תאי גזע

הקמה מחדש של מעגלים פגועים בקליפת המוח של מבוגרים על ידי נוירונים קליפתיים שהופקו מתאי גזע עובריים

השתלה של נוירונים של עכבר המופקים מתאי גזע עובריים מאזור בעל זהות מתאימה במוח יכולה לתרום לבנייה מחדש של מעגלים קליפתיים פגועים במוח המבוגר

30.03.2015, 00:44
נוירון (אילוסטרציה).
נוירון (אילוסטרציה).

נוירונים שמופקים מתאי גזע המסוגלים להתמיינות רבה (פלוריפוטנטיים) הם מקור מפתה לטיפול החלפה של נוירונים פגועים, אך השימוש המעשי בהם במחלות קליפתיות (cortical diseases) נותר לא ברור.

החוקרים מראים במאמר זה, שנוירונים בעלי זהות של הקורטקס הוויזואלי, שהתמיינו במעבדה מתאי גזע עובריים של עכברים, יכולים להיות מושתלים בצורה מוצלחת לאחר פגיעה בקורטקס הוויזואלי של עכברים בוגרים.

תאי גזע עובריים משורת tau-GFP עברו התמיינות במשך שבועיים והופרדו לפני ההשתלה. עכברים בוגרים בני 6-8 שבועות הורדמו והוזרקה להם חומצה איבוטנית על מנת להשיג פגיעה מקומית. 3-5 ימים לאחר ההזרקה הושתלו בעכברים הנוירונים שהופקו מתאי הגזע.

החוקרים בדקו בשיטות שונות את תוצאות ההשתלה, ביניהן: אימונו-היסטוכימיה, אימונו-פלורסנציה, מיקרוסקופ אלקטרוני, זריקת מעכב אקסון ורישום אלקטרו-פזיולוגי.

הקמה מחדש של נתיבים שנפגעו כללה היטלי אקסונים ודפוסי קישור לטווח הרחוק. אף על פי שבבדיקת מיקרוסקופ אלקטרוני לא נמצאו קשרים סינפטיים לאחר חודש, בבדיקות שבוצעו לאחר 4-3 חודשים נתגלו קשרים סינפטיים עם מטרות בקורטקס הפגוע, וכמו כן נצפתה עטיפה במיאלין של הנוירונים המושתלים על ידי תאי המוח המושתל.

רישומים אלקטרו-פיזיולוגיים גילו, שכמה מהנוירונים המושתלים היו תפקודיים והגיבו לגירוי ויזואלי. לא נצפתה אינטגרציה משמעתית לאחר השתלת אותם נוירונים בקורטקס המוטורי, או השתלה של נוירונים עובריים מקורטקס המוטורי בקורטקס הוויזואלי, המחווה על כך שהשתלה מוצלחת מצריכה התאמה של זהות האזור בין הנוירונים המושתלים לאזור שנפגע.

ממצאים אלו מראים, כי השתלה של נוירונים של עכבר המופקים מתאי גזע עובריים מאזור בעל זהות מתאימה במוח יכולה לתרום לבנייה מחדש של מעגלים קליפתיים פגועים במוח המבוגר.

מקור:
Michelsen, K., Acosta-Verdugo, S., Benoit-Marand, M., Espuny-Camacho, I., Gaspard, N., Saha, B., et al. (2015). Area-specific reestablishment of damaged circuits in the adult cerebral cortex by cortical neurons derived from mouse embryonic stem cells. Neuron, 85(5), 982-997.

נושאים קשורים:  תאי גזע,  נוירונים,  מחלות מוח,  השתלת נוירונים,  נוירונים המופקים מתאי גזע עובריים,  הקמה מחדש של מעגלים,  מחקרים
תגובות