חדשות

שירות לתמיכה נפשית לחולים בגיל השלישי הופעל ב"הלל יפה"

השירות מיועד לטיפול בקשישים שחוו אירוע לבבי, אבחון מחלה או עברו ניתוח אורתופדי בעקבות נפילה

דמנציה (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה הודיע אתמול על הפעלת שירות חדש בתחום בריאות הנפש: תמיכה וטיפול במצבי חולי גופני אצל בני הגיל השלישי. השירות יופעל תחת מרפאת בריאות הנפש למבוגרים בשירות לבריאות הנפש, בניהולה של ד"ר לידיה לרנר, מנהלת השירות לבריאות הנפש ב"הלל יפה".

ד"ר לרנר אמרה, כי יש צורך בשירות כזה מאחר ש"בגיל המבוגר מוצאים עצמם אנשים רבים חווים שינוי במצבם הגופני. השינוי יכול להתרחש לאחר נפילה, אירוע לבבי, התמודדות עם מחלה כרונית ועוד. הוא משפיע משמעותית על איכות חייהם. מצבים אלו עלולים לגרום לתגובות כגון חרדה, דיכאון ואי-שקט".

"זה קורה לא מעט בגיל המבוגר", הוסיפה ד"ר לרנר, "אדם שהיה עצמאי, פעיל ובריא, מוצא עצמו בוקר אחד מתמודד עם שינוי חד במצבו הגופני – לאחר התקף לב, נפילה שהסתיימה בניתוח אורתופדי, או הודעה מהרופא המטפל בו כי חלה במחלה כרונית שמשנה את אורח החיים".

"מדובר באנשים שניהלו חיים נורמטיביים ופעילים, ולפתע מצאו עצמם נאלצים להסתייע ועוברים למעמד של נתמכים, מוגבלים בתנועתם, תלויים יותר בבן הזוג או בבני משפחה אחרים", הוסיפה לימור זבולון, פסיכותרפיסטית בשירות הפסיכו-גריאטרי של המרפאה לבריאות הנפש במבוגרים ב"הלל יפה'".

לדבריה, "השינוי הוא לעתים קיצוני במהותו, ומעורר אצל האדם תגובה נפשית שעשויה להשפיע באופן משמעותי על דרך ההתמודדות שלו עם מצבו הגופני החדש. אנשים אלו, בנסיבות שתוארו לעיל, עלולים לפתח תגובות דיכאון, חרדה, ואי שקט, שמורידות את המוטיבציה שלהם לקבלת טיפולי שיקום, מקשות על שיתוף הפעולה בתהליך השיקומי ולא מעט גם על מערכת היחסים בין אותו אדם לבני משפחתו".

במסגרת השירות יש כוונה ליצור קבוצות-התמודדות, כדי לאפשר לאותם מבוגרים לקבל תמיכה נפשית וכלים אפקטיביים על מנת שיוכלו להתמודד טוב יותר עם השינוי שחל במצבם הבריאותי. בית החולים הודיע, כי הכוונה היא "ליצור אצלם את המוטיבציה להגיע לטיפולי השיקום, ולהעניק להם תקווה שיוכלו לנהל אורח חיים נאות גם לאחר מה שעברו".

לדברי ד"ר לרנר, "הרעיון לטיפול קבוצתי במצבי התמודדות כאלו הוכח בעבר כיעיל ביותר ומקדם בריאות נפשית וגופנית כאחת בקבוצת הגיל המבוגר. זהו פרק בחיי האדם שבו מופיעות תגובות רגשיות נורמטיביות לגמרי, אלא שהן קשורות ושייכות לשינויים הפיסיולוגיים, הפיזיים והתפקודיים המאפיינים את הגיל השלישי. על רקע זה, ההתמודדות עם בעיות גופניות חריפות או כרוניות מעמיקה את הפגיעות הנפשית שכבר קיימת, מה שיוצר מעגל סגור של תגובות".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הלל יפה",  קשישים,  הגיל השלישי,  פסיכו-גריאטריה,  סיוע לאחר פציעה,  תמיכה נפשית,  טיפול קבוצתי,  קבוצות תמיכה
תגובות