חדשות

שלושה חיילים אמריקאים - הביעו דעתכם!

שלושה חיילים אמריקאים השתתפו בקרבות בעיראק ובאפגניסטן והגיעו בהמשך למרפאה פסיכיאטרית; להלן הסיפור שלהם ואשמח שתביעו דעתכם האם הם אכן לוקים בפוסט-טראומה

צבא ארה"ב, מדים (צילום: אילוסטרציה)

שלושה חיילים אמריקאים השתתפו בקרבות בעיראק ובאפגניסטן והגיעו בהמשך למרפאה פסיכיאטרית ואובחנו כלוקים בפוסט-טראומה והומלץ על טיפול ועל הכרה בהם כנכי מלחמה.

להלן הסיפור שלהם ואשמח שתביעו דעתכם האם הם אכן לוקים בפוסט-טראומה. נשמח לדעת מה הגישה שלכם לאבחון שכזה. ובנוסף, מה הגבול לדעתכם בין אדם שנחשף לאירוע שכזה ופיתח קצת תסמינים שהם נורמאליים לאדם שנחשף לאירוע קשה. איפה הקו הדק ואיפה הסכנה של מדיקליזציה??

האם לא סביר שכל אדם שראה אירוע קשה מאוד ירגיש מצוקה- אם כן מתי זה פתולוגי?!

- א' היה לוחם והצוות שלו הסתתר בבית נטוש. הוא שמע במכשיר הקשר שאנשים מהפלוגה שלו נהרגו ולמחרת הוא ראה את הגופות של חבריו (כשהן מכוסות בסדין). הוא כעס על אזלת היד של המפקדים ועל כך שחבריו לא היו צריכים להיהרג.

הוא נזכר באירוע מדי פעם ובישיבות עם המפקדים הוא תקף את הצבא.
הוא המשיך לתפקד בצבא. לאחר מספר שנים פיתח פחדים, זיכרונות וסיוטי לילה, כמו גם התפרצויות וקושי באירועים שמזכירים לו את האירוע. בשיחה הוא עושה רושם של אדם נרקיסיסטי ומציג עצמו כבעל משרה יחסית מכובדת אבל לאחר בדיקה מתברר שהוא טכנאי לא בכיר.

- ב' היה באירוע בו נהרגו עשרה חיילי מארינס. הוא לא נפצע אבל ראה את הפצועים וההרוגים, את הטיפול בפצועים ואת פינוי ההרוגים. הוא פיתח בימים אחר כך קשיי שינה, סיוטים וזיכרונות ועם חזרתו לארצות הברית, התקשה לעבוד והתקשה להתחבר עם חבריו.

הוא נוטה להתעצבן על הוריו. הוא מנסה לעבוד בעבודות חלקיות אך לא שורד. בימי זיכרון הוא נוטה לעצבים והסתגרות.

- ג' היה באירוע קשה בו נהרגו 10 חיילים. הוא מפקד הצוות ומגדיר עצמו כאדם חזק. הוא היה בהמשך שנים קצין בצבא ותפקד היטב. היו לו זיכרונות וסיוט אחת לחודש, אך הוא תפקד בקרב וכדומה.

עם הגעתו לגיל פנסיה, הוא החל לתכנן את פרישתו ואת המשך חייו ואז פיתח תסמינים רבים של בעיות שינה, חרדות, זיכרונות חודרניים, סיוטי לילה ותחושה קשה של שחיקה.

האם כולם לוקים ב-PTSD? ואיזה סוג של PTSD? מתי מדובר בתגובה נורמטיבית ומתי בשחיקה או באירועי חיים כגון פרישה שגורמים להחרפה ומדוע זה כך?

האם אתם סבורים שלרווח משני יש תפקיד בדברים אלו?

אולי יש זילות באבחון של הפרעה זו...

פרופ' יוליאן יאנקו

נושאים קשורים:  חדשות,  PTSD,  צבא,  ארה"ב,  פוסט-טראומה
תגובות