חדשות

"כמו דקירות בבטן"

מבוא על דיקור סיני והטיפול בהפרעות תפקודיות של מערכת העיכול

דיקור סיני (צילום: אילוסטרציה)

ניר סלומון (C.Ac, C.Hb)
מטפל מומחה לרפואה סינית
אחראי על הרפואה הסינית במכון הגסטרואנטרולוגי
מרכז רפואי שיבא, בי"ח תל השומר

מאיה נאור (C.Ac, C.Hb)

נעמה (שם בדוי) נכנסה למרפאה בוקר אחד וסיפרה, "אני מיואשת לגמרי.  כבר למעלה מחצי שנה שהבטן שלי מתנפחת אפילו אחרי שני ביסים. היציאות שלי משתנות כל הזמן, או שלשול או שאין כלום 5 ימים.  כל פעם לפני שאני מתרגשת או בלחץ יש לי התכווציות שמרגישות כמו דקירות בבטן.  עשיתי כבר את כל הבדיקות ששלחו אותי וכלום, לא מוצאים מה הבעיה.  מה קורה בגוף שלי?  אולי זה משהו מסוכן?  מה לעשות עכשיו?"

אם התיאור הזה נשמע לכם מוכר ואתם חשים הזדהות עם נעמה, אתם כנראה סובלים מתסמונת המעי הרגיש.  תסמונת המעי הרגיש, או IBS, היא ההפרעה התפקודית הנפוצה ביותר (אך לא היחידה) של מערכת העיכול.  בהפרעות תפקודיות לא ניתן לזהות ממצא פתולוגי אורגני הגורם לתסמינים ולכן הטיפול התרופתי מוגבל מאוד.  בשנים האחרונות גוברת ההבנה שעל מנת לטפל בהפרעות אלו יש לשלב שיטות רפואיות שונות בטיפול.  אחת משיטות אלו היא דיקור סיני.

מהו דיקור סיני?

דיקור סיני (אקופונקטורה) הינו כלי טיפולי מרכזי ברפואה הסינית העתיקה הנמצאת בשימוש כבר למעלה מ-2500 שנה לטיפול במחלות שונות ובפרט הפרעות במערכת העיכול.  על פי תורה זו, מחלות והפרעות תפקודיות אחרות נובעות מחוסר איזון בין מערכות פיזיולוגיות ומערכות קוגניטיביות/רגשיות.  חוסר איזון זה בא לידי ביטוי בסימפטומים גופניים (כמו כאב או דלקת) ורגשיים (כמו מתח וחרדה).  על פי הרפואה הסינית ניתן לאזן מחדש מערכות אלו בעזרת הפעלת נקודות על מסלולים בגוף הנקראים "מרידיאנים".  בזמן הטיפול מוחדרות מחטים דקות (0.2 מילימטר) לנקודות דיקור הנמצאות לאורך המרידיאנים.  המחטים יוצרות גירוי והפעלה של הנקודות ונשארות במקומם כ-20 דקות בזמן שהמטופל שוכב. הדיקור אינו כואב ומטופלים רבים אף מדווחים על תחושת רוגע והרפיה בזמן הטיפול.

כיצד הדיקור עובד?

השפעת הדיקור על מערכות הגוף מתבצעת דרך מספר מנגנונים במקביל. ממחקרים שנעשו בנושא, עולה כי בזמן טיפול הדיקור ולאחריו יש הפעלה של מערכת העצבים, מערכת החיסון, ומערכות הורמונאליות שונות. מחקרים חדשים הראו שדיקור גורם לפעילות מטבולית מוגברת באזורים שונים במוח ומשפיע על פעילות עיכול, קצב לב ותפיסת כאב. ממחקרים שונים שבדקו את השפעת הדיקור על תהליכים דלקתיים, נראה שיש לדיקור השפעה אנטי-דלקתית הפועלת דרך מערכת החיסון הראשונית.

איזה השפעות יש לדיקור על מערכת העיכול?

לדיקור סיני השפעה פיזיולוגית על מערכת העיכול במספר דרכים. ממחקרים אלו עולה, שדיקור משפיע על פעילות עצבית לאורך המעיים ויכול ע"י כך לאזן פעילות תנועתית (פריסטלטיקה), להשפיע על רגישות יתר (האופיינית אצל הסובלים מתסמונת המעי הרגיש) ועל הפרשת חומציות בקיבה. בנוסף, דיקור יכול להקל על בחילות והקאות האופייניים לאחר ניתוח, בזמן הריון ובעקבות טיפול כימותרפי.

