חדשות

משרד הבריאות חוזר בו; הר"י: "טעות מדעית" בנתונים לגבי סרטן בילדים בחיפה

בתום דיון שהוגדר כ"סוער ומתוח", בו השתתפו ראשי משרד הבריאות ורופאים בכירים, הודיע אמש המשרד "שיבחן מחדש" את הקביעה בנוגע לקשר שבין זיהום אוויר למחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה; עם זאת, "זיהום האוויר אכן גורם לתחלואה מוגברת בקרב מבוגרים"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל "שיבא", הדיקאן המיועד לביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן. צילום: פלאש 90

משרד הבריאות יבחן מחדש את הנתונים שפורסמו לפני עשרה ימים, שחוללו סערה ציבורית, בנוגע לחשד לעודף תחלואת סרטן בקרב ילדים באזור חיפה. כמו כן, תיבחן מחדש הקביעה שנמסרה בשם המשרד, לפיה זיהום האוויר אחראי לכ-50% ממקרי הסרטן בקרב ילדים באזור.

בכך למעשה חזר בו המשרד מהפרסום בשבוע שעבר, לאחר שהוצגו לפני בכיריו נתונים אחרים מאלו שהוצגו לציבור. גורמים מדעיים הדגישו בימים האחרונים, כי אין בנתונים האמיתיים תאימות עם ממצאי מחקרים מדעיים בדוקים שפורסמו כבר בספרות המקצועית בארץ ובעולם.

אמש (יום ב') זומן דיון סגור ומיוחד בנושא, שנמשך חמש שעות במשרדי משרד הבריאות בתל-אביב. בדיון השתתפו בין השאר מנכ"ל המשרד פרופסור ארנון אפק (שיזם את הדיון) ראש שירותי בריאות הציבור במשרד פרופסור איתמר גרוטו, יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר האיגוד לאונקולוגית ילדים פרופסור יצחק יניב, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופסור נדב דוידוביץ, ומומחים נוספים בהמטו-אונקולוגיה ילדים, אפידמיולוגיה ורפואת ילדים מבית החולים רמב"ם וגם מאוניברסיטת חיפה.

הדיון תואר על-ידי חלק מהמשתתפים כסוער ומתוח.

ד"ר אידלמן מסר בסיומו, כי המשרד התבקש לבצע בדיקה חוזרת של הנתונים משום שאלו שפורסמו בשמו היו שגוים "עקב טעות מדעית". לדבריו, הם פורשו לא נכון כיוון שלא עברו עיבוד סטטיסטי כנדרש. כן הוסבר בדיון, שאין כל הוכחה מדעית שזיהום האוויר הוא גורם ישיר לתחלואת סרטן מוגברת דווקא בקרב ילדים.

"זיהום האוויר אכן גורם לתחלואה מוגברת בקרב מבוגרים עקב החשיפה הממושכת. לכן לא יתכן לטעון שילדים הנחשפים לזיהום האוויר עקב גילם פחות מהמבוגרים - יהיו חולים יותר. עם זאת הילדים שגדלו באזור הזה עלולים לחלות כנראה בשלב מאוחר יותר של החיים. הזיהום מגדיל גם סיכון למחלות אחרות בריאות ובלב, אבל במיוחד במבוגרים", ציין פרופסור יניב.

גם עורכי המחקר שממנו נלקחו הנתונים שפורסמו במכתב פרופסור גרוטו למועצה הארצית לתכנון ובניה (המכתב שהצית את הסערה הציבורית) – פרופסור תמר פרץ מ"הדסה" ופרופסור מיכה בר-חנא - הודיעו עוד קודם לכן שהנתונים שנלקחו מעבודתם אינם מדויקים. לדבריהם, מחקרם אכן מצא עודף תחלואת סרטן של 16-10% בחיפה, אך כלל לא עסק במקור בסרטן בקרב ילדים.

פרופסור יניב שב ואמר, כי חשוב שהציבור יירגע בכל הנוגע לסיכון לילדים, משום שאין שום הוכחה מדעית שיהום האוויר גורם לסרטן אצל ילדים. עם זאת, ציין כי יש להילחם בזיהום האוויר בכל דרך אפשרית משום שהוא אכן גורם למחלות.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  סרטן בחיפה,  סרטן בילדים,  פרופ' איתמר גרוטו,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
21.04.2015, 15:56

אצל ילדים ייתכן סיכון מוגבר לסרטן ממבוגרים בשל חלוקת תאים מוגברת, הלא כן?

אנונימי/ת
21.04.2015, 17:21

מ. מ. - מה שאמרת נכון כשלעצמו אך לא רלוונטי לסוגיה הזו.