חדשות

כ-3,500 מקרי אלימות מילולית ופיזית נגד רופאים וצוות רפואי התרחשו ב-2014

עשרה מקרים של תקיפת רופאים במהלך השנה שעברה נסגרו על ידי המשטרה בשל "חוסר עניין לציבור"; יו"ר הר"י מאשים את המשטרה והפרקליטות: "אף שבכנסת הושגה הסכמה שיש להחמיר בצעדי האכיפה – התנהלות מערכת המשפט מנוגדת לצעד הזה"

הפגנת צוות רפואי ברמב"ם נגד אלימות מטופלים ב-2015 (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

כ-3,500 מקרי אלימות, פיזית ומילולית, כלפי רופאים ואנשי צוות רפואי בבתי החולים התרחשו בשנת 2014 – קרוב לעשרה מקרים ביום; כך מדווח היום (יום ב') "מעריב". לדברי העיתון, זהו שיעור דומה לזה שנרשם בשנתיים הקודמות.

לפי הדיווח, למוקד המידע של הר"י הגיעו ב-2014 44 פניות של רופאים שדיווחו על אלימות ואיומים כלפיהם מצד בני משפחות של מטופלים בבתי חולים או במרפאות קהילה. 23 מהרופאים הגישו תלונות למשטרה. עשרה מהתיקים נסגרו בשל "חוסר עניין לציבור".

ראשי הר" נפגשו באחרונה עם בכירי המשרד לביטחון הפנים והמשטרה ובעקבות זאת חלה ירידה קלה בסגירת תיקים ללא הרשעות

בין התיקים שנסגרו, לפי הדיווח: רופא שהותקף ב"איכילוב" חודש לאחר שתוקפו שכר אותו רופא לשמש מוהל פרטי ובעקבות זה הסתכסכו השניים; אמו של מטופל שאיימה על רופאה בסניף של שירותי בריאות כללית בנתיבות; אב של מטופל שקילל רופא ב"שערי צדק" וחייל שפגע ברופא במרפאת "ביקור רופא" בראשון-לציון.

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר לעיתון כי אלימות נגד רופאים ואנשי צוות רפואי היא "אחת המחלות הקשות ביותר של מערכת הבריאות". הוא עידכן כי כבר החל יישום חלק מהסעיפים בתוכנית שגיבשה הר"י למאבק באלימות, ביניהם האפשרות להרחיק תוקף של איש צוות רפואי לתקופה מסוימת מכניסה לבית החולים והעלאת הרף המרבי למאסר, מ-3 שנים ל-5 שנים.

ד"ר אידלמן מסר, כי הר"י דורשת מכל הגורמים הרלבנטיים לגלות אפס סובלנות כלפי תוקפים של אנשי צוות רפואי. ראשי הר"י, הוסיף, נפגשו באחרונה עם בכירי המשרד לביטחון הפנים והמשטרה ובעקבות זאת חלה ירידה קלה בסגירת תיקים ללא הרשעות. הר"י טוענת, שטיפול הפרקליטות בנושא הזה אטי מדי והענישה מינימלית.

"אף שבכנסת הושגה הסכמה שיש להחמיר בצעדי האכיפה – התנהלות מערכת המשפט מנוגדת לצעד הזה", אמר ד"ר אידלמן.

בעוד ששה חודשים ייבדקו תוצאות הפיילוט המתבצע בבתי החולים רמב"ם, נהרייה, אסף הרופא, וולפסון, איכילוב והלל יפה, שבהם הוצבו שוטרים כחלק מתוכנית הר"י למאבק באלימות נגד רופאים ואנשי צוות רפואי.

"מעריב" גם מדווח על מקרה שאירע אחר חצות בליל שבת האחרון, בבית החולים "השרון" שבקמפוס מרכז רבין-בילינסון, כאשר כ-20 בני משפחה שליוו מטופלת קשישה התפרעו לאחר שהתבשרו כי לא שרדה ניתוח ומתה. קרוביה תקפו ואיימו על רופאים. על רופא אחד הושלך מחשב. אתמול הוגשה על כך תלונה למשטרת פתח-תקווה.

הנהלת מרכז רבין-בילינסון וביה"ח השרון, כך נמסר, בוחנת בעקבות אירוע זה את הצורך להתקין לחצן מצוקה בחדר המיון לשימוש אנשי הצוות הרפואי למקרה שיהיה צורך להזעיק עזרה מגורמי אבטחה כשיתרחשו אירועי תקיפה ואלימות דומים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אלימות נגד רופאים,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות