חדשות

רופאים ב"איכילוב" יוצאים בחריפות נגד עמיתיהם שהתראיינו לתוכנית "עובדה"

לפי דיווח ב"דה מארקר", מכתב עליו חתמו 100 רופאים בכירים מאשים את ד"ר שמעון מימון וד"ר ליאנה בני-עדני, שמתחו ביקורת חריפה על הנהלת "איכילוב", בחוסר אפשרות לנהל דיונים קליניים "בלי לחשוש שמישהו יוציא את דבריהם מהקשרם"; הוכרז על הקמת ועדת מנהלי מחלקות בעניין

מנחת בית החולים איכילוב. (מקור: ויקיפדיה)

מאה רופאים בכירים, ביניהם מנהלי מחלקות ויחידות במרכז הרפואי "איכילוב", חתמו על מכתב שבו מתחו ביקורת חריפה על שני רופאים אחרים באותו בית החולים, שהופיעו בתוכנית הטלוויזיה "עובדה" (ערוץ 2) וביקרו בה את הנהלת בית החולים, האשימו אותה בהתנהלות לא מקצועית, רדיפת בצע ושחיתות. כך דיווח הבוקר (יום ה') העיתון הכלכלי "דה מרקר".

העיתון דיווח, כי החותמים על המכתב, שמוען למנהל המרכז הרפואי פרופ' גבי ברבש, הדגישו ששני עמיתיהם "הלבינו פני כולנו ברבים". דוברות "איכילוב" בחרה שלא להגיב .

ד"ר מימון בתגובה: למנהלי המחלקות אין סמכות להקים ועדת מעקב ואם יקימו אותה אפנה לבית המשפט

החותמים, כך נמסר בדיווח, הודיעו כי הם מגבים באופן מוחלט את הנהלת בית החולים. לפי הדיווח בעיתון, המכתב חושף מציאות של יחסי עבודה עכורים עם השניים בבית החולים. הרקע למכתב הוא הופעתם מול המצלמות של ד"ר שמעון מימון, רופא בכיר בנוירו-רדיולוגיה פולשנית וד"ר ליאנה בני-עדני, בכירה במחלקה הנוירו-כירורגית לילדים.

במכתב המצוטט ב"דה-מרקר" נאמר: "נוכחנו כי אין לרופאים במחלקה הנוירוכירורגית אפשרות לקיים התייעצויות פנימיות ולהביע איש את דעתו הסוגיות הקליניות המורכבות, מבלי לחשוש שמישהו יוציא את דבריהם מהקשרם באופן מגמתי כדי לפגוע בו, במחלקה, בחולים, או בבית החולים".

מתוארים במכתב מצבים לפיהם רופאים מתעדים ומקליטים ואוספים מידע על עמיתיהם. הם דיווחו על שני דיונים קליניים במחלקות הנוירו-כירורגיות שבמהלכם "רופאה בכירה עלבה אישית, התפרצה, השתמשה בביטויי גנאי, ניבול פה, צרחות, יריקות והתפרעה עד שהביאה להפסקת הישיבה הקלינית".

העיתון מפרסם 15 שמות מבין כמאה החותמים על המכתב להנהלה: פרופ' ניר גלעדי, מנהל המערך לנוירולגיה; פרופ' עינת אבן ספיר, מנהלת המכון לרפואה גרעינית; פרופ' עידית מטות, מנהלת המערך להרדמה, טיפול נמרץ וכאב; פרופ' יוסף קלאוזנר, מנהל האגף הכירורגי; פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי; פרופ' אריה בלשר, מנהל היחידה ל–CT ו–MRI; פרופ' אייל גור, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית; פרופ' משה גרייף, מנהל אגף הדימות; פרופ' זמיר הלפרן, מנהל המערך הגסטרואנטרולוגי; ד"ר רונית לובצקי, מנהלת מחלקת ילדים; ד"ר גד לוטן, מנהל כירורגיית ילדים; ד"ר נבו מרגלית, סגן מנהל המערך לנוירוכירורגיה; פרופ' משה סלעי, מנהל החטיבה האורתופדית; פרופ אריאל פינקלשטיין, מנהל יחידת הצנתורים; ופרופ' יוסי לסינג, מנהל בית החולים ליס ליולדות.

