חדשות

חוקרים ממכון ויצמן פיענחו את הדרך שבה מתפתחת מערכת הלימפה בעובר

הסוגיה העסיקה את הרפואה במשך יותר ממאה שנים; לפי המחקר, "תאי הלימפה אכן צומחים מהווריד, אבל מתוך חלק בווריד שבו מאוחסנים תאי גזע"

מימין: ליהי אסף, ד"ר קרינה יניב, טל לופו, חוליאן ניסנבוים, ד"ר יוגב סלע (צילום: "מכון ויצמן")

למעלה מ-100 שנה לא היה לשאלה הזאת מענה ברור ומוסכם על המדענים העוסקים ברפואה וביולוגיה: כיצד נוצרת ומתפתחת מערכת הלימפה, שאחראית על ספיגת שומנים, ניקוז נוזלים מהמעי ופיזורם בגוף, ושבאמצעותה נעים תאי המערכת החיסונית?

כעת, מחקר חדש שבוצע בידי צוות ממכון ויצמן ושותפים נוספים, טוען כי הצליח לספק לראשונה תשובה לחידה. פרטים על המחקר פורסמו אמש (יום ד') בכתב העת Nature.

עוברי דגי זברה עם כלי דם פלואורסצנטיים סייעו בהבנת מערכת הלימפה (צילום: "מכון ויצמן")

עוברי דגי זברה עם כלי דם פלואורסצנטיים סייעו בהבנת מערכת הלימפה (צילום: "מכון ויצמן")

ד"ר קרינה יניב: "התחלנו את המחקר באמונה שלמה במודל המקובל. בסך הכול רצינו להבין איך המנגנון הזה עובד"

את המחקר הובילה ד"ר קרינה יניב מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן וצוותה, חוליאן ניסנבוים, טל לופו, ליהי אסף, ד"ר גיא מלקינסון, ד"ר יוגב סלע, יחד עם פרופסור איתי ינאי (הטכניון) יעקוב חנא (גנטיקה מולקולרית במכון ויצמן) ופרופסור נתן לוסון (אוניברסיטת מסצ'וסטס ארה"ב) ותלמידי מחקר.

הצוות דיווח, כי לראשונה גידל במעבדה תרבית של תאי לימפה וכך חשף את הדרך שבה מתפתחת מערכת זאת בעובר. העבודה נעשתה תחילה על מודל חיה (דגי זברה) אבל בשלב מתקדם נעשה שימוש גם בתאי גזע אנושיים.

ד"ר יניב :"המסתורין האופף את תעלומת מוצאה של מערכת הלימפה הוא נושא מתמשך לדיון כבר מראשית המאה ה-20. אז התנהל ויכוח סביב השאלה: האם הלימפה נוצרת בעוּבָּר כוורידים כלליים, אשר מתמיינים בשלב מאוחר יותר לכלי דם וללימפה, או שמא מערכת הלימפה היא תוצר של תאי גזע מיוחדים -'אנגיובלסטים'. בסופו של דבר התקבל מודל הוורידים המתמיינים.

"התחלנו את המחקר באמונה שלמה במודל המקובל. בסך הכול רצינו להבין איך המנגנון הזה עובד. אך ככל שהתקדם המחקר התברר שהתשובה ממוקמת בערך באמצע: תאי הלימפה אכן צומחים מהווריד, אבל מתוך חלק בווריד שבו מאוחסנים תאי גזע".

השלב הראשון של המחקר בוצע בדגי זברה ותועדה התפתחותם של עוּברי הדגים במהלך שלושה ימים. כיוון שגופם של דגים אלו שקוף, אפשר היה לצלם את התפתחות העוברים בזמן אמת.

בסיום הצילומים צפו המדענים בסרטים בהילוך לאחור – מהסוף להתחלה – במטרה למצוא את הנקודה שבה החלה להיווצר מערכת הלימפה.

"ההפתעה הייתה שגילינו כי התאים היוצרים את מערכת הלימפה מגיעים תמיד מאזור מוגדר וקבוע בתוך הווריד הראשי בעובר. באותו אזור נמצאה גומחה של אנגיובלסטים, אותם תאי הגזע שלפני 100 שנה נחשבו למקור ממנו כנראה מתפתחת מערכת הלימפה, אך מאז הם נשכחו".

ד"ר יניב: "התחלנו מצילום סרטי הדגים ובסופו של דבר מצאנו את החומר שבעזרתו אפשר לייצר תאי לימפה"

מאחר שההתמיינות מתחוללת רק בצד אחד של הווריד שבו נמצאת אותה גומחה, העלו חברי הצוות את ההשערה, שככל הנראה באותו צד קיים גורם ייחודי התומך בתהליך. זה. לכן, סברו, כל מה שיש לעשות הוא לאתר את השוני שבין הצד בו מיוצרים תאי הלימפה לבין הצד שבו לא מיוצרים התאים הללו וכך לזהות את גורם הייצור.

ניתוח גנטי מעמיק הביא לזיהוי הגן WNT5B, והוברר שהוא זה שדחף את תאי הגזע להתמיין לתאי לימפה. "כדי לוודא שהממצאים נכונים, הוספנו את הגן לתאי גזע עובריים ממקור אנושי שגודלו במעבדה. אלה אכן התמיינו לתאי לימפה, וכך הצלחנו לראשונה לגדל תאי לימפה בתרבית".

"התחלנו מצילום סרטי הדגים", אמרה ד"ר יניב, "ובסופו של דבר מצאנו את החומר שבעזרתו אפשר לייצר תאי לימפה. זהו היופי שבמחקר בביולוגיה התפתחותית: כל הסודות נמצאים בעובר. לנו נותר רק להתבונן וללמוד".

מערכת הלימפה, הדגישה עוד ד"ר יניב, נחשבת אולי ל"אחות הקטנה והלא-מובנת" של מערכת הדם, אבל הבנת הדרך שבה היא נוצרת ומתפתחת עשויה להניב תובנות חשובות, החל ממציאת פתרונות ללימפדמה - הצטברות של נוזלים הנגרמת כתוצאה מתקלה במנגנון הניקוז של מערכת הלימפה, בעיקר לאחר ניתוחים להסרת גידולים סרטניים - וכלה בפיתוח שיטות לעיכוב ההתפשטות של גרורות סרטניות.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  מכון ויצמן,  מערכת הלימפה,  ד"ר קרינה יניב
תגובות