ולמדינה. את הראיות לאסון פירטתי במאמרי באתר זה: "הסכנות הבריאותיות בלגליזציה של קנביס".

יש לציין שאפילו הולנד, "מלכת הלגליזציה", החלה לסגור את הקופי שופס לאחר שהבינו שם את מימדי הנזק של הלגליזציה של קנביס: לא רק בהיבט הנפשי, אלא גם לגבי מקפצה לסמים קשים, פשע וכו'. כאשר הח"מ פוגש בכנסים רופאים ופסיכולוגים הולנדים הם מציינים שהלגליזציה של הסם היתה טעות. אז למה שלא נלמד מהניסיון שלהם?

כעת בנימה אופטימית:

אף הרופאים שמצדדים בטיפול בקנביס טענו בכנס שבניגוד לתרופה רגילה, קנביס מכיל עוד 70 חומרים שונים ושאין שום שליטה על מינון ה-T.H.C דהיינו החומר הפעיל וכן שהקנבידיול, שהוא החומר עם האיכויות המיטיבות נמצא במינון נמוך בסם וכמו כן התלוננו על הלחצים האדירים מצד חולים ומשפחותיהם.

כדי לפתור את הבעיות הללו הח"מ מציע (בעצם זו הצעתו המקורית של פרופסור משולם שפגשתיו בכנס לפני כשנה וחצי) להשתמש ב-Sativex הקיים בארץ ושניתן בצורת ספריי לחלל הפה. יתרונו בכך שזו תרופה לכל דבר ללא חומרים נוספים מיותרים מלבד t.h.c ו- cbd (קנבידיול) ביחס 1:1 .

פרופסור רייט מאנגליה הציג בכנס של איגוד הנוירולוגים לפני שנתיים תוצאות טובות על ידי טיפול בסטיבקס בטרשת נפוצה. היתרון של סטיבקס על פני קנביס רפואי הוא בכך שאינו גורם לפגיעות קוגניטיביות בקרב החולים ומונע התמסטלות. כמות הקנבידיול בתרופה זו אופטימאלית וכך מונעת את תופעות הלואי של T.H.Cובנוסף ליתרונות אלו הקנבידיול גם אנטי-חרדתי.

אם משרד הבריאות יכניס את הסטיבקס לסל התרופות תהיה תרופה אפקטיבית, עם פחות תופעות לואי, לא תהיה התמסטלות כפי שקורית עם הקנביס הרפואי, לא תהיה התמכרות כפי שקיימת בקנביס וחשוב מאד- ירד הלחץ העצום על הרופאים. יקבלו את התרופה מי שבאמת זקוקים לה ומאחר שאינה ממסטלת לא יאיימו על רופאים לרשום אותה. בנוסף לא יהיה סחר בתרופה זו כפי שקיים עם קנביס. ראה מאמרי: "שימוש בקנביס כל האמת" באתר זה.

לסיכום, כתבתי לא מעט מאמרים על הסכנות מקנביס באתר זה בגלל חרדתי לגורל החברה והמדינה ובמיוחד לדור הצעיר שהוא הכי פגיע מהסם.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  מריחואנה,  פרופ' עמוס קורצ'ין,  יק"ר
תגובות

יישר כוח אמי.
כל מילה בסלע.
ההחלטה על לגאליזציה של סמים היא החלטה חברתית (ומסורה בידי המחוקק), ואסור שתהיה "בדלת האחורית" דרך הרופאים.
תחליט הכנסת לחוקק חוק כזה (לא תהיה זו הפעם הראשונה שהיא מחוקקת חוק רע) - תקום ותעשה זאת (ותישא בתוצאות של החלטתה השגויה).
לא בדרך העקומה שזה מתנהל כיום.

