חדשות

השר לביטחון פנים: בטוח שיימצאו רופאים שיהיו מוכנים לבצע הזנה בכפייה

השר גלעד ארדן אמר את הדברים בתגובה למכתב דחוף ששיגר אתמול יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, בו יצא נגד אישורו של החוק להזנה כפוייה של אסירים ועצירים בממשלה והכוונה להביאו לאישור הכנסת; יו"ר הר"י קרא לרופאים לא לבצע פעולות הנוגדות את כללי האתיקה

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (צילום: אורי לנץ / פלאש 90)

(עדכון 08:58)

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר אתמול (יום א') מכתב דחוף לשרים גלעד ארדן (השר ביטחון פנים) ואיילת שקד (שרת משפטים ויו"ר ועדת השרים לחקיקה), ובו קרא להם לעצור את מהלכי החקיקה המחודשים שנועדו להתיר הזנה בכפייה של שובתי רעב מקרב האסירים והעצירים בישראל.

ד"ר אידלמן: "בשנים האחרונות רופאי ישראל צברו ניסיון רב בטיפול באסירים ועצירים שובתי רעב, ולא נדרשו עד כה לעבור על כללי האתיקה"

המכתב נשלח לאחר שנודע כי הממשלה החליטה, במה שד"ר אידלמן הגדיר "בחטף", לחדש את חקיקתה בדבר הצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר להזנה בכפייה של שובתי רעב מקרב האסירים.

לדברי ד"ר אידלמן: "הצעה זו, אשר ירדה מסדר היום לאחר שעברה קריאה ראשונה בכנסת ה-19, מאפשרת קבלת היתר משפטי למתן טיפול רפואי ו/או הזנה, בניגוד לרצונו של שובת הרעב, ולמעשה מטילה אחריות על הרופאים לפעולה שנעשית חרף התנגדותו האקטיבית של האסיר.

"שינוי מהותי זה, הנמצא בבסיס ההצעה, עומד בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים הן בישראל והן בעולם כולו, ועשוי קרוב לוודאי להעמיד רופאים כבר בזמן הקרוב, בפני דילמות קשות ומסובכות. מעבר לכך, פרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב, למרות התנגדותם, טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם ומנוגדת לעקרונות העל של מניעת נזק (Non-Maleficence) ושל שמירה על האוטונומיה של המטופל על גופו - עקרונות שעליהם מושתת הקוד האתי של הרופאים.

ארדן: "הטרור לובש בשנים האחרונות פנים חדשות רבות... שביתות הרעב של מחבלים השוהים בכלא (הפכו) לכלי בעזרתו מנסים לאיים על מדינת ישראל"

"האכלה בכפייה נאסרה בכללי האתיקה של הר"י, וכן בכללי האתיקה המקובלים בעולם, לרבות בהצהרת טוקיו (1975) ובהצהרת מלטה (1991) של ההסתדרות הרפואית העולמית. הצהרות אלו מעגנות במפורש את האיסור להאכיל בכפייה שובתי רעב, בניגוד לרצונם".

השר ארדן הגיב אמש לפניית הר"י, וכינה את עמדתה "תמוהה". "כמי שאמונים על הצלת חיים בכל סיטואציה, על הרופאים לעשות את תפקידם בין אם מדובר באסיר המנסה להתאבד בתאו ובין אם מדובר באסיר המרעיב עצמו למוות", כתב ארדן בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, "החוק אמנם לא מחייב רופאים לבצע את ההליך, אך אני בטוח שיימצאו הרופאים שיסכימו לעשות זאת. מטרת שביתות הרעב היא להלך אימים על מדינת ישראל ולהביא לשחרור מחבלים, אנחנו נעביר את החוק בהקדם ולא נאפשר את הדבר הזה".

ארדן הוסיף: "הממשלה אישרה את הצעתי להעביר חוק שיאפשר להזין אסירים השובתים רעב והגיעו למצב של סכנת חיים, גם ללא הסכמתם. הטרור לובש בשנים האחרונות פנים חדשות רבות. לצד ניסיונות חרם ודה-לגיטימציה לישראל, הפכו גם שביתות הרעב של מחבלים השוהים בכלא לכלי בעזרתו מנסים לאיים על מדינת ישראל.