פרופ' אייל גור, מיוזמי המכתב: "מה שנקלט בציבור הכתים את המוסד ואת הרופאים העובדים בו, בזמן שנעשית כאן עבודה מאוד קשה"

בסיום מכתבם מודיעים הרופאים לברבש כי יגבו כל פעולה בה ינקוט "כדי להביא לסיום התנהלות שכזו". כן הודיעו ש"ועדה נבחרת של מנהלי המחלקות תעקוב אחר ביצוע הבקשה ואחר התנהלות שני הרופאים כאנשי צוות במחלקה. מסקנות הוועדה יובאו בפני מליאת כל מנהלי המחלקות, עם המלצה אופרטיבית".

פרופסור גור, שהיה בין יוזמי המכתב, אמר לעיתון "הרגשנו (לאחר השידור ב"עובדה") שהלבינו את פנינו. מה שיצא בסוף מהכתבה ונקלט בציבור הכתים את המוסד ואת הרופאים העובדים בו, בזמן שנעשית כאן עבודה מאוד קשה למען בריאות הציבור. לקחו שני אנשים עם בעיות אישיות ויחסי עבודה קשים, ואיפשרו להם להכתים את כל בית החולים. אנחנו במחלקה שלי עובדים מולם ועדים לכך. אנחנו חושבים שאם יש ליקויים מוסריים או אחרים, חובה לחשוף אותם".

מיד לאחר שידור התוכנית, סיפר עוד פרופסור גור, התגבשה קבוצה של שמונה רופאים בכירים, והוא ביניהם, כדי לנסח את המכתב. קבוצת הרופאים קיימה שלושה מפגשים לפני שגיבשה את הנוסח הסופי. לפגישה האחרונה הוזמן גם ד"ר פייר גיל, סמנכ"ל בית החולים לענייני רופאים, ממנו ביקשו הרופאים לדעת כיצד מתכננת ההנהלה לפעול.

בדיווח גם מופיעות תגובותיהם של ד"ר מימון וד"ר בני-עדני. מימון אמר בין השאר, כי את המכתב יזם פרופסור ברבש. לדבריו למנהלי המחלקות אין סמכות להקים ועדת מעקב ואם יקימו אותה יפנה לבית המשפט. ד"ר בני-עדני מסרה את תגובתה באמצעות עורכת דינה, ובין השאר נאמר בה כי חלק מהרופאים שחתימתם מופיעה על המכתב מסרו שחתמו מבלי לדעת את העובדות לאשורן.

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר שמעון מימון,  ד"ר ליאנה בני-עדני,  פרופ' אייל גור,  פרופ' גבי ברבש,  יחסי עבודה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
אנונימי/ת
05.03.2015, 22:15

העליהום מיותר ומכוער. לא עושה רושם אמין ונתפס כתגובה מטעם.

אנונימי/ת
06.03.2015, 10:48

יחסי העבודה העכורים של פרופסור ברבש, התנהגות בלתי הולמת, העלבות ונהלים של הטבות למקורבים ידועה לכל העובדים בבית החולים. פרופסור ברבש ככל הנראה ידע אף על התנהלותו של מר יקירביץ כפי שהוא יודע על התנהלות בית החולים. גם אם הרופאים המתלוננים בעייתיים כפי הגדרת חבריהם, תלונותיהם אמינות והכונות.

11.03.2015, 11:52

בשיחה של חמש דקות עם דר בני תבין מיד שמדובר במלאך היא הבן אדם הכי גאון שפגשתי עם לב ענק ואישיות מדהימה!!. אנחנו מגיעים מירושלים לאיכילוב רק בגללה גם כשהביקורת היא אחת ליומיים. וכשנתקענו בבי״ח בירושלים היא הגיע בשלג באמצע הלילה כדי לטפל בילד שלי הכי מהר לפני שיגרם לו נזק מוחי (למרות שרופא אחר חשב שזה יכול לחכות יומיים כנראה החופש שלו חשוב יותר מהמח של בני)

06.03.2015, 12:31

ברורה וידועה עבודתם הקשה והמסורה של רוב רופאי בתי החולים. ברור וידוע שסכסוכי עבודה פנימיים בין רופאים ומנהליהם צריך לפתור בתוך ביה"ח ולא בתקשורת. עם כל זאת, מכתב כזה, שאינו יוצא נגד השחיתות המוסרית של רפואה פרטית בתוך בתי חולים ציבוריים, רפואת מרפא ורפואת VIP הוא מכתב הנגוע בצביעות. מעשים בלתי מוסריים אלו (לא רק באיכילוב, כמובן), הסתרתם על ידי חלק מהרופאים והפיכת בתי החולים ממוסדות ציבוריים האמונים על בריאותו של הציבור, לעסקים כלכליים למטרות רווח, הם המלבינים את פני הרופאים והרפואה (גם של הרוב הישר והמסור!).

