חדשות

האו"ם מעריך: התפרצות האבולה במערב אפריקה תסתיים בקיץ הקרוב

ראש משלחת האו"ם להתמודדות עם מגיפת האבולה במערב אפריקה העריך כי המגיפה תסתיים בחודשים הקרובים; "רופאים ללא גבולות" מבקר את ההתגייסות המאוחרת למאבק במגיפה

בדיקת דם במרפאה באפריקה (צילום: אילוסטרציה)

ראש משלחת האו"ם לטיפול במגפת האבולה במערב אפריקה אמר אתמול (יום ד) בראיון ל-BBC, כי מומחי ארגון הבריאות העולמי והאו"ם מעריכים שבאוגוסט הקרוב ניתן יהיה להודיע על סיום התפרצות המחלה באזור. יותר מ-10,000 בני אדם מתו עד כה בהתפרצות הנוכחית.

ד"ר איסמעיל שייח' אחמד הודה, כי האו"ם ביצע שורה של טעויות קריטיות בניהול המשבר בשלב המוקדם שלו ולעתים "פעל באופן מתנשא".

ארגון "רופאים ללא גבולות": "היתה התעלמות לקריאות לעזרה למאבק בנגיף, שהגיעו עוד בתחילת ההתפרצות מאזורים נדחים"

התפרצות האבולה החלה לפני יותר משנה. הארגון הבינלאומי "רופאים ללא גבולות" טען כי "היעדר תקשורת ואינטראקציה ברמה גלובלית הוביל לתוצאות הטרגיות". בהודעה שפירסם הארגון השבוע נכתב, כי "היתה התעלמות לקריאות לעזרה למאבק בנגיף, שהגיעו עוד בתחילת ההתפרצות מאזורים נדחים שבהם הנגיף החל להתפשט. גם ארגון הבריאות העולמי התעלם תחילה מהפניות בנושא הזה".

"היה מתסכל שלא שמעו לנו וזה קרוב לוודאי הוביל לעלייה בהיקף המחלה לממדי מגפה כפי שהדברים נראים עתה", נכתב בהודעה. רוב מקרי המוות אירעו בשלוש מדינות במערב אפריקה – גינאה, ליבריה וסיירה-ליאון.

ד"ר איסמעיל שייח' אחמד הוסיף, כי עדיין אין מקום לסמן תאריך ספציפי שבו ניתן יהיה להכריז רשמית על סיום ההתפרצות, "אבל אני בטוח שזה יהיה עוד בקיץ הקרוב".

היום ידוע, שפעוט בכפר נידח בגינאה שמת בדצמבר 2013 היה האדם הראשון שחלה באבולה וממנו החלה התפשטות הנגיף ושרשרת ההדבקות המהירה במחלה. רק כעבור שלושה חודשים הכריז ארגון הבריאות העולמי רשמית על ההתפרצות ועברו עוד 5 חודשים לפני שהארגון הכריז על כך שמדובר במצב חירום. בנקודת זמן זו כבר נרשמו יותר מ-1,000 מתים מהמחלה.

מתאם מצבי החירום של "רופאים ללא גבולות", ד"ר הנרי גריי, אמר כי "היינו מודעים היטב כבר במארס-אפריל אשתקד שהפעם מדובר במשהו אחר מכל מה שהיה ידוע עד כה בנושא האבולה והסוגייה הובאה לתשומת לב ארגון הבריאות העולמי. ברור שזה היה מתסכל שלא זכינו לתגובה מצד ה-WHO וזה קרוב לוודאי מה שהוביל לממדי המגיפה".

עתה קובע ארגון הבריאות העולמי כי היה עליו להשתמש יותר במשאבים המקצועיים העומדים לרשותו כדי לתת מענה למשבר עוד בתחילתו. ה-WHO הודה בפגישת עבודה שקיים בינואר השנה, כי אכן איחר לספק תגובה הולמת למשבר. מנכ"לית הארגון, ד"ר מרגרט צ'אן, אמרה כי "העולם, כולל ה-WHO, היה אטי מדי כדי לראות מה בדיוק מתרחש לנגד עינינו".

הארגון חלוק על הערכת מתאם האו"ם לנושא האבולה וטוען שמספר המקרים מצוי אמנם בירידה אבל "מגפת האבולה עדיין לא הגיעה לקיצה". לאחר יותר משבועיים שבהם לא הגיע דיווח מליבריה על מקרים חדשים של אבולה, נמסר בתחילת השבוע על חולה נוסף שנתגלה במדינה. בסיירה ליאון רישום מספר החולים לקוי ויש הערכה ששרשרת ההדבקות לא אותרה.

הנתונים העדכניים לגבי האבולה, נכון ל-21 במארס 2015, הם: 10,314 מתים מהמחלה - 4,296 בליבריה, 3,742 בסיירה ליאון, 2,261 בגינאה, 8 בניגריה, 6 ממאלי ו-1 מארה"ב.

נושאים קשורים:  חדשות,  מגיפת האבולה,  ארגון הבריאות העולמי,  רופאים ללא גבולות,  או"ם,  מערב אפריקה,  התפרצות אבולה
תגובות