"החלטת הממשלה מהיום מעבירה מסר ברור. לא נמצמץ ולא נתקפל מול שום איום. בכוונתי לקדם את החוק בכל הכוח ולהביא להעברתו גם בכנסת בהקדם האפשרי. לא נתקפל מול שום צורה של טרור".

יו"ר הר"י כתב במכתבו כי לא רק שהחוק המוצע אינו מתיישב עם האתיקה הרפואית, אלא שהוא בלתי יעיל. "למעשה, החוק המוצע איננו ריאלי ואין בו כדי לסייע בפתרון אף בעיה", כתב ד"ר אידלמן, "הוא יוצר אשליה כאילו באמצעותו ניתן יהיה למנוע נזק בריאותי בשובתי רעב – ולא היא. לא נוכל להשלים עם חוק אשר מעמיד את הרופאים בחזית לא להם – הן כקבוצה והן כיחידים – בניגוד גמור לחובות המקצועיות והאתיות".

"אדגיש", הוסיף ד"ר אידלמן, "כי הצעת החוק ירדה מסדר היום בכנסת ה-19 לאור התנגדותנו העקבית והעזה, וכן בשל העובדה כי שביתת הרעב הגדולה שהתקיימה אשתקד, במקביל להליך החקיקה, הסתיימה מבלי שאף שובת רעב איבד את חייו או שניזוק באופן חמור לצמיתות".

ד"ר אידלמן הוסיף: "במסגרת התמודדותנו המקצועית עם השביתה הקודמת, ערכה הר"י כנס הסכמה בנושא טיפול באסירים/עצירים שובתי רעב, בהשתתפות יו"ר הר"י, ראש הלשכה לאתיקה, מזכ"ל הר"י, מנכ"ל משרד הבריאות דאז, המשנה למנכ"ל, קצין רפואה ראשי בשירות בתי הסוהר, נציגי משרד הבריאות, רופאים ומנהלים רפואיים בכירים, יו"רי האיגודים המדעיים בהר"י ונציגים מן הצלב האדום. בתום הכנס הגיעו המשתתפים להסכמות בנושא, ובכלל זאת הסכימו כי טיפול רפואי בכפייה, לרבות הזנה בכפייה, הוא אסור!" (להורדת מסמך ההסכמות מאותו דיון לחצו כאן).

"בזמן כתיבת שורות אלו", כתב יו"ר הר"י, "מתקיימת שביתת רעב של מספר עצירים ביטחוניים בבתי כלא בישראל. אחד מהם שובת כבר זמן רב יחסית ומאושפז בבית חולים. קבלת החוק בכנסת בהליך חקיקה מהיר, יעמיד את הרופאים המטפלים בפני מצבים קשים ובלתי אפשריים מול מטופליהם.

"הר"י רואה בחומרה את הכוונה לאפשר הזנה/האכלה בכפייה בחוק. התנגדותנו הובעה בפני משרדי הממשלה ונציגי היועץ המשפטי לממשלה בכל הזדמנות".

את מכתבו מסיים ד"ר אידלמן בהודעה, כי ההסתדרות הרפואית מתכוונת להורות לרופאים לפעול אך ורק על-פי כללי האתיקה ו"לא לכפות בכוח הזנה/האכלה בניגוד לרצונו של שובת רעב".

העתקים מהמכתב נשלחו גם לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ליועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון לחברי מזכירות הר"י, עורכי הדין העומדים בהר"י בראש האגף למשפט ומדיניות ציבורית ולד"ר תמי קרני, ראש הלשכה לאתיקה

להורדת המכתב המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הזנה בכפייה,  הר"י,  אתיקה רפואית,  שביתת רעב,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
15.06.2015, 20:11

צודק מטומטם.
ההיסטוריה מלאה ברופאים שעשו הכל.
אנחנו לא כאלו.
זוכר מי כן?