17.06.2015, 09:43

לכבוד פרופסור שרייבר היקר
תודה על העידוד, הפירגון והתמיכה שהם נדירים במקצועינו. יכל להיות שבכל זאת אני לא דון קישוט יחיד בסוגית הלגליזציה של קנביס

אנונימי/ת
16.06.2015, 11:15

אכן, כמו בנושאים אחרים, השלטון נכנע לאספסוף ולדרישות חולים שאינן מבוססות על מידע מבוסס ומהימן..
אבל, לצערי הרב, גם כאן הרופאים אשמים, לפחות חלקית.. ההמלצות לקנביס "רפואי" באות מהרופאים.. לא כך ?

קל כתמיד להעביר את האחריות אל הרופאים. כמובן שבמידה מסוימת יש לרופאים גם אחריות לא ניתן להתחמק מכך , אך הבה אל נתכחש למציאות , ואני מזמינה כל אדם לבלות חצי יום במרפאות כאב וטיפול תומך ולהתרשם מההתנהלות הדורשנית, חסרת הסבלנות והאלימה אפילו של הציבור המשוכנע שמקנביס יבוא מזור לכל בעיותיו. הניזון על מידע מסולף וחד צדדי ושאינו מעונין לה מלצת או דעת הרופא אלא דורש בתוקף את הקנביס ומאיים אם לא יקבלו.
גם מגבלות הזמן , הסבלנות וחוסר הרצון להתעמת כל הזמן כל אלו מניעים יותר ויותר רופאים לצערינו "לוותר" למטופלים ופשוט לעשות כרצונם כי " אין עם מי לדבר" וכל יום זה יותר ויותר קשה ומתסכל.

18.06.2015, 12:58

כרגיל דבריו של דר' שופמן חדים ברורים ונכונים.
אבל ברצוני להודות ל"אנונימי" על התגובה שלו.
הוא משמש לנו הרופאים אות אזהרה - אם ימשיכו הקולגים הרושמים קנביס רפואי לעשות זאת ביד קלה - האשמה תיפול על ציבור הרופאים.
זו האזהר האמיתית - על כל רופא לפעול אך ורק על פי מצפונו המקצועי, ולא להתפס ללחצים אפנתיים.
ולגבי הלחצים על מרפאות הכאב מצד כל מיני "סטלנים" - אין ברירה אלא לעמוד בפרץ. אם לא כן - הגל העכור של פניות אלימות רק יגבר.

18.06.2015, 05:32

לא רק שהקופישופס בהולנד אינם נסגרים, ברחבי אירופה ובכמה מדינות בארה"ב הם דוקא נפתחים ומתרבים, ללא שום עדות לעלייה בתופעות שאתה מתאר. אם כבר, מדווח על ירידה בפשיעה ובצריכת סמים קשים. נראה שזמנה של הגישה הפטרונית הולך ונעלם

18.06.2015, 19:52

אתה מדבר בשם דמיונך הקודח מר זנדמן. העובדות הן - לפי פרסום בניו יורק טיימס לפני מספר חדשים- במדינת קולורדו היכן שבצעו לגליזציה חלה עליה דרסטית בשעור תאונות דרכים עקב קנביס ותופעה חמורה של אשפוז ילדים עקב קנביס.אם הייתה נצמד לעובדות הייתה שותק.

אנונימי/ת
18.06.2015, 09:12

במשפט הזה : 'למעשה, חוק כזה של אי הפללה בשימוש של קנביס ייצור מסר חד משמעי לנוער ולמבוגרים הצעירים שהם הנפגעים העיקריים מהסם- "הממסד טוען שקנביס לא מסוכן, אז תקחו את זה בהמוניכם".'
אתה מציג כשל לוגי.
הפיכתו של דבר לחוקי אינה מעידה על מסוכנתו או תועלתו.
סיגריות חוקיות, האם זה אומר שהן בריאות?
אלכוהול חוקי. בעבר היה נסיון להוציא אותו מהחוק, ולאחר מכן הוא שוב הפך חוקי. האם בביטול האיסור על מכירת אלכוהול בארה"ב יש אמירה שאלכוהול לא מזיק?

בהנחה שאנו חיים בדמוקרטיה ליברלית המאפשרת שלל דברים מזיקים, זו לא צריכה להיות השאלה רלוונטית.

