דום נשימה חסימתי בשינה

הערכת הגרסה הערבית של שאלון STOP-Bang ככלי לסקירת דום נשימה חסימתי בשינה

השאלון הראה רגישות וערך ניבוי שלילי גבוהה, בעיקר עבור חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ברמה בינונית או חמורה

05.04.2015, 00:40
טיפול בדום נשימה חסימתי (צילום: אילוסטרציה)

דום נשימה חסימתי בשינה הוא הפרעת נשימה הקשורה בשינה, שכיום נמצאת בתת-אבחון. דום הנשימה בשינה לרוב מאובחן על ידי חקר השינה (polysomnography) ואם אינו מטופל עלול לגרום לסיבוכים קשים הגורמים סכנה ממשית לחיים.

עד כה פותחו מספר רב של שאלונים על מנת לבצע סקירה וזיהוי של חולים הנמצאים בסיכון גבוהה ללקות בדום נשימה חסימתי בשינה. מחקר זה שם למטרה להעריך ולתקף את הגרסה הערבית של שאלון STOP-Ban ככלי לסקירה של חולים עם סימפטומים של דום נשימה חסימתי בשינה המופנים למרפאת שינה.

כל המטופלים המבוגרים דוברי הערבית שהופנו למרפאה המתמחה בהפרעות שינה באל-עין (Al Ain), שבאבו-דאבי, על מנת לעבור בדיקות שינה, התבקשו למלא את שאלון STOP-Bang בערבית. ציון של 3 או יותר מתוך ה-8 האפשריים הוערך כסיכון גבוה להימצאות דום נשימה חסימתי בשינה. ניקוד זה הוערך לאחר מכן מול תוצאות בדיקת השינה הלילית.

דום נשימה (Apnea) או מדד נשימה רדודה (hypopneaי) [AHIי] ≥5 שעות, היוו קריטריונים לאבחנת דום נשימה חסימתי בשינה.

193 מטופלים שהגיעו למרפאת השינה נכללו במחקר. תוצאות חיוביות של בדיקת השינה (5≤AHI) נמצאו ב-85% מבין הנבדקים. ב-87% מהמטופלים שענו על שאלון STOP-Bang חושב ניקוד גבוה מ-3. היכולת לחזור על אותן תוצאות נבדקה, ומקדם המתאם התוך-קבוצתי (intraclass correlation coefficient) של התוצאה הסופית של שאלון ה-STOP-Bang היה 0.931 (רווח סמך 95%: 0.972-0.834). הרגישות של כלי הסקירה עבור AHI גדול מ-5, מ-15, ומ-30 היה 90.0, 96.75, ו-99.70, בהתאמה, עם ערך ניבוי שלילי של 36%, 84% ו-92%, בהתאמה. עקומת ROC הייתה 0.77.

החוקרים מסכמים, כי הגרסה הערבית של שאלון STOP-Bang היא כלי קל לשימוש, שיכול להיות ישים באופן אמין ומהיר ככלי סקירה עבור דום נשימה חסימתי בשינה, בחולים מופנים למרפאת שינה.

השאלון הראה רגישות וערך ניבוי שלילי גבוהה, בעיקר עבור חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ברמה בינונית או חמורה. החוקרים מאמינים שהכלי יכול לעזור לרופאים לזהות מקרים עם סיכון גבוה לדום נשימה חסימתי בשינה.

מקור:
Alhouqani, S., Al Manhali, M., Al Essa, A., & Al-Houqani, M. (2015). Evaluation of the Arabic version of STOP-Bang questionnaire as a screening tool for obstructive sleep apnea. Sleep and Breathing, 1-6. doi: 10.1007/s11325-015-1150-x

נושאים קשורים:  דום נשימה חסימתי בשינה,  בדיקות סקירה,  שאלון בערבית,  בדיקת שינה,  מחקרים
תגובות