אימון פונולוגי

אימון פונולוגי משפר במעט את היכולת השמיעתית והקוגניטיבית במצבים מורכבים

במחקר שנערך בקרב מבוגרים עם ליקוי שמיעה תחושתי-עצבי נמצא כי אימון שמיעתי ממוחשב בבית הביא לשיפור מועט אך מובהק במגבלה השמיעתית, חלוקת קשב וזיכרון העבודה

20.04.2015, 11:39
האזנה דרך אוזניות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה נערך במטרה להעריך את היעילות של אימון פונולוגי (phoneme discrimination training) בשיפור היכולות השמיעתיות והקוגניטיביות בקרב מבוגרים בגילאי 50-74 עם ליקוי שמיעה תחושתי-עצבי (sensorineural hearing loss) קל, שאינם מסתייעים בעזרי שמיעה, וכדי לבחון את היענות המטופלים (compliance) לתוכנה מבוססת-משחק לאימון השמיעה בה משתמש המטופל בביתו, דרך המחשב.

זהו מחקר חתך מבוקר עם הקצאה אקראית ומדידות חוזרות. המטופלים הודרכו, התאמנו ונבחנו במהלך 8-12 שבועות. קבוצה אחת (אימון מיידי) התאמנה בשבועות 1 ו- 4, וקבוצה שנייה (אימון מושהה) התאמנה בשבועות 5 ו- 8.

בשבועות 0. 4 ו- 8 (ובקבוצת האימון המושהה גם בשבוע 12) נערכו מדידות של יכולת האבחנה הפנולוגית ושל תפיסת הדיבור (speech perception), קוגניטיביות ומגבלת השמיעה כפי שהוערכה על-ידי המטופל.

בתום תקופת המחקר נמצא כי שתי הקבוצות הראו לימוד מרשים של אבחנה פנולוגית, כאשר השיפורים הניכרים ביותר נצפו בקרב מטופלים שהיו בתחילת המחקר עם המדדים הגרועים ביותר.

בשבועות 1-4, קבוצת האימון המיידי הראתה שיפור מתון אך מובהק במגבלה השמיעתית כפי שדווחה על-ידי המשתתפים, חלוקת קשב וזיכרון עבודה (working memory), בפרט במצבים מורכבים ומאתגרים יותר. האימון לא הביא לשיפור עקבי בתפיסת הדיבור ברעש.

בקבוצת האימון המושהה לא נצפו שיפורים כלשהם בשבועות 1-4. ארבעה שבועות לאחר הטיפול, יתרונות האימון נשמרו עבור מטופלים בקבוצה זו מבחינת אבחנה פנולוגית, חלוקת קשב, זיכרון עבודה ומגבלה שמיעתית. נמצא קשר חזק בין שיפור בחלוקת קשב לבין הקלה בקשיי השמיעה.

מחקר זה מצא כי אימון פנולוגי מביא לשיפור בחלק, אך לא בכל המטופלים הסובלים מאובדן שמיעה קל. בדומה למחקרים קודמים בהם נבחנו תוכניות אימון לגירויים שונים, מחקר זה הראה כי אימון שמיעתי עשוי לשפר את הכישורים הקוגניטיביים במצבים מאתגרים.

התפתחות הכישורים הקוגנטיביים עשויה להיות חשובה יותר מהתפתחות הכישורים העצביים בשיפור התקשורת ותפיסת הדיבור בחיי היום-יום. עם זאת, השיפורים שנצפו במחקר זה היו צנועים. מדידת התוצאים צריכה להיות מאתגרת מספיק כדי להיות רגישה להשפעות של אימון מועט יחסית.

מקור:
Benefits of Phoneme Discrimination Training in a Randomized Controlled Trial of 50- to 74-Year-Olds With Mild Hearing Loss

נושאים קשורים:  אימון פונולוגי,  phoneme discrimination training,  ליקוי שמיעה תחושתי-עצבי,  sensorineural hearing loss,  יכולת אבחנה פנולוגית,  מחקרים
תגובות