אני לא הייתי רוצה שילדי יעשנו מריחואנה באותה מידה שלא הייתי רוצה שילדי יעשנו נרגילה. ברור לי לחלוטין שבמציאות שלנו מה שימנע את זה הוא רק החינוך שלי, ולא אם קנביס יהיה חוקי או לא (יש כאלה דווקא שנמשכים יותר לפרי האסור).

18.06.2015, 20:08

מר אנונימי אתה מרשה לעצמך לפרסם לכאורה דברי הבל דמגוגיים בזכות מעטפת ההגנה שלך- אנונימי. אם יש חמרים מזיקים שהם חוקיים אסור שזה יכשיר אוטומטית חומר אחר מסוכן ומזיק (בעקר באספקטים של הנפש), שאינו חוקי.
הפיכת הקנביס לחוקי בהחלט תביא מסר לנוער ולמבוגרים צעירים - תשתמשו חופשי
ואת הנזק העצום לשכבת גיל זו תיארתי במאמרי,אך כנראה לך לא אכפת מהאומללות שלהם- העיקר האינטרס הנרציסיסטי שלך שהבייבי שלך יהיה לגלי

19.06.2015, 09:03

כל הכבוד אמי, תמשיך עם הפירסומים שמאוד עוזרים להבנה המורכבת של הנושא.
הנושא הוא אקטואלי ורלוונטי.
הבורות היא המחלה הכי קשה.
מאמריך מלמדים אותנו.
לציין שנושא הקנאביס יהיה חשוב עוד יותר בעתיד.
תודה רבה
דר לרנר ארתורו

אנונימי/ת
19.06.2015, 12:00

צר לי לאכזב אותך , אך מעולם לא השתמשתי בקנביס ואין לי כוונה לעשות כן. אבל אני גם לא נוגע לא בסיגריות ולא באלכוהול. לי בטח שאין אינטרס בעניין. כך שרמיזותך לכך שמדובר "בבייבי שלי" הן בעיקר מעוררות רחמים. אבל זה לא חדש. כהרגלך אתה נוטה תמיד לתקוף את הדובר במקום להתמודד עם טענות.
הקביעה מה חוקי ומה אינו חוקי היא שרירותית בהתאם למה שאנו מחליטים - זה לא חוק טבע.
אולי כדאי שנצמד ל evidence based medicine. האם הנבואות שלך לגבי קולרודו התממששו?

19.06.2015, 15:49

אם אתה כזה צדיק אז מדוע אינך נחשף בשמך האמיתי? למרות שאני לא צדיק כזה כמוך אני נחשף בשמי המלא והאמיתי ומוכן לספוג נאצות וביטויים חריפים כפי שהיה גורלי במאמרי הקודמים- אך אני הולך עם האמת שלי עד הסוף ללא פחד ומורא מאנשי עלה ירוק, עתון קנביס ותומכיהם.

19.06.2015, 17:38

עלוב ומעורר רחמים לומר שאדם שנתן את חייו ומשקיע יום יום מעצמו כדי לסייע לקורבנות הקנאביס ושאר הסמים הקשים והפרעות הנפש הנוראיות הקיימות!! זה מה שמעורר רחמים!!

אנונימי/ת
21.06.2015, 09:47

הדבר הכי משעשע שאפילו מעולם לא אמרתי שאני בעד לגליזציה. אני בסה"כ קראתי בעין ביקורתית את מה שאתה כותב, ובמקום להתמודד עם הטענות שלי (אולי מתוך חוסר יכולת), אתה בוחר לפנות לכשל אד הומינם.
זה מה שמצאתי בחיפוש מהיר
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17689362
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23763418
אולי במקום לתקוף אישית תפנה למקורות מדעיים שמגבים את מה שאתה טוען.

21.06.2015, 10:58

אדוני הנכבד- יהיה יותר קל לנהל תקשורת עמך כאשר תוריד את מסכת האנונימי.
ממי אתה מפחד?

