הפטיטיס C

מיקרו-רנ"א 122 קושר בין זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C לבין התפתחות פתולוגיות בכבד

מנגנון "ספוג" שהתגלה במחקר הנוכחי, באמצעותו נגיף ה-HCV סופג את ה-mir122 ועל כן מוריד את רמת זמינותו בתא, יכול להסביר את הפתולוגיות העיקריות הנגרמות מזיהום כרוני של הנגיף

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C הינו גורם מרכזי לשחמת ואף לסרטן הכבד.

על אף שנחקר רבות, המנגנון המולקולרי שבאמצעותו הנגיף גורם ליצירת פיברוזיס, שחמת ולהתמרה סרטנית בכבד איננו ברור. מיקרו RNA 122י (mir122) מבוטא בכמות גדולה ולמעשה מצוי כמעט אך ורק בכבד. נגיף ההפטיטיס C קושר מולקולות mir122 לאיזור מוגדר ב-RNA הנגיפי, קשירה החיונית לשם שכפולו והתרבותו התקינה.

בעבודה שפורסמה כעת בעיתון המדעי CELL, מראה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת רוקפלר שבארה"ב, כי נגיף ההפטיטיס C מהווה כעין "ספוג" הסופח מולקולות mir122 רבות שבדרך זו מתנתקות ממולקולות RNA תאי, שלהן הן נקשרות באופן רגיל כדי לדכא את תירגומן לחלבונים.

כאשר נבדקה רמת ה-miRNA הפעיל שזמין לקשירה ל-RNA תאי, נמצא שבנוכחות זיהום ב-HCV - רמתו יורדת פי 2. התוצאה היתה שחרור מעיכוב של ביטוי גנים תאיים רבים, שחלקם ידוע כמעודד תהליכים ממאירים ואשר ביטויים מדוכא בדרך כלל על ידי ה-miRNA122 בתאי הכבד.

החוקרים משערים, כי מנגנון זה עלול להביא לתוצאות פתופיזיולוגיות משמעותיות בתאי הכבד שמודבקים בנגיף ההפטיטיס C. בעבודות קודמות הודגם כי עכברים שבהם ה mir122 לא מתבטא בכבד מתפתחים שינוי שומני, פיברוזיס ושחמת של הכבד.

החוקרים סוברים, כי מנגנון ה"ספוג" שבאמצעותו הנגיף סופג את ה-mir122 ועל כן באופן מעשי מוריד את רמת זמינותו של האחרון בתא, יכול להסביר את הפתולוגיות העיקריות (קרי, שינוי שומני, פיברוזיס ושחמת) הנגרמות מזיהום כרוני של הנגיף.

כתב וערך: ד"ר אמיר שלומאי

מקור:
Hepatitis C Virus RNA Functionally Sequesters miR-122. Luna JM, Scheel TK, Danino T, Shaw KS, Mele A, Fak JJ, Nishiuchi E, Takacs CN, Catanese MT, de Jong YP, Jacobson IM, Rice CM, Darnell RB. Cell. 2015 Mar 12;160(6):1099-1110

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  HCV,  פיברוזיס,  שחמת,  סרטן כבד,  כבד,  מיקרו רנ"א,  mir122,  מחקרים
תגובות