חדשות

חוקרים טוענים: שימוש בננו-חלקיקים לאיתור סרטן ערמונית יעיל וזול יותר מ-PSA

ניסוי במרכז לננו-טכנולוגיה בארה"ב הצליח לאבחן סרטן ערמונית באמצעות קשירת סמנים ביולוגיים לננו-חלקיקי זהב, ומדידת פיזור האור המתקבל

בדיקת PSA לסרטן הערמונית (צילום: אילוסטרציה)

ניסוי שמבוצע במרכז לננו-טכנולוגיה באוניברסיטת מרכז פלורידה (UCF) העלה, כי שימוש בטכנולוגיית בדיקה חדשנית המבוססת על חלקיקי-ננו של זהב – בעלות של 1 דולר בלבד – השיגה תוצאות טובות יותר מבדיקת ה-PSA לאבחון סרטן הערמונית.

דיווח על החידוש פורסם בכתב העת ACS Applied Materials וגם יוצג בחודש יוני בוועידת הפסגה TechConnect World Innovation Summit & Expo שתתקיים בוושינגטון.

הבדיקה מאתרת תגובה חיסונית, הנוצרת כאשר הגידול הממאיר מתחיל להתפתח והגוף מייצר נוגדנים ומשנע אותם לאזור הגידול.

במסגרת הבדיקה נוטלים כמה טיפות של נוזל הדם בדקירה באצבע, ומערבבים בחלקיקי הננו. אל פני השטח של החלקיקים נצמדים הסמנים הביולוגיים הסרטניים וכך גדלים ממדיהם והם מתגבשים לגושים. חלקיקי הננו הם בעלי יעילות בלתי-רגילה בקליטת ובפיזור האור. את אלו ניתן למדוד, ולבצע אנליזה של פיזור האור. הממדים שמתקבלים מגלים אם לנבדק יש סרטן ערמונית ובאיזה שלב.

המחקרים המתלווים לניסוי (שעדיין מוגדר כפיילוט) הוכיחו, כי חלקיקי הננו של זהב רגישים יותר ומדויקים יותר מהבדיקה הסטנדרטית הקיימת כיום לאבחון בשלב מוקדם של סרטן הערמונית (PSA) – אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר בקרב גברים. הבדיקה גם מפחיתה את הצורך בעריכת ביופסיות פולשניות.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ננו-טכנולוגיה,  PSA,  סרטן הערמונית
תגובות