אנונימי/ת
15.06.2015, 20:40

אתה משווה רופא שמציל חיים למנגלה?
האתיקה שמדבר היו"ר היא אתיקה שמאלנית. אל תשכח שמותו של שובת רעב יגרום למהומות ועוד מוות משני הצדדים.

אנונימי/ת
15.06.2015, 20:37

על איזו אתיקה מדבר היו"ר? האם להציל חיים של בן-אדם זה בניגוד לאתיקה? האם אפשר להעמיד למשפט אדם שהציל חיים? זה דבר יום יומי: אנורקטים מאכילים בכפיה, אדם שעומד להתאבד המשטרה עוצרת אותו. שובת רעב הנמצא בסכנת חיים גם שיקול הדעת שלו משובש ואולי רוצה להתחרט. האם חולה או פצוע חסר הכרה האם צריכים את הסכמתם לטיפול? בל נשכח שיכול להיות עוד גלעד שליט ואז אותו שובת יחזור לחיים מלאים וחופשיים, מדוע למנוע ממנו סיכוי כזה?

אנונימי/ת
15.06.2015, 22:13

זו בדיוק הנקודה. אי אפשר להכריח אף רופא שלא רוצה להאכיל בכח.
אנחנו לא חיילים. למדנו אתיקה ואתיקה רפואית ולכל אחד הזכות לנהוג על פי צו מצפונו במסגרת החוק. חוק שמכריח רופאים לעשות דברים כנגד צו מצפונם איננו מוסרי ואינו ראוי. הוא נוגד את הכרזת זכויות האדם של האום מ 48, הוא נוגד את שבועת היפוקרטס ואמנת ז'נבה, והוא נוגד כל אתיקה רפואית לפחות שמקובלת בעולם המערבי. ודא, אין לכך קשר להשקפה פוליטית כלל ואני במקרה ממש לא מתאים להגדרה של "שמאלני" הדיון הרבה יותר עמוק מכך. הוא על העקרונות שברורים לכולנו כרופאים ושציינתי כאן. הזכות להפעיל שיקול דעת.
זה מה שקורה שהמנכל הנכנס וסגן השר אינם רופאים.

15.06.2015, 22:38

1) לצערי העמוק, צודק השר ארדן - תמיד ימצאו רופאים שישתפו פעולה עם כל דבר.
2) לכל התמימים והמתממים - בריאותם וחייהם של האסירים הפלסטינים חשובים כקליפת השום בעיני ארדן וממשלתו. אין כאן עניין של גיוס הרופאים למטרה נעלה של הצלת חיים בכל מחיר. יש כאן ניצול ציני של רופאים, חלקם תמימים וחלקם שמוכנים לוותר על ערכי אתיקה (קרי, מוסר), כדי לשבור מאבק פוליטי של אסירים.
ד"ר וידנפלד יעקב (דרך אגב, למה מפחדים כל ה"אנונימים" לחום את שמם?)

