חדשות

"איכילוב" הודיע על טיפול חדש לסינדרום כאבי פנים כתוצאה מהעצב המשולש

לדברי ביה"ח, זו הפעם הראשונה שהטיפול, הנעשה באמצעות קרינה סטריאו-טקטית רדיו-כירורגית הממוקדת בעצב, מוצע בישראל

תאי עצב (הדמיית אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "איכילוב" הודיע אתמול (יום א'), כי יתחיל להציע שיטת טיפול חלופית ולא פולשנית לתסמונת כאבי פנים עקב המחלה הנוירולוגית של עצב הטריגמינוס (העצב המשולש – trigeminal nerve).

שיטה טיפולית זאת, באמצעות קרינה סטריאו-טקטית רדיו-כירורגית, מסר בית החולים, נכנסה עתה לשימוש לראשונה בישראל, והיא פרי שיתוף פעולה בין המחלקה הנוירוכירורגית ומכון הקרינה באיכילוב. הטיפול זמין כעת למטופלים מכל רחבי הארץ.

לדברי בית החולים, זו הפעם הראשונה שהשיטה הטיפולית באמצעות קרינה סטריאו-טקטית רדיו-כירורגית נכנסה לשימוש בישראל

את הטיפול החדש יעניקו ד"ר אנדרו קנר, מנהל השירות לרדיו-כירורגיה וד"ר עידו שטראוס, מומחה לנוירוכירורגיה תפקודית וסטריאוטקטית ובטיפולים נוירוכירורגיים לכאב.

השיטה, הדגיש בית החולים, מקובלת בעולם מזה זמן רב, אף כי לא נוסתה עד כה בישראל. היא מתבצעת על ידי הקרנת העצב בצורה מדויקת באזור הפגוע, ועל ידי כך, הפחתת יכולתו ליצור ולהעביר את אותות הכאב הפתולוגי. יתרונה של השיטה הוא שהטיפול אורך כשעה בלבד ומבוצע כטיפול-יום, שלאחריו משוחררים המטופלים לבתיהם.

תסמיני תסמונת כאבי הפנים מופיעים בצורת התקפים עזים של כאב הדומה ל"זרם חשמלי" בדרך כלל בצד אחד של הפנים. אצל חלק מהחולים הכאבים עזים במיוחד, עד שהם עלולים ליצור מחשבות אובדניות.

הכאבים נגרמים בשל לחץ של עורק מוחי על עצב התחושה של הפנים ("העצב המשולש") בסמוך למוצאו מגזע המוח. לחץ וסקולארי זה גורם לפגיעה בעצב ולהולכה עצבית לא תקינה, המתבטאת בכאב נוירופתי שיכול להופיע באופן ספונטני או כתוצאה מגירוי תחושתי כמו מגע קל בפנים, לעיסה, צחצוח שיניים ודיבור.

לרוב, הטיפול בכאבים אלו תרופתי - באמצעות תרופות אנטי-פרכוסיות כמו קרבמזפין (טגרטול). אולם כ-10%-20% מהחולים סובלים מכאבים עמידים לטיפול התרופתי ואלו לכן מועמדים לטיפול הפולשני, הנוירוכירורגי.

הטיפול הנוירוכירורגי הקלאסי מתבסס על הפרדה ניתוחית של העורק הלוחץ מעצב הפנים. שיטה זאת יעילה מאוד כטיפול ארוך טווח אולם כרוכה בסיכון נמוך של ניתוח מוח. שיטה נוספת היא צריבה של העצב במוצאו מהגולגולת לאזור הפנים (ריזוטומיה פריפרית), שיטה זו אמנם פחות פולשנית, אך שיעורי ההצלחה לטווח הארוך נמוכים משמעותית וקיים סיכון של התפתחות כאב חדש עמיד לטיפול (אנסטזיה דולורוזה).

בית החולים "איכילוב" מסר כי "שני החולים הראשונים שטופלו בשיטה החדשה השיגו תוצאות מצוינות".

נושאים קשורים:  חדשות,  טיפול,  עצב הטריגמינוס,  העצב המשולש,  כאב,  ד"ר אנדרו קנר,  ד"ר עידו שטראוס,  פנים,  רדיו-כירורגיה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות