שבוע המודעות לדיכאון

מחקר ישראלי: דיכאון וחרדה מנבאים עלייה עתידית ברמות כאב כרוני

מחקר שנעשה ב"סורוקה" וב"איכילוב" זיהה את מהות הקשר בין דיכאון וחרדה לכאב כרוני: שתי התופעות מנבאות עלייה עתידית ברמות הכאב, אולם אין קשר הפוך בין כאב לדיכאון וחרדה

כאבי גב תחתון (צילום: אילוסטרציה)

דיכאון וחרדה מנבאים עלייה עתידית ברמות הנכות ובקשיים תפקודיים, באופן הממחיש את מרכזיות המצוקה הרגשית בתופעת הכאב הכרוני; כך עולה ממחקר חדש, שבו השתתפו רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, מהמרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב ומאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

על המחקר מדווח כתב העת הרפואי PSYCHOSOMATIC MEDICINE במהדורה המקוונת.

צוות המחקר כלל את ד"ר שירה לרמן (כחלק מעבודת דוקטורט ופוסט-דוקטורט), פרופסור גולן שחר, ד"ר צביה רודיך, ד"ר הדר שלו וד"ר סילביו בריל.

מחברי המחקר: "דיכאון וחרדה אינם רק 'בראש שלנו'. אלו תופעות פסיכוסומטיות אמיתיות"

ד"ר לרמן, המחברת הראשונה של המאמר, ציינה כי כאב כרוני הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שעמם מתמודדת הרפואה המודרנית. תחת מצבי כאב נכללות אבחנות רבות - כאב גב כרוני, כאב אזורי מורכב-מפושט, דאבת שרירים (פיברומיאלגיה), כאב סוכרתי-נוירופתי ועוד.

העומס והסבל של החולים הכרוכים בכאב הכרוני אדירים. הדבר משפיעה על יחידים, משפחות ועל החברה כולה. חולי כאב כרוני רבים סובלים גם מדיכאון וחרדה, אם כי ההקשר (מה משפיע על מה) בין הכאב, מצד אחד, והדיכאון/חרדה מהצד השני, עדיין איננו ברור.

כדי להבהיר סוגיה זאת עקב צוות החוקרים אחרי קבוצה גדולה של חולי כאב כרוני שטופלו ב"סורוקה" וב-"איכילוב" במשך שנתיים. נמדדו אצלם ארבע פעמים רמות כאב, דיכאון/חרדה, ונכות הקשורה לכאב. החוקרים השתמשו בשיטות סטטיסטיות-מתמטיות מתקדמות כדי להשוות שתי השערות: האחת - שכאב גורם לדיכאון/חרדה (השערת הדחק הכרוך בכאב) והאחרת - דיכאון/חרדה גורמים לכאב (ההשערה הפסיכוסומטית).

התוצאות היו ברורות: דיכאון/חרדה ניבאו עלייה עתידית ברמות הכאב - אולם לא להפך. דיכאון/חרדה גם ניבאו עלייה עתידית ברמות נכות וקשיים תפקודיים, מה שמבסס את מרכזיות המצוקה הרגשית בתופעת הכאב הכרוני.

ד"ר לרמן ופרופסור שחר הוסיפו, כי המאפיינים המתודולוגיים של המחקר חזקים במיוחד, "ולכן משכנעים בדבר הצורך לבצע אבחון מוקדם והתערבויות מונעות במקרים של דיכאון וחרדה בקרב חולי כאב כרוני".

"צריך להזהיר", הוסיפו, "דיכאון וחרדה אינם רק 'בראש שלנו'. אלו תופעות פסיכוסומטיות אמיתיות. המחקר שלנו מצטרף למחקרים אחרים, ומצביע על אחידות הגוף והנפש בתופעת הכאב ובמצבים אחרים של סבל גופני".

למאמר המלא לחצו כאן

ן

נושאים קשורים:  שבוע המודעות לדיכאון,  דיכאון,  כאב כרוני,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות