חדשות

בעלי אישור לקנביס רפואי יוכלו לעשן במהלך אשפוזם, אך לא בפינות העישון

על רקע מספרם הגדל של חולים בעלי אישור לשימוש בקנביס רפואי בישראל, פורסמו הנחיות לגבי המשך השימוש במהלך אשפוז; בתי החולים לא יחזיקו מלאי, והמטופלים ייעשנו לבדם

צמחי מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הפיץ אתמול (יום ד') הנחיות למנהלי בתי החולים בכל הנוגע לאחזקה ולשימוש בקנביס רפואי בעת אשפוז. זאת, בעקבות הגידול שחל בישראל במספרם של בעלי הרישיון לשימוש בקנביס למטרות רפואיות.

בדיון מקצועי שנערך בנושא במשרד, בראשות המשנה למנכ"ל ד"ר בעז לב, הוחלט, כי בתי חולים לא יחזיקו מלאי קנביס לשימוש רפואי של מאושפזים. הרציונל לאיסור על החזקה נובע מהמגוון הרב של זני הקנביס הקיימים כיום, שאינם מאפשרים החזקת מלאי והתאמתו למטופל. בנוסף, לא ברור תאריך התוקף של הסם ותנאי החזקתו, במיוחד כאשר יוחזק לאורך זמן ולא יעשה בו שימוש מיידי כפי שמקובל בקהילה.

ההנחיות קובעות, כי התחלת היתר בשימוש בקנביס במהלך אשפוז של משתמש קבוע בעל רישיון תיעשה לפי שיקול הדעת הרפואי. אספקת הסם למשתמש בעל רישיון בעת אשפוזו תיעשה דרך המחלקה לקנביס במשרד הבריאות, או דרך רופא בעל סמכות "מנהל" בבית החולים. אספקה זאת תיעשה בהליך הרגיל הקיים, על ידי הגורם שפרטיו מופיעים ברישיון.

בהיעדר אפשרות למצוא למטופל מקום עישון הולם, תישקל האפשרות להורות על הפסקת השימוש בעישון במהלך האשפוז או להציע שימוש ב"טיפות"

ההנחיות מפרטות, כי אם התקבל מטופל לאשפוז עם רישיון לשימוש בקנביס מטעמים רפואיים, באחריות הרופא המטפל ובאישור רופא בכיר לשקול אם יש או אין מקום להמשך השימוש במהלך האשפוז, ועליו לתעד החלטתו ברשומה.

אם הוחלט לאשר התחלת או המשך השימוש בקנביס במהלך אשפוז, יונחה המטופל לדווח לצוות הרפואי המטפל בו על כל שימוש בפועל והשפעותיו ואם השימוש הקל על תסמינים או גרם לתופעות לוואי מוכרות או לא מוכרות. הדיווח על כך יתועד אף הוא.

לגבי מטופל הצורך קנביס במיצויי שמן ("טיפות") - אין מניעה לשימוש בסם במחלקה בבית החולים על-פי שיקול דעתו של מנהל המחלקה. ניתן לקבוע, כי השימוש יעשה במקום אחר בבית החולים ולא במחלקה שבה בעל הרישיון מאושפז לפי קביעתו. לעומת זאת חל איסור על עישון קנביס בבתי
החולים, וזאת על פי החוק.

לכן, המטופל איננו רשאי לעשן קנביס בעת אשפוזו במחלקה, אלא רק מחוץ לה - ובמקום העונה על הדרישות הבאות: המקום נגיש למטופל בצורה בטוחה. מאפשר עישון בפרטיות וללא נוכחות אדם נוסף (למעט איש צוות בית החולים או אדם אחר שאחראי על המטופל כגון אפוטרופוס או בן משפחה הסועד אותו).

"פינות העישון" בבתי החולים, נקבע בהנחיות, אינן מתאימות לשימוש בקנביס. יש צורך שמקום העישון של קנביס יהיה בעל אוורור מלא למניעת מפגעי ריח או עשן ושתהיה קיימת תשתית למניעת אש. בהיעדר אפשרות למצוא למטופל מקום עישון הולם, תישקל האפשרות להורות על הפסקת השימוש בעישון במהלך האשפוז או להציע שימוש ב"טיפות" כחלופה רק לתקופת האשפוז.

לקריאת המסמך המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  קנביס רפואי,  בתי החולים,  אשפוז,  הנחיות