כאב בטן תפקודי

הסכמה בין דיווח ילד והוריו על חרדה מנבאת לקות בנוער עם כאבי בטן תפקודיים

מחקר מצא, כי הסכמה בין ההורים לילדים על הימצאות חרדה קלינית הייתה קשורה באופן מובהק לעלייה בלקות בילדים עם כאבי בטן תפקודיים

20.04.2015, 11:40
ילד סובל מכאבי בטן (אילוסטרציה)
ילד סובל מכאבי בטן (אילוסטרציה)

כאבי בטן תפקודיים (functional abdominal pain) נמצאו קשורים לחרדה משמעותית ולקות. מחקרים קודמים של חרדה בילדים עם כאבי בטן תפקודיים לרב מוגבלים בשל מספר המשתתפים הנמוך בהם, ההתבססות על דיווח הילד, והשימוש בכלים אבחנתיים ארוכים.

לא ידוע האם כלי קצר לסקירת חרדה מתאים, האם ישנה הלימה בין דיווח החרדה של הילד ובין הדיווח של ההורה, והאם ההסכמה בין הילד וההורה על מצב החרדה של הילד מתכתבת עם לקות מוגברת.

מטרת המחקר הייתה לבדוק מאפייני חרדה בנוער עם כאבי בטן תפקודיים תוך שימוש בדיווחים של הילדים וההורים. כמו כן נבחן הקשר בין ההסכמה של ההורה והילד על הימצאות סימפטומים של חרדה לבין כאב ונכות.

למחקר גויסו 100 מטופלים עם כאבי בטן תפקודיים (בגילאי 18-8) ממספר מרפאות גסטרואנטרולוגיות לילדים. המטופלים עברו בדיקות לעוצמת כאב (במדד דרוג מספרי - Numeric Rating Scale) ולנכות (על ידי מדד נכות תפקודי - Functional Disability Inventory). בנוסף, המטופלים והוריהם מילאו מבחן הנוגע למאפייני חרדה בילדים (סקירה לחרדה בילדים והפרעות קשורות - Screen for Child Anxiety and Related Disorders).

סימפטומים משמעותיים של חרדה דווחו יותר על ידי בני הנוער (54%) מאשר על ידי ההורים (30%). פאניקה או סימפטומים סומטיים, חרדה כללית וחרדת נטישה נבחרו בעיקר על ידי המטופלים, בעוד חרדה כללית, חרדת נטישה, והימנעות מבית ספר דווחו יותר על ידי ההורים. רב ההורים והילדים (65%) הסכימו על הימצאות חרדה קלינית משמעותית (26%) או היעדרותה (39%). ההסכמה בין ההורים והילדים על הימצאות חרדה קלינית משמעותית הייתה קשורה באופן מובהק לעלייה בלקות.

החוקרים מסכמים, כי כלי הסקירה הקצר לחרדה שמדווח הן על ידי הילד והן על ידי הוריו, יכול לספק מידע קליני רלוונטי בו ניתן להשתמש על מנת לתכנן טיפול כוללני בילדים עם כאבי בטן תפקודיים.

מקור:
Cunningham, N. R., Cohen, M. B., Farrell, M. K., Mezoff, A. G., Lynch-Jordan, A., & Kashikar-Zuck, S. (2015). Concordant Parent–Child Reports of Anxiety Predict Impairment in Youth With Functional Abdominal Pain. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 60(3), 312-317. doi: 10.1097/mpg.0000000000000625

נושאים קשורים:  כאב בטן תפקודי,  חרדה,  התאמה בין דיווח הילד לדיווח ההורה,  מבחן סקירת חרדה בילדים,  מחקרים
תגובות