חדשות

מחקר בארה"ב: 6% ממי שביצעו קעקועים סובלים מסיבוכים כרוניים בעור

המחקר נעשה בניו-יורק, ומחבריו קוראים להיות מודעים לסכנה לסיבוכים ארוכי-טווח כתוצאה מקעקועים; "ההשלכות ארוכות הטווח של הזרקת צבע לעור בהליך הקעקוע אינן מובנות דיין"

קעקוע (צילום: אילוסטרציה)

בסקר ראשון מסוגו בארה"ב, שתוצאותיו פורסמו בסוף השבוע במהדורה המקוונת של Contact Dermatitis, נמצא כי 6% מהניו-יורקים שביצעו קעקועים חוו צורות שונות של נגעי עור הקשורים בהליך הקעקוע - פריחה, גירוי ועקצוץ ונפיחויות שנמשכו מעל 4 חודשים, ובמקרים לא מעטים גם שנים לאחר ביצוע הקעקוע.

הסקר בוצע בידי צוות מהמרכז הרפואי Langone של אוניברסיטת ניו-יורק.
"הממצאים הם אות אזהרה, כיוון שמדובר בשיעור גבוה של סיבוכים כרוניים הקשורים לקעקועים", הדגישה המחברת הבכירה של דו"ח הסקר, המומחית לרפואת עור ד"ר מארי לג'ר (Marie Leger).

היא הדגישה, כי מאחר שגדלה הפופולאריות של הקעקועים, על רופאים, פקידי רשויות בריאות ציבוריות וגם הלקוחות שבגופם מבוצעים הקעקועים להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בהליכים הללו.

פרופסור לג'ר ציינה, כי חלק מהתגובות השליליות שמופיעות בעור בעקבות קעקוע ניתנות לטיפול באמצעות תרופות סטרואידיות אנטי-דלקתיות, ויש מקרים רבים המחייבים ניתוחי לייזר. כאשר מדובר בתגובה חזקה, הניתוח הכרחי לסילוק מהעור של כל השטח שבו נעשה הקעקוע, ושבו נבנתה רקמה צלקתית ושלפוחיות. אלו יכולות לצמוח עד לכמה מילימטרים מעל פני העור. בנוסף לגרד, נגעים אלו גורמים לעקות נפשיות ורגשיות אצל המקועקעים.

סיבוכים ארוכי טווח מופיעים באזורים שבהם הוזרקו בקעקוע הצבעים שחור ואדום

ההערכה המקובלת כיום בארה"ב היא שאצל 20% מהבוגרים אפשר למצוא לפחות קעקוע אחד בעור.

עורכי הסקר ציינו, כי בקבוצת המדגם היו 300 בוגרים בני 69-18. פרופסור לג'ר ציינה, כי יש כיום חסר ברור ברגולציה בכל הנוגע לקעקועים, פיקוח על מבצעי ההליך, חומרי הצבע שבהם הם משתמשים, ההרכב הכימי שלהם ("שמהותו לא מובנת דיה", כדברי פרופסור לג'ר), היעדר תקנים מחייבים ומחמירים על יצרני הצבעים, וגם בהקשר למעקב הרפואי על סיבוכים שהופיעו כתוצאה מביצוע קעקוע על העור.

"עדיין לא ידוע בבירור אם התגובות השליליות שמופיעות בעקבות קעקוע הן בגלל הצבע או החומרים הכימיים המשמרים בו, תוספים שונים או עקב ההתפרקות הכימית לאורך זמן. כמו כן, חסר כיום מסד נתונים ארצי שיש ליצור כדי לתת מענה לכל הבעיות הללו", הדגישה פרופסור לג'ר.

"לא רבים נותנים את הדעת על כך שהעור הוא איבר רגיש מאד בכל הקשור לתגובה חיסונית. ההשלכות ארוכות הטווח של הזרקת צבע לעור בהליך הקעקוע אינן מובנות דיין", הוסיפה. "נראה שחלק מהסיבוכים הם בעקבות תגובה חיסונית, אבל סוגיה זאת עדיין לא ברורה".

בין הסיבוכים שעליהם מדווח המאמר המסכם את הסקר: סיבוכים קצרי-טווח הכוללים איחור משמעותי בריפוי העור, כאב, נפיחות ודלקות שנמשכות שבועות מאז ביצוע הקעקוע. כל אלו מופיעים אצל 10% מהמקועקעים. רק 30% מאלו שאצלם הופיעו סיבוכים אלו פנו לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי-מקצועי הולם – ורבים מהם פשוט חוזרים אל מבצעי הקעקוע ומבקשים מהם ייעוץ, נמצא במחקר.

סיבוכים ארוכי טווח מופיעים באזורים שבהם הוזרקו בקעקוע הצבעים שחור ואדום. 44% מהמקרים שאובחנו כתגובה כרונית היו בעקבות הזרקת צבע אדום (הגם שבקרב הנסקרים רק 36% היו עם קעקועים בצבע אדום). 33% מהסיבוכים הכרוניים ארוכי הטווח היו עקב שימוש בצבע שחור (90% מכלל הקעקועים הם בצבע הזה).

בעקבות תוצאות הסקר הזה נערך הצוות לבצע סקר מעמיק ונרחב הרבה יותר בהיקפו, משום שההנחה היא שהוא יחשוף גורמים נוספים שמעלים את הסיכון לסיבוכים כרוניים.

לתמצית המאמר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  קעקוע,  סיבוכים,  תגובה חיסונית,  ארה"ב,  ניו יורק
תגובות