חדשות

חוקרים חישבו את כמות הזמן האופטימלית לפעילות גופנית בשבוע

שני מחקרים בדקו את הסוגיה, ומצאו כי 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע, מהם כ-20-30 דקות בפעילות מאומצת, מספקים סיכון מופחת משמעותי לתמותה מוקדמת

הליכה מתונה (אילוסטרציה)
הליכה מתונה (אילוסטרציה)

רופאים ומומחים לנושאי אימון גופני לא פוסקים להתווכח ביניהם בשאלה כמה זמן של אימון גופני הוא מעט מדי וכמה רב מדי, ומהו פרק הזמן האידיאלי הנדרש לשיפור הבריאות.

שני מחקרים בהיקפים גדולים שנעשו באחרונה – בארה"ב ובאוסטרליה – טוענים כי נמצא פרק הזמן האידיאלי, הבטוח, של אימון גופני שבועי לשם שיפור הבריאות. הפרטים פורסמו ב-JAMA Internal Medicine.

מחקר אחד נוהל על ידי צוות מאוניברסיטת "הרווארד", מכון הסרטן הלאומי של ארה"ב ומוסדות מחקר נוספים, שאספו נתונים לגבי יותר מ-661 אלף איש, רובם בגיל הביניים. המחקר השני נעשה על יותר מ-200 אלף איש באוסטרליה (אוניברסיטת ג'יימס קוק בקיירנס), העוסקים בפעילות גופנית מתונה.

המחקרים הבדילו בין מי שכלל איננו מתאמן לבין אלו שמתאמנים מעט, וגם בחנו את אלו המקדישים פי עשרה יותר זמן לאימון גופני מההמלצות העכשוויות (בערך 25 שעות בשבוע).

התברר, כי מי שכלל איננו מבצע במהלך השבוע פעילות גופנית מצוי בסיכון הגדול ביותר למוות מוקדם. מי שמתאמן מעט - אבל עדיין לא מתקרב למשך הזמן המומלץ – הסיכון שלו למוות בטרם-עת קטן ב-20%. מי שמתאמן בהתאם להמלצות העכשוויות – 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית מתונה – נהנה מאריכות ימים וסיכון מופחת ב-31% למות (לעומת מי שכלל לא מתאמן), בתוך 14 השנים שלגביהן נעשתה ההשוואה בין הקבוצות.

אלו שהכפילו פי שלושה מהמומלץ את פרק הזמן השבועי לפעילות גופנית מתונה – בעיקר הליכה (כלומר 450 דקות בשבוע או לערך שעה ביום) – נטו ב-39% פחות למוות בטרם עת בהשוואה למי שלא התאמן כלל.

המחקר האוסטרלי גם בחן את השאלה לגבי עוצמת הפעילות הגופנית – ריצה במקום הליכה; או משחק תחרותי של טניס יחידים, לעומת משחק זוגות לשם הנאה וכפעילות חברתית. גם כאן השוו החוקרים את הנתונים עם סטטיסטיקת התמותה.

כמו במחקר האמריקאי נמצא, שפעילות גופנית בהתאם למומלץ (150 דקות בשבוע) מקטינה סיכון למוות בטרם-עת גם כאשר מדובר רק בהליכה. מי שמעורב בחלק מהזמן השבועי של הפעילות הגופנית שלו בפעילות בעצימות גבוהה רשם שיעור נמוך, סטטיסטית, של הפחתה בסיכון לתמותה מוקדמת, על-פני מי שמסתפק בפעילות מתונה.

מי שהקדיש כ-30% מזמן הפעילות הגופנית השבועית שלו לפעילות בעצימות גדולה, היה בסיכון מופחת לתמותה של 9% בלבד, לעומת מי שכל הפעילות השבועית שלו היא מתונה בלבד. מי שהקדיש יותר מ-30% מזמן הפעילות הגופנית השבועי לפעילות במאמץ רב , הרוויח עוד 13% בשיעור הפחתת הסיכון לתמותה מוקדמת, בהשוואה למי שעסק בפעילות מתונה בלבד.

המחבר הבכיר של המחקר האוסטרלי, ד"ר קלאוס גבל, פירש את תוצאות המחקר וטען, כי רצוי שמי שמסוגל לפעילות גופנית יקדיש לה לפחות 150 דקות בשבוע וינסה בתוך פרק זמן זה לבצע 30-20 דקות של פעילות בעצימות גבוהה יותר.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  פעילות גופנית,  הליכה,  ריצה,  כושר,  מוות מוקדם
תגובות
22.07.2015, 19:44

משהו יודע האם הגלישה הדוקטורס אונלי עולה כסף