סוכרת

טיפול בבצקת במקולה כתוצאה מסוכרת, בעזרת מעכב חלבון טירוזין פוספט של אנדותל כלי הדם המשפעל Tie2

מחקר מצא, כי מינון של 15 מ"ג או יותר של AKB-9778, פעמיים ביום, גרם לירידה בבצקת ושיפר את הראייה בחלק מהחולים, ללא אירועי בטיחות משמעותיים

23.03.2015, 09:09
סוכרת נעורים (צילום: אילוסטרציה)

AKB-9778 היא מולקולה קטנה המבצעת עיכוב תחרותי על חלבון טירוזין פוספט באנדותל כלי הדם המקדם שפעול של Tie2, ומורידה את רמת הנזילה מכלי הדם כמו גם את יצירתם של כלי דם חדשים, כפי שנצפה במודל עכבר.

מטרת המחקר היתה לבדוק את הבטיחות, התכונות הפרמקוקינטיות, הנסבלות (tolerability) ואת הפעילות הביולוגית של מולקולת AKB-9778 בחולים עם בצקת במקולה כתוצאה מסוכרת (diabetic macular edema).

בוצע מחקר קליני, עם תווית גלויה ומינון עולה. ארבע קבוצות של שישה חולים עם בצקת במקולה כתוצאה מסוכרת הזריקו תת עורית לעצמם: 5 מ"ג, 15 מ"ג, 22.5 מ"ג או 30 מ"ג של AKB-9778, פעמיים ביום למשך 4 שבועות.

מחקר זה הינו הדגמה ראשונית של הבטיחות הקלינית ויעילותו של מעכב טירוזין פוספט בכלי הדם ומשפעל של Tie2

בוצע מעקב שבועי לחולים במשך 4 השבועות בהם בוצע הטיפול, על מנת להעריך את הבטיחות, את חדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר (best-corrected visual acuity) שנמדדה על ידי פרוטוקול המחקר של טיפול מוקדם במחלה רשתית הנגרמת מסוכרת (Early Treatment Diabetic Retinopathy), ולמדוד את עובי תת-השדה המרכזי שנמדד על ידי דימות בשיטת spectral-domain optical coherence tomography.

הערכות בטיחות נוספות בוצעו גם בשבועות 6, 8 ו-12. החוקרים בדקו בנוסף להערכת הבטיחות את השינוי בחדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר ואת השינוי בעובי תת-השדה המרכזי בהשוואה למדידת הבסיס.

כל המינונים שניתנו לחולים היו נסבלים. ירידה צנועה וזמנית בלחץ הדם ובאירועים שליליים, שמתאימה לתפקוד של המולקולה AKB-9778 בהרפיית כלי הדם, הופיע במינון של 22.5 מ"ג או יותר, שניתן פעמיים ביום.

בשבוע ה-4 לאחר התחלת הטיפול חדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר השתפרה ב-5 אותיות או יותר מבדיקת הבסיס ב-13 מתוך 18 החולים שקיבלו 15 מ"ג או יותר, פעמיים ביום; חולה אחר שיפר את חדות הראייה ב-10 עד 15 אותיות, ושני חולים שיפרו ביותר מ-15 אותיות.

בקרב 18 החולים שקיבלו מינון של 15 מ"ג או יותר, פעמיים ביום, עובי תת-השדה המרכזי ירד ביותר מ-100 מיקרומטר ב-5 חולים ובין 50 ל-100 מיקרומטר בשני חולים. נמצאה התאמה מובהקת בין הירידה בעובי תת-השדה המרכזי לבין השיפור בחדות הראייה.

החוקרים מסכמים, כי לא זוהה אף גורם בטיחותי לאחר מתן של מולקולת AKB-9778 למשך 4 שבועות בחולים עם בצקת במקולה כתוצאה מסוכרת, וכי מינון של 15 מ"ג או יותר, פעמיים ביום, גרם לירידה בבצקת ושיפר את הראייה בחלק מהחולים.

מחקר זה הינו הדגמה ראשונית של הבטיחות הקלינית ויעילותו של מעכב טירוזין פוספט בכלי הדם ומשפעל של Tie2.

מקור:
Campochiaro, P. A., Sophie, R., Tolentino, M., Miller, D. M., Browning, D., Boyer, D. S., et al. (2014). Treatment of diabetic macular edema with an inhibitor of vascular endothelial-protein tyrosine phosphatase that activates Tie2. Ophthalmology, 122(3), 545-554.

נושאים קשורים:  סוכרת,  מולקולת AKB-9778,  Tie2,  טירוזין פוספט בכלי דם,  חדות ראייה,  מחקרים,  בצקת מקולרית סוכרתית
תגובות