השתנות קצב לב

השתנות קצב הלב והסיכון לחלות בפרקינסון

השתנות קצב לב נמוכה, שנמדדה על ידי rMSSD ו-SDNN, היתה קשורה בסיכון גבוה יותר לחלות בפרקינסון, עם יחס סיכונים שעמד על 2.1 ו-2.9 ברבעונים הנמוכים בהשוואה לגבוהים, בהתאמה

15.06.2015, 11:34
נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

חוסר תפקוד אוטונומי לרוב מתרחש בהקשר של מחלת הפרקינסון, ויכול להופיע לפני התחלת סימפטומים מוטוריים. קיים מידע מוגבל בלבד על הקשר הפרוספקטיבי בין השתנות קצב הלב, שהינו סמן של המערכת האוטונומית, לבין הסיכון למחלת הפרקינסון.

החוקרים הכלילו 12,162 משתתפים ממחקר הסיכון לטרשת עורקים בקהילות (Atherosclerosis Risk in Communities study), קבוצת נחקרים מבוססת קהילה, שהיו ללא אבחנה של מחלת פרקינסון בזמן הבסיס (בשנים 1989-1987), ושעבורם היו נתונים זמנים על השתנות קצב הלב (גיל ממוצע: 54, 57% נשים).

נעשה שימוש ברישום של שתי דקות באלקטרוקרדיוגרם (אק"ג) על מנת למדוד את השתנות קצב הלב. מקרים של מחלת הפרקינסון זוהו עד שנת 2008 ממספר מקורות שונים. נעשה שימוש במודל קוקס (Cox) רב משתני על מנת להעריך את יחס הסיכונים (hazard ratios) ואת רווח הסמך ב-95% לחלות בפרקינסון, על פי רבעונים של מדידת השתנות קצב הלב.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 18 שנים, זיהו החוקרים 78 מקרים של מחלת הפרקינסון. הערכים הנמוכים של השורש הריבועי של ממוצע ההפרשים בין מרווחי ה-RR העוקבים בין גל נורמאלי לגל נורמאלי (rMSSD) וסטיית התקן של מקטעי ה-RR בין גל נורמאלי לגל נורמאלי (SDNN), שהינם סמנים של פעילות המערכת הפרא-סימפתטית ושל ההשתנות הכוללת, בהתאמה, היו קשורים בסיכון גבוה יותר לחלות בפרקינסון במהלך תקופת המעקב.

במודלים עם משתנים מרובים, יחס הסיכונים לחלות בפרקינסון ברבעונים הנמוכים של rMSSD ושל SDNN בהשוואה לרבעונים הגבוהים היו 2.1 (רווח סמך 95%: 4.3-1.0) ו-2.9 (רווח סמך 95%: 6.1-1.4), בהתאמה.

ממדים אחרים של התפקוד הלבבי האוטונומי, כולל מרווח RR ממוצע ומדידות התדר (frequency-domain), לא היו קשורים בסיכון לחלות בפרקינסון.

החוקרים מסכמים, כי בקבוצה הפרוספקטיבית שנחקרה, השתנות קצב לב נמוכה הייתה קשורה עם סיכון גבוה יותר לחלות בפרקינסון. הערכה של תפקוד המערכת האוטונומית הלבבית יכולה לעזור לזהות מטופלים הנמצאים בסיכון לחלות בפרקינסון.

מקור:
Alonso, A., Huang, X., Mosley, T. H., Heiss, G., & Chen, H. (2015). Heart rate variability and the risk of parkinson disease: The atherosclerosis risk in communities study. Annals of Neurology, 77(5), 877-883.

נושאים קשורים:  השתנות קצב לב,  תפקוד המערכת האוטונומית,  rMSSD,  SDNN,  מחקרים,  סיכון לפרקינסון
תגובות