חדשות

מחקר: גלי חום אצל נשים שנכנסו לגיל המעבר יכולים להימשך גם 14 שנה

מחקר מקיף שנערך בארה"ב מצא, כי ככל שגלי החום וההזעות הליליות התחילו מוקדם יותר בנשים בגיל המעבר, כך הם יימשכו זמן רב יותר

גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)
גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)

גלי חום אצל נשים שנכנסו לגיל המעבר עם הפסקת המחזור יכולים להימשך עד 14 שנה; כך מצא מחקר חדש שנעשה בארה"ב, ושפורסם שלשום בכתב העת JAMA.

המחקר גם מצא, כי ככל שגלי החום וההזעה המוגברת בלילה מופיעים מוקדם יותר אצל האשה, כך התקופה שתחווה אותם תתארך. זאת, בניגוד לדעה המקובלת בקרב כ-80% מהנשים שנכנסו לגיל המעבר, לפיה גלי החום יימשכו שנים אחדות בלבד.

אוכלוסיית המחקר כללה 1,449 נשים מקבוצות אתניות שונות בארה"ב והן נמצאו במעקב מ-1996 עד 2013. זה המחקר הגדול ביותר מסוגו שנעשה בנושא זה.

הזמן החציוני להתמשכות תסמיני גלי החום בקרב נשים שאצלן הם הופיעו מוקדם עמד על 11.8 שנים

המחקר מצא, כי משך הזמן החציוני לתופעת גלי החום הוא 7.4 שנים: מחצית ממשתתפות המחקר חוו פרק זמן קצר מזה ומחציתן עד 14 שנה, דיווחו החוקרים.

התגלה, שנשים ממוצא אפרו-אמריקאי ונשים היספניות חוו גלי חום באופן מובהק במשך תקופה ארוכה יותר בהשוואה לנשים לבנות או אסיאתיות. אצל נשים שהחלו לסבול מגלי חום עוד לפני הפסקת המחזור היה סיכוי גדול יותר שתקופת גלי החום תימשך שנים גם לאחר הפסקת המחזור – לעומת נשים שגלי החום החלו אצלן רק לאחר הפסקת המחזור. הזמן החציוני להתמשכות תסמיני גלי החום בקרב נשים אלה עמד על 11.8 שנים, כאשר כ-9 שנים מהן היו לאחר הפסקת המחזור. מדובר בזמן ארוך יותר פי 3 לעומת הזמן החציוני של התמשכות גלי החום אצל נשים שהחלו לסבול מהם רק אחרי הפסקת המחזור באופן מלא - 3.4 שנים.

מספרית, אצל 20% מהנשים גלי החום החלו רק אחרי הפסקת המחזור, ואצל 12.5% הם החלו לפני שפסק המחזור. בקרב 66% הם החלו בשלב הפרימנופאוזה (perimenopause) – זו התקופה שבה המחזור "משחק מחבואים" ולא נעלם באופן מלא, דיווחו החוקרים.

פרופסור ננסי אויס (Avis), מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי ווייק פורסט בצפון קרולינה, שהיא המחברת הראשית של המחקר, אמרה כי אשה שלא סבלה מגלי חום עד אשר פסק אצלה המחזור לא תסבול מהם ככל הנראה תקופה ארוכה במיוחד. ככל שהופעתן מתחילה מאוחר יותר – כך משך תקופת הסבל מהם קצרה יותר.

החוקרים ציינו במאמרם, כי משתתפות המחקר דיווחו על גלי חום והזעה מוגברת לפחות 6 ימים בשבועיים שקדמו למועד תחקורן. אף אחת לא עברה כריתת רחם או שחלות. נשים שדיווחו על שימוש בהורמונים חלופיים הוצאו מאוכלוסיית המחקר.

לתמצית המחקר בכתב העת JAMA

נושאים קשורים:  חדשות,  גלי חום,  הפסקת מחזור,  הזעה,  מנופאוזה
תגובות