חדשות

מחקר ישראלי: מזג האוויר משפיע על משקל היילוד ועל לידה מוקדמת

המחקר נערך במשותף באוניברסיטת בן-גוריון ובאוניברסיטת הרווארד; החוקרים מצאו כי טמפרטורה גבוהה בשליש האחרון היתה קשורה בירידה במשקל היילוד

שמש, אור (צילום: אילוסטרציה)
שמש, אור (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שנערך על ידי צוות מאוניברסיטאות בן-גוריון בבאר-שבע והרווארד בארה"ב, מצא קשר בין טמפרטורות השוררות בחוץ בזמן ההיריון לבין תוצאות הלידה, בדגש על משקל הילוד. על המחקר דווח בכתב העת EHPי (Environmental Health Perspectives).

ד"ר איתי קלוג מהמחלקה לגיאוגרפיה ב"בן-גוריון", וחוקרים ורופאים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד - סטיב מלי, פרופסור ברנט קוהל, ד"ר פרנצ'סקו נורדיו ופרופסור יואל שוורץ - ביצעו מחקר בין השנים 2008-2000 תוך שימוש בנתוני לוויינים.

המחקר בחן את הקשר שבין תוצאות הלידה (בדגש על משקל הלידה) לבין הטמפרטורות שאליהן נחשפת היולדות במהלך ההיריון.

עליה של 8.5 מעלות צלזיוס בחשיפה הממוצעת לטמפרטורות האוויר בשליש האחרון בהריון גרמה לירידה של כ-17 גרם במשקל הלידה

לצורך המחקר פיתח הצוות מודל מתמטי מבוסס לוויין, ברזולוציה גבוהה, להערכת החשיפה היומית לטמפרטורה. במסגרת המודל נלקחו נתוני לוויין של טמפרטורת הקרקע, כמו גם נתונים נוספים, במטרה לבצע הערכה מדויקת יותר של טמפרטורת האוויר בכל יום וברזולוציה של 1 ק"מ. במחקרים קודמים השתמשו חוקרים בתחנות מדידה קרקעיות בעלות פריסה מרחבית מוגבלת.

המודל החדש מאפשר לבצע הערכה מדויקת בעבור כל יולדת, לגבי הטמפרטורה האמיתית שאליה היא נחשפה במהלך תקופת ההיריון – אבל גם לקשר בינה לבין משקל הילוד.

במחקר נמצא, שקיים קשר בין החשיפה לטמפרטורת האוויר בתקופות שונות במהלך ההיריון לבין משקל לידה נמוך. לדוגמא, עליה של 8.5 מעלות צלזיוס בחשיפה הממוצעת לטמפרטורות האוויר בשליש האחרון בהריון גרמה לירידה של כ-17 גרם במשקל הלידה.

ד"ר קלוג מסר, כי התברר שטמפרטורת אוויר גבוהה בזמן ההיריון יכולה גם לגרום ללידה מוקדמת. "על פי הממצאים שלנו, חשיפה לטמפרטורת אוויר גבוהה במהלך ההיריון מגבירה את הסיכון למשקל לידה נמוך ותקופת הריון קצרה יותר", אמר.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת בן גוריון,  אוניברסיטת הרווארד,  משקל יילוד,  טמפרטורה,  מזג אוויר
תגובות