אנונימי/ת
16.06.2015, 03:05

דז"ר וידנפלד, אנו בהר"י שמחים שיש מי שמוכן ואמיץ מספיק להביע את דעותיו למרות הסכנה (והאמת שכולנו יודעים בדיוק מהי ולא ששים לדבר עליה) הרי היא סגירת חשבון עם הרופאים שיוצאים נגד הסגן השר והמנכ"ל הנכנס ומעיזים להביע את דעתם הכנה ואת צו מצפונם. אנו סבורים כי עלינו להתאחד ולהגן על זכויותינו בפני האיום שמציבים סגן השר והמנכל הנכנס על חירותינו וזכותינו כרופאים לנהוג על פי צו מצפונינו ולא לבצע פקודות (ממש כך) אשר אנו מאמינים כי אינם עולים בקנה אחד עם ערכי המוסר שלנו ושל כל רופא כשלעצמו באופן אינדיבידואלי. אנו שמחים שלד"ר אידלמן היקר מצטרפים עוד רופאים ולא משאירים אותו לעמוד בחזית במלחמה הזו של כולנו כנגד האטימות והבורות שמוסתרת תחת מסכה של לאומנות עלובה, מוטעית ומטעה שמנסה להפוך את טענותינו הצודקות כל כך ללא לגיטימיות ע"י פניה למכנה הנמוך ביותר של דיון "ימין או שמאל" כאשר ברור לכל בר דעת שזהו עוד מעשה נבלה של דמגוגים מן השורה השלישית בשירות הרב ליצמן, וכי אין לכך שום קשר למציאות.
אנו קוראים לכל רופא/ה שיכול/ה להרשות לעצמו/ה ושמספיק אמיץ, לתמוך ביושב הראש שלנו ד"ר לאוניד אידלמן במאבקו לשמור עלינו על זכויותינו ועל חירותינו במאבק הכל כך קשה הזה בוא הוא ניצב בחוד החנית לבד. שכן אם יפסיד בוא את המחיר נשלם כולנו, כולל משפחותינו וכולל כל אזרח ישראלי שנזקקאו יזדקק לשירותינו ולשירות מערכת הבריאות בעתיד. אלו הם זמנים קשים לכולנו אך גם את זנ נעבור ביחד. ישר כח ותודה לכולם.

אנונימי/ת
16.06.2015, 11:17

האם אתה תימנע מהכנסת עירוי לאסיר שובת רעב שנמצא בהתייבשות ממשית רק בגלל שהוא מתנגד ?
אם במקרה כזה תכניס עירוי, מה זה שונה מהחדרת זונדה והאכלה דרכה ?

אנונימי/ת
16.06.2015, 11:19

ולמה אנונימי ? כי כבר ראינו התנפלויות של "הקהילה" ו"ועדות אתיקה" על דברים שנאמרים במסגרת דיון..
הרי חופש הביטוי מותר רק לצד אחד של הקהל בשוק..

16.06.2015, 19:38

האם אתה רומז שב"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" יש מחנה שמתחיל לפחד להביע את דעתו???
ד"ר וידנפלד יעקב

חבל להתפלמס.
כללי האתיקה של הר'י צריכים להיות עבורינו עקרון עליון בפעילותינו הרפואית , ובכל ענין וענין.
אני מצטרף באופן חד-משמעי לעמדת הר'י בענין "האכלה בכפיה", שהובעה בצורה הברורה ביותר והמנומקת ע'י יו'ר הר'י במכתבו.
גם אני מתפלא על המספר הרב של "מגיבים אנונימיים"- ???
כ"שועל קרבות וותיק" לא הססתי אף פעם מלהאבק פומבית למען עקרון צודק!
פרופ. תיאו דב גולן.

16.06.2015, 12:48

היה ראוי אם בכתבה היה קישור להצעת החוק ולרציונאל שמאחוריה.

http://mops.gov.il/Documents/Publications/Legislation/MemorandumOfLaw/MemPriHungerStrikes2014.pdf

עפ"י ההצעה הזנה בכפייה יכולה להתרחש רק לאחר אישור בית משפט. וגם אז, לא ניתן להכריח אף רופא להזין. כך שמי שכתב שהחוק מכריח רופאים להתנהג בצורה זו או אחרת, פשוט לא קרא את הנוסח.

להבנתי , אין כאן רצון להזין אף אחד בכפייה. זה נראה לי יותר כמו סוג של כסת"ח למקרה שאסיר (שהוא אדם במשמורת חוקית, שאחריות על חייו מוטלת על המדינה) ינפח את נשמתו.
אגב, החוק לא מתייחס דווקא לאסירים ביטחוניים או אסירים פלסטינאים.

אנונימי/ת
16.06.2015, 21:31

ובכל זאת מאבק עם טרור חשוב יותר משיקולים אתיים. וזאת אף על פי שהצלת חיים של
רוצחים מושבעים ניראית לא כל כך אתי...

אנונימי/ת
17.06.2015, 12:27

וזאת ההוכחה שארדן צודק בהשערתו