אנונימי/ת
21.06.2015, 11:19

עצם העובדה שמערכת האתר אפשרה תגובות אנונימיות, מעידה על כך שזה לא מהווה הפרעה לניהול דיון (אחרת האופציה לא הייתה קיימת).
הסיבה שלא קל לך לנהל איתי תקשורת היא משום שאתה לא יודע כיצד להשיב, ואז אתה עובר להשמצות. עובדה שגם התגובה השניה בפוסט הזה הייתה אנונימית ומשום מה זה לא הפריע לך.
כשיהיה לך משהו ענייני לומר, אשמח להמשיך את הדיון.

22.06.2015, 01:27

ד"ר אמי שופמן הנכבד, בתור מכור לשעבר שעבר אירוע פסיכוטי (משילוב עם אלכוהול, לא קנביס לבד) אני חייב לציין שאני מסכים עם גישתך אך לגליזציה היא בהחלט כורח המציאות. ההתיחסות שלך למר אנונימי, וחזרתיות בתגובותיך (שימוש במילה בייבי, תקיפת אנשים על חוסר רצון להזדהות) מקטינה אותך מאוד ואפילו מביכה. חבל.
כל זה מבלי לזלזל חלילה בפועלך למען מכורים, בהחלט קל לראות שזה נובע מאידיאולגיה מבורכת.
בקיצור אין דרך להילחם בלגליזציה. עדיף שתשקיעו בחינוך. לא מספיק להסתכל על חוק היובש ותוצאותיו הנוראיות ??
אין לי ספק שחלק נכבד מהפרנויות וההתקפים מחומרים מרוססים ולא אחידים בכמות הTHC. צריך להסדיר את העניין. כמות כל כך גדולה של אזרחים נורמטיבים אינה צריכה להסתכן בגלל חוק מטופש ולא רלוונטי בעליל.
יחד עם כל זאת, אני בהחלט נגד צריכה של קנביס, כמו שאני נגד סיגריות ואלכוהול. יש אנשים שפשוט זה לא בשבילם (אפשר לקרוא לזה מועדים להתמכרות) - לשם צריך לכוון את המאמצים, לגלות אותם מבעוד מועד ולהזהירם. אני יודע שאני הייתי שמח מאוד אם היו מזהירים אותי.

21.06.2015, 20:55

מאמר חשוב ואקטואלי.
כל הכבוד!

22.06.2015, 08:49

לד"ר כץ, פרופסור שרייבר,ד"ר הרמן וד"ר לרנר- תודה על התמיכה והעידוד, שכידוע הם די נדירים במקצועינו

מי שראה במו עיניו אנשים הלוקים ב- PTSD ואת ההטבה שחלה בעקבות השימוש בקנאביס לא היה מתייחס בכזה ביטול. הקנאביס מציל נפשות. צריך להתבונן במציאות בחולים. בעיניים ביקורתיות, כמובן, לא מדובר כאן במסקנה המוגדרת לפני מבחן המציאות אלא להיפך. אני מזמין את כל המלעיזים לפגוש אנשים הלוקים ב- PTSD ולהתרשם ישירות ולא דרך מאמרים מוטים כאלה או אחרים.

17.07.2015, 14:24

ד"ר גרינפלד הנכבד- אם זה כל כך טוב למה אין מאמר בספרות הרפואית שמאשש זאת? או לחילופין תפרסם זאת בעיתון רפואי רציני ולא רק ב"ידיעות אחרונות גורנל אוף מדיסין".אני בהחלט חושב (לוא קראתה את כל מאמרי), שסטיבקס המכיל את
החומר הפעיל טי.ה.סי ואת הקנבידיול הניתן בספריי יכל לעזור במקרים הללו, אך ללא
הסיכון של התמכרות, התמסטלות ופגיעה קוגניטיבית. אך כמובן מעדיפים את הקנביס- את ההתמסטלות ויש עבודות המראות שהסובלים מפוסט טראומה נוטלים את הקנביס במינון יתר ואז מופיעות שלל הפגיעות שצינתי במאמרי.