חדשות

כנס חולי מפרקים בנצרת

בחודש ספטמבר 2014 התקיים בנצרת כנס לחולים ראומטולוגים במגזר הערבי בנצרת; להלן סיכום הכנס

כנס (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר עדוי מוחמד - ראומטולוג בכיר בשרותי בריאות כללית, מזכיר החברה לקידום בריאות באוכלוסייה הערבית

בחודש ספטמבר 2014 התקיים בנצרת כנס לחולים ראומטולוגים במגזר הערבי בנצרת. נושא הכנס היה "המשפחתיות של המחלות אוטואימוניות". הכנס התמקד בקשר בין כלל המחלות האוטואימוניות, כולל מחלות מטרתו המרכזית של הכנס היא להביא לאבחון מהיר יותר של מטופלים הסובלים ממחלות אוטואימוניות, ולתת למאובחנים כתובת ואוזן קשבת בקרב העמותה.

הכנס, אליו הגיעו כ-150 איש,  היה הזדמנות לקידום פעילות תמיכה בחולים ראומטולוגים מהמגזר הערבי על ידי מתנדבים של עמותת עינבר והעלאת המודעות לזכויות החולים, חשיבות אבחון המחלות והטיפול בהן.

את הכנס פתח ח"כ ד"ר אחמד טיבי, אשר ציין כי לאור ההבנה שלו את מצוקת החולים הריאומטולוגיים, הוא מחויב להקים שדולה בכנסת שתעסוק במתן הפתרונות הראויים לאוכלוסייה זו.

ההרצאות שהתקיימו הינן:

  1. סקירה על מחלות אוטואימוניות (דלקות מפרקים, מחלות מעי דלקתיות ופסוריאזיס. מרצה: ד"ר סעיד יונס, מומחה ברפואה פנימית וריאומטולוגיה, בית חולים הלל יפה.תמצית ההרצאה : המונח מחלות אוטואימוניות מתייחס לקבוצת מחלות מרכבת העלולות לפגוע כמעט בכל איבר בגוף, כולל מערכת העצבים, מערכת העיכול, הכליות, הלב, העור וכל רקמת חיבור אחרת . המחלה נגרמת תוצאה מכשל במערכת החיסון של הגוף בכך המערכת משתבשת ותוקפת את הגוף עצמו ואת האיברים השונים . הגורם למחלות אוטואימוניות אינו ידוע, אך נראה כי במקרים רבים קיימת נטייה גנטית לפתח מחלות אלו.  נסקר בהרצאה חלק מהסיבות וגם גורמים  שונים המובילים להתפרצות המחלה, כולל גורמים סביבתיים (תרופות, חשיפה לשמש, זיהום חיידקי ועוד). במספר מחלות אוטואימוניות, דוגמת קדחת שיגרון (Rheumatic Fever), חיידק או נגיף מעוררים תגובה חיסונית והתפרצות מחלה אוטואימונית . בהרצאה בוצע סקירה של מספר מחלות אוטואימוניות עם דגש על דלקת מפרקים שגרונית , פסוריאזיס ומחלות מעי דלקתיות  .גם במהלך ההרצאה הוסבר שיטת אבחון מחלות אוטואימוניות שכולל התמונה הקלינית , הממצאים בבדיקה הגופנית, ותוצאות בדיקות מעבדה, כולל בדיקות נוגדנים בדם, בדיקות דם להערכת תהליכים דלקתיים והערכת תפקוד איברים בנוסף לכך שימוש בשיטות הדמיה מכוונים .לפעמים לאור מורכבות המחלות הנ"ל לא ניתן בוודאות להגיע לאבחנה סופית. המחלות שנסרקו בהרצאה , מחלת העור הפסוריאזיס וגם דלקת מפרקם פסוריאזיס . דלקת מפרקים שגרונית ומחלות מעי דלקתיות . לכל אחת מהמחלות הנ"ל הוסבר על שיטת האבחון , הביטויים הקליניים , הסיבוכים והטיפול יותר בדגש על המבט של החולה ופחות של הרופא למחלה .היה דגש בהרצאה על משמעות של המילה מחלה כרונית , הסיבוכים וההשלכות הרפואיות והפרא-רפואיות  הכרוכים במחלות אלו  ואפשריות טיפוליות . כמובן בסוף ההרצאות היה מעני לשאלות של החולים כולל בעיות כלליות לגבי האבחון והטיפול לבעיות ספציפיות של כל חולה ואחר.
  2. מה הקשר בין מחלות מפרקים, מחלות מעי דלקתיות ופסוריאזיס? מרצה: ד"ר סוהיל אעמר, מומחה ברפואה פנימית וריאומטולוגיה, בית חולים הדסה הר הצופים : ההרצאה הקיפה את ההתבטאות הקלינית של כל המחלות הראומטיות שקשורות עם מחלת מעי דלקתית או פסוריאזיס . הייתה התייחסות לפתוגנזה , דרכי אבחון וגישה טיפולית . ההרצאה משכה קהל רב במיוחד קבוצת חולים שהגיעו במיוחד מירושלים לנצרת לשמוע את הרופא שלהם ד"ר אעמר
  3. אבחון וטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (RA). מרצה: ד"ר מוחמד עדוי, מומחה ברפואה פנימית וריאומטולוגיה, בית חולים העמק וחבר סגל הפקולטה לרפואה בצפת . בהרצאה ניתנה סקירה מפורטת לגבי כלל המחלות הראומטיות והיא הקיפה את כל החומר הרפואי הרלוונטי למחלת RA   וכללה  הגדרה , קליניקה אופיינית , קריטריונים אבחוניים ובסוף פירוט לגבי כל סוגי הטפולים כולל  טופלים מסוג NSAIDS  וגם סטרואידים ,  טיפולים מסוג DMARDS  והיה פרוט מקיף לתרופות הביולוגיות השונות כולל ANTI TNF  ANTI IL-6  ANTI –B   .  קבוצת התרופות הביולוגיות הם הטיפול הכי יעיל  היום בטיפול מחלות דלקתיות  אנפלמטוריות .  מבין התרופות דובר על HUMIRA   ENBREL  REMICADE  SIMPONI ACTEMRA MABTHERA

לאחר הכנס נפתח קו טלפוני יעודי למתן יעוץ על ידי הרופאים המומחים שהשתתפו בכנס, בשפה הערבית.

ותודה מיוחדת לעמותת עינבר, העמותה הישראלית לנפגעים במחלות ריאומטיות, מהווה כתובת מרכזית עבור החולים הראומטיים ובני משפחותיהם בכל רחבי המדינה, מסייעת להם לחיות את חייהם באופן מיטבי על אף מחלתם, פועלת למען מתן מידע אודות זכויות החולה ופועלת לשם להרחבת הידע והגברת המודעות למחלות הראומטיות ולנזק הנגרם בעטיין.

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס,  ראומטולוגיה,  דלקות,  עמותת עינבר,  המגזר הערבי,  מחלות אוטואימוניות
תגובות