חדשות

מגיפת האבולה: הנגיף התגלה בעינו של רופא שהחלים מהמחלה לפני חודשים

לפי דיווח בכתב העת NEJM, הרופא נדבק בסיירה ליאון, אושפז במשך שבועות ושוחרר לאחר שהחלים, אך התלונן לאחר מכן על ראייה מטושטשת וכאבים בעיניים; הנגיף אותר בנוזל התוך-עיני, והחוקרים מזהירים כי הוא עלול לקנן גם בנוזלים ובאתרים אחרים בגופם של מי ששרדו

כפר במערב אפריקה, מוקד התפרצות מגיפת האבולה (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת NEJM דיווח בסוף השבוע שעבר על מקרה ראשון בו התגלה כי נגיף האבולה "מקנן" בנוזל התוך-עיני (Ocular fluid) ועשוי לגרום להפרעות ארוכות-טווח.

המקרה התגלה ברופא אמריקאי שנדבק בעת שעבד במשלחת הסיוע בסיירה-ליאון, אבל הצליח להתאושש ולהחלים מהמחלה. חודשיים לאחר שנקבע כי החלים לחלוטין התלונן הרופא על ראייה מטושטשת וכאב.

עתה קובעים מחברי הדיווח, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "אמורי" האמריקאית, כי הדלקת בעין של הרופא-החולה נגרמת כתוצאה מאבולה. לדבריהם, היא אינה מהווה סיכון להדבקה, אך המקרה מחייב מחקר כדי לברר אם נגיף האבולה יכול לקנן בסתר לאורך תקופה באיברים אחרים – עד שהוא מתפרץ ומתפשט בגוף.

חולי אבולה שנראה כי החלימו משוחררים בדרך כלל מהאשפוז לאחר שבדיקות שעורכים להם מראות כי הנגיף איננו מצוי בדמם. במסגרת המחקרים שנערכו עד היום לגבי המחלה הועלתה הסברה, כי הנגיף עלול להימצא בנוזלי גוף אחרים ובאיברים נוספים, ועם הזמן ליצור בתוכם מאגרים.

מומחה: "רופאי עיניים עשויים לראות יותר ויותר חולי post-Ebola uveitis, ויהיה צורך לדעת לאבחן אותם כהלכה ולמצוא עבורם טיפול יעיל"

הרופא שאצלו התגלה הנגיף בעין הוא בן 43, ואושפז לתקופה ממושכת יחסית - כולל כמה שבועות בטיפול נמרץ - לאחר שאובחן עם מקרה אבולה חמור. זמן קצר לאחר ששוחרר לביתו הוא התלונן על ראייה מטושטשת שהלכה והחמירה, וגם על תחושת "שריפה" בעין. הבדיקות העלו, כי נגיף האבולה "השתכן" בנוזל העין השמאלית – והדלקת החלה להתפשט. במצב כזה קיים חשש שיתפתח עיוורון.

הרופא הוחזר לבית החולים, קיבל טיפול שנמשך שלושה חודשים וכלל תרופות אנטי-ויראליות וסטרואידים – שסייעו לשיפור בראייה.

החוקרים סבורים, כי יכולת הנגיף לשמור על חיוניותו וכוחו טמונה בכך שביכולת נוזל העין שבו "השתכן" לסבול פתגונים מסוימים כאשר הם כבר נמצאים על דפנות הרקמה. עתה מזהירים החוקרים, כי ייתכן שהנגיף עשוי להימצא גם באתרים אחרים, כמו מערכת העצבים המרכזית, האשכים או בסחוס.

ארגון הבריאות העולמי המליץ לגברים חולי אבולה שהחלימו להתנזר ממין בכלל זה גם ממין בטוח

ד"ר ראסל ון-חלדר (Russell Van Gelder) מהאקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים אמר, כי המקרה הבלתי-רגיל רק מבליט את קיומה של העובדה כי הנגיף יכול לשמור על חיותו בנוזל העין זמן רב לאחר שהחולה החלים מהדלקת הסיסטמית שבה לקה. אם מגפת האבולה תימשך, אמר, "רופאי עיניים בכל העולם עשויים לראות יותר ויותר חולי דלקת פוסט-אבולה (post-Ebola uveitis) ויהיה צורך לדעת לאבחן אותם כהלכה ולמצוא עבורם טיפול יעיל".

עם זאת, הוא הדגיש, המחקר הנוכחי באירוע זה איננו טוען שדלקת הפוסט-אבולה בעין יכולה לעבור מאדם לאדם דרך מגע עם דמעות.

במקביל, הודיע ה-WHO כי המקרה רק ממחיש ביתר עוצמה את ההמלצה לכל מי ששרד את מחלת האבולה להקפיד על מין בטוח, משום ששאריות של הנגיף עלולות להישאר בנוזל הזרע של גברים שהחלימו מהמחלה אפילו כמה חודשים לאחר שנקבע כי הבריאו.

המקרה הנוכחי, לצד ראיות לגבי נגיפים אחרים מחוללי מחלות, כך טוענים מומחי ארגון הבריאות העולמי, מובילים לאזהרה שקיימת סבירות גבוהה שהאבולה יכול לעבור מגברים ששרדו את המחלה והחלימו לנשים שבאו עמם במגע מיני. עדיין אין הוכחה שמקרה כזה כבר התרחש.

ה-WHO המליץ לגברים חולי אבולה שהחלימו להתנזר ממין בכלל זה גם ממין בטוח, עד שייעברו שתי בדיקות זרע נוספות שבהן יושגו תוצאות שליליות. לא ברור בשלב זה אם נשים יכולות להעביר את הנגיף במגע מיני לגברים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מגיפת האבולה,  זיהום,  נוזל תוך-עיני,  דלקת עיניים פוסט-אבולה,  הדבקה,  WHO,  אוניברסיטת "אמורי"
תגובות