מחלות ריאומטולוגיות

מידת הכאב הראומטולוגי משפיעה על הסיכון לפתח נדודי שינה

מחקר מצא, כי כאב מתון הגביר את הסיכון להתפתחות נדודי שינה פי 1.57, וכאב רב הגביר את הסיכון פי 2.13

30.03.2015, 00:45
נדודי שינה בקרב קשישים (צילום: אילוסטרציה)

כאב הוא התלונה השכיחה ביותר הקשורה למחלות ריאומטולוגיות, והוא שכיח בעיקר בקרב קשישים. קשישים הסובלים מנדודי שינה (insomnia) במקביל לכאב ראומטולוגי נמצאים בסיכון מוגבר לפרוגנוזה גרועה.

טיפול בנדודי שינה עשוי להפחית את נטל הכאב והתחלואה הריאומטולוגית.
מחקר זה בחן את תפקידם של כאב, מוגבלות גופנית ובידוד חברתי בניבוי והתפתחות נדודי שינה.

מוגבלות גופנית בשילוב עם בידוד חברתי היוו את הבסיס ל-68% מההשפעה של כאב מתון על התפתחות נדודי שינה

במחקר עקבה פרוספקטיבי זה השתתפו 6,676 מטופלים בגילאי 50 ומעלה אשר מילאו שאלונים בנקודת הבסיס ובמהלך המעקב, שנמשך שלוש שנים.

המשתתפים סווגו לפי דרגות כאב – ללא כאב, כאב מתון וכאב רב - בהתאם לקריטריונים של American College of Rheumatologyי (ACR).

רגרסיה לוגיסטית בוצעה כדי לבחון את הקשר שבין רמות הכאב בנקודת הבסיס לבין התפתחות נדודי שינה במהלך שלוש שנות המעקב. ניתוח מסלולים (Path analysis) בוצע כדי לבחון את התפקיד המתווך של מגבלות גופניות והתבודדות חברתית על ההתפתחות של נדודי שינה.

לאחר תיקנון עבור גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי, השכלה, חרדה, דיכאון, שינה ותחלואות נוספות בנקודת הבסיס, נמצא כי כאב מתון הגביר את הסיכון להתפתחות נדודי שינה פי 1.57, וכאב רב הגביר את הסיכון פי 2.13.

מוגבלות גופנית בשילוב עם בידוד חברתי היוו את הבסיס ל-68% מההשפעה של כאב מתון על התפתחות נדודי שינה ו-66% מההשפעה של כאב רב על התפתחות נדודי שינה.

מחקר זה מצא קשר תלוי-מינון בין מידת הכאב בנקודת הבסיס לבין התפתחות נדודי שינה במהלך שלוש שנות מעקב. קשר זה הושפע באופן משמעותי על-ידי מוגבלות גופנית ובידוד חברתי.

החוקרים ממליצים להתמקד במוגבלות הגופנית ובבידוד החברתי בקרב מטופלים מבוגרים הסובלים מכאב, כדי להפחית את הסיכון לנדודי שינה, ועל-ידי כך הם מקווים להפחית את נטל המחלה.

מקור: 
Nicole K. Y. Tang, John McBeth, Kelvin P. Jordan, Milisa Blagojevic-Bucknall, Peter Croft, and Ross Wilkie. Impact of musculoskeletal pain on insomnia onset: a prospective cohort study Rheumatology (2015) 54 (2): 248-256 doi:10.1093/rheumatology/keu283

נושאים קשורים:  מחלות ריאומטולוגיות,  קשישים,  כאב,  נדודי שינה,  insomnia,  מוגבלות גופנית,  בידוד חברתי,  מחקרים
תגובות