באילו מצבים דיקור יכול לעזור?

דיקור סיני מתאים, בפני עצמו או כטיפול משלים לטיפול רפואי אחר, למגוון הפרעות בדרכי העיכול.  הטיפול יכול להתאים במיוחד למצבים של הפרעות תפקודיות, בהם יש לרוב מרכיב של מתח רגשי\קוגניטיבי המשפיעים על העיכול ולכן הטיפול התרופתי בהם הוא מוגבל.

  • כאבי בטן ואי סדירות של יציאות כמו בתסמונת המעי הרגיש (IBS).
  • תחושה של נפיחות ותעוקה בחזה האופיניים לדיספפסיה (functional dyspepsia).
  • בחילות וצרבות כתוצאה מרפלוקס (GERD).
  • כאבי בטן חוזרים אצל ילדים.
  • אצל חולים הסובלים ממחלות מעיים דלקתיות (מחלת קרוהן וקוליטיס) ניתן לשלב דיקור במקביל לטיפול תרופתי. הדיקור יכול לסייע לחולים אלו בהקלה על כאבים, הפחתת הפעילות הדלקתית והרפיית המתחים הרבים הנלווים למחלה.
  • הפרעות רצפת אגן: קושי בהתאפקות, בריחת גזים, כאבים ברצפת האגן.

האם ניתן לקחת תרופות בזמן טיפולי דיקור?

אין סתירה עקרונית בין לקיחת תרופות לטיפול בדיקור סיני.  חשוב שהמטפל ברפואה סינית ידע ויכיר איזה תרופות החולה נוטל ויתחשב בכך בבחירת דרך הטיפול.  חשוב לא פחות הוא שהרופא המטפל יהיה מודע לכך שהמטופל מקבל טיפולים בדיקור.

האם ישנם מחקרים אשר מוכיחים את יעילות הדיקור?

כן בהחלט!  ישנם מחקרים רבים אשר בדקו טכניקות דיקור שונות למגוון הפרעות במערכת העיכול ומצאו כי הדיקור יעיל ומציע אפשרות טיפולית טובה.  להלן מספר דוגמאות למחקרים כאלו:

במחקר בנשים בחתך גילאים רחב, שנערך באוניברסיטת טורינו שבאיטליה בדק ומצא שהדיקור הסיני יעיל ומציע הזדמנויות טובות לשיפור משך ההתאפקות במקרים של הפרעות שונות ברצפת האגן

מחקר אחר שנערך בארה''ב בדק את הטיפול בנשים עם הפרעות ברצפת האגן והראה כי נשים שסובלות מהפרעות רצפת אגן פונות יותר לטיפולים משלימים בכדי לקבל מענה לבעייתן

מחקר קליני בדיקור, שנערך בסין בחולי רפלוקס, נמצא יעיל ובטוח לטיפול במחלה על ידי עיכוב עליית החומציות ומיצי המרה ובכך להשיג הקלה מרובה על הסימפטומים הנלווים.

מחקר באלקטרו אקופנקטורה (טכניקת גירוי חשמלית של נקודות דיקור), שמטרתו לטפל בבעיה עצבית שגורמת לבריחת צואה ושתן הדגים והראה הצלחות תוך מספר לא רב של טיפולים.

לסיכום...

על מנת לתת מענה רפואי שלם ויעיל ככל שניתן למטופלים הסובלים מהפרעות תפקודיות של מערכת העיכול,  כדאי לשקול אפשרויות טיפול שונות כדי להתאים את השיטה למטופל ולא הפוך.  שילוב של רפואה סינית היא אפשרות טיפולית נתמכת ומבטיחה לטיפול בהפרעות תפקודיות של מערכת העיכול.

נושאים קשורים:  חדשות,  דיקור סיני,  כאב,  IBS,  תסמונת המעי הרגיש,  אקופנקטורה,  צרבת,  בחילות,  מחלות מעיים,  כאבי בטן
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2015, 11:11

גם לורמיקס, אנטיביוטיקה סלקטיבית למערכת העיכול, אושרה לאחרונה ע"י ה-FDA לטיפול ב- IBS-D