13.03.2015, 11:53

האמת צריכה להיאמר, מר ברבש הוא המושחת. מנהל טיפול נמרץ ילדים כינה אותו שקרן. אגב, החתומים על המכתב נגד הרופאים הינם אנשים בעייתיים בעצמם. קלאוזנר בעצמו מקלל עמיתים ומשפיל אותם, מר לסינג עצמו על סף אישפוז פסיכיאטרי ומקלל אף הוא עמיתים ומטופלות. כך שיש צורך לשים סוף למשטר הדיקטטורי שמנהל אדם הנראה על סף אישפוז פסיכיאטרי.
הבעיה איננה ברופאים, הבעיה נעוצה בהנהלה. הבעיה היא מר ברבש ורופאים בודדים המנהלים איתו ובחסותו משטר דיקטטורי המסכן חיי אדם. מי שצריך ללכת הוא ברבש, לסינג וקלאוזנר.

אנונימי/ת
28.03.2015, 00:06

אין קשר בין העבודה הקשה שעושים הרופאים באיכילוב לבין ההתנהלות החולה והרקובה של המוסד החולה הזה העומד בראשו וההנהלה האדמיניסטרטיבית שלו.

אנונימי/ת
31.03.2015, 15:02

דוקטור מימון שהוא אחד המלאכים בלבן למען הלוקים באירוע מוחי לא צריך לדאוג כי יקבלו אותו בזרועות פתוחות בכל מוסד אחר שלא לדבר על כך שיהיו מוכנים לבנות עבורו בית חולים לטיפול מהיר בשבצי מוח בזמן הקריטי.תעודת עניות למדינה ולמערכת הבריאות ששירות זה נשלל מהפריפריה .כמו שירותים רבים אחרים הזמינים רק במרכז.המכתב אכן נראה מתוזמן על ידי ברבש.

קיימת כיום התלהמות , מיותרת לדעתי, על נושא הרפואה הפרטית. נכון יש מקום לשיפורים ותיקונים כאלו שהרפואה הפרטית לא תבוא על חשבון זו הציבורית, אך יש לקחת בחשבון את המציאות של מדינתנו. מדינה שבה הקצאת משאבים למערך הבריאות אינו בראש מעייניה, מכך יוצא שמערכת בתי החולים הממשלתיים קורסת כלכלית. נוסף התגמול לרופא שהשקיע שנים רבות כדי להגיע למעמד שבו במדינות אחרות בעולם יאפשר לו לחיות מעבר מ"בכבוד" , אינו ביחס ישיר לשנים ושעות העבודה הרבות שהשקיע. מכאן שהשילוב של תגמול הוגן יותר לרופא במערך הפרטי והשעות שאותו רופא שואף להמשיך להשקיע במערך הציבורי צריך לעודד את משרד הבריאות למצוא את עמק השווה בין חלוקת זמן הרופא והמשאב של בית החולים בין זו הפרטית (כולל תיירות מרפא שמלבד מלכיסו של הרופא בעל השם והמוניטין מביאה גם למאזן בית החולים) כדי ליצור מצב שבו כולם ייצאו נרווחים. הלקוח הציבורי שאינו יכול לממן רפואה פרטית והלקוח הפרטי שמכספו יממן הן את הציבורית והן את כל הגורמים של הפרטית.
בהתייחס לכתבה ששודרה בעובדה - בין אם זה נכון ובין אם זה לא לדעתי אין זו הדרך לפתור בעיות, משום שתכניות כאלו דואגות לרייטינג בלבד וכל מה שמריח ונשמע בעיני ההפקה כשערורייתי הרי שיועצם בעת ההצגה לצופה . יש דרכים נוספות לנסות לפתור סכסוכי עבודה ובצורה מעודנת יותר!

03.11.2020, 18:17

אני רוצה לדעת למה הם לא מטפלים בהדסה מיד על כל הדברים רק מחכים שהמצב יתדרדר