עלות-תועלת

עלות-תועלת של משטרי הטיפול החדשים בדלקת כבד נגיפית מסוג C

מחקר מצא, כי בהשוואה לטיפול הרגיל, הטיפולים החדשים היו בעלי עלות-תועלת גבוהה לגנוטיפ 1, ו-3, אך לא לגנוטיפ 2

03.05.2015, 16:06
נגיף הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

המשטרים החדשים לטיפול בדלקת כבד נגיפית מסוג Cי (hepatitis C virus - HCV) דורשים זמן טיפול קצר יותר והינם משפיעים על הווירוס לזמן ממושך יותר בהשוואה לטיפולים הקיימים, אך הם גם יקרים יותר באופן משמעותי. מטרת החוקרים הייתה לעריך את עלות התועלת של הטיפולים תוך כדי הנחה של מחיר ויעילות משתנים.

החוקרים ביצעו סימולציה של אירועים בדידים (Discrete-event simulation) תוך שימוש במידע מהספרות שפורסמה. הם בדקו, מפרספקטיבה חברתית, את עלות-תועלת הטיפול לאורך כל חייהם של חולי דלקת כבד נגיפית מסוג C עם גנוטיפ 1, 2 או 3, שלא טופלו בעבר. בוצעה השוואה בין הטיפול הרגיל (boceprevir [שם מסחרי: ויקטרליס] - ribavirin [שם מסחרי: קופגוס/רבטול] - pegylated interferonי [PGE – שם מסחרי: פגסיס/פגינטרון]) לטיפול ב- sofosbuvir [שם מסחרי: Sovaldi] – ribavirin – PGE (טיפול A) ולטיפול בשלושה מרשמים ללא PGE: sofosbuvir- simeprevir [שם מסחרי: FYCOMPA] (טיפול Bי), sofosbuvir- daclatasvi[שם מסחרי: Daklinza] (טיפול C), ו-sofosbuvir- ledipasvir [שם מסחרי: Harvoni] (טיפול D).

החוקרים בדקו את העלויות (על פי הדולר האמריקאי ב-2014), את השנים המתוקננות לאיכות חיים, ואת גידול שיעור עלות-התועלת.

בהנחה שמחירי התרופות לשבוע הם:

sofosbuvir – 7000$, simeprevir – 5500$, daclatasvir – 5500$, ו- ledipasvir- 875$; 

טיפול D היה בעל עלות-תועל עבור גנוטיפ 1, ועלה 12,825$ יותר מהטיפול הרגיל לשנת איכות חיים אחת. עבור גנוטיפ 2, טיפול A (ללא PGE) וטיפול C עלו 110,000$ ו-691,000$, בהתאמה, לשנת איכות חיים אחת. עבור גנוטיפ 3, השילוב sofosbuvir-ledipasvir- ribavirin עלה 73,000$ עבור שנת איכות חיים אחת, sofosbuvir- ribavirin הייתה יותר יקרה ופחות יעילה מהטיפול הרגיל, וטיפול C עלה יותר מ-396,000$ עבור שנת איכות חיים אחת.

כאשר בוצע ניתוח רגישות נמצא כי עבור גנוטיפ 1 טיפול D היה הטיפול האופטימלי, במרבית הסימולציות, ובנוסף כאשר מחירה של sofosbuvir היה נמוך מ-5500$ הטיפול אף חסך בעלויות. כמו כן נמצא כי טיפול A בגנוטיפ 2 יחסוך בעליות, במידה ו- sofosbuvirתעלה פחות מ-2250$ לשבוע.

עבור גנוטיפ 3, השילוב של sofosbuvir-ledipasvir- ribavirin היה כדאי, ואף נמצא כי יחסוך בעליות אם sofosbuvir תעלה פחות מ-1500$ לשבוע.

החוקרים מסכמים, כי בפרספקטיבה חברתית הטיפולים החדשים עבור דלקת כבד נגיפית מסוג C הם בעלי עלות-תועלת בהשוואה לטיפול הרגיל עבור גנוטיפ 1 וככל הנראה גם גנוטיפ 3, אך לא עבור גנוטיפ 2. עם זאת החוקרים מוסיפים כי יש לזכור כי הנתונים שבידיהם אינם משקפים במדויק את היעילות והעלות של חלק מהתרופות בעולם האמתי.

מקור:
Najafzadeh, M., Andersson, K., Shrank, W. H., Krumme, A. A., Matlin, O. S., Brennan, T., . . . Choudhry, N. K. (2015). Cost-Effectiveness of Novel Regimens for the Treatment of Hepatitis C VirusCost-Effectiveness of New Regimens for Hepatitis C Virus. Annals of Internal Medicine, 162(6), 407-419. doi: 10.7326/M14-1152

נושאים קשורים:  עלות-תועלת,  גנוטיפ,  שנות חיים מתוקננות לאיכות חיים,  daclatasvir,  sofosbuvir,  Simeprevir,  ledipasvir,  HCV,  דלקת כבד נגיפית C,  מחקרים