חדשות

כנס בינלאומי במרכז הרפואי "קפלן" בנושא מחלת כבד אלכוהולית

בכנס שנערך בשבוע שעבר השתתפו כ-140 רופאים, מהם מגרמניה ומארה"ב; הכנס גם עסק בהיבטים גנטיים של המחלה וביחסים בינה לבין דלקת כבד נגיפית וכבד שומני

אלכוהוליזם (צילום: אילוסטרציה)
סכנת מוות בבקבוקי אלכוהול מזויפים (צילום: אילוסטרציה)

כנס בינלאומי בנושא מחלת הכבד האלכוהולית התקיים בשבוע שעבר במרכז הרפואי "קפלן" ברחובות. את הכנס אירגן המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבית החולים, והשתתפו בו כ-140 רופאים, מהם שישה מרצים מגרמניה, אוסטריה, צרפת, קנדה וארה"ב.

ד"ר יעקב מאור (צילום: "קפלן")

ד"ר יעקב מאור (צילום: "קפלן")

במהלך הכנס הוצגו ממצאים המצביעים על צריכה גבוהה של אלכוהול בקרב בני נוער בישראל, הנעה בין 50%-60%, על החמרה בכל הקשור לגיל התחלת השתייה, שהולך ויורד. בין השאר, דווח כי 19% מכלל הבנים ו-8% מכלל הבנות בגיל 11 (כיתה ו') דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע.

19% מכלל הבנים ו-8% מכלל הבנות בגיל 11 דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע

מארגני הכנס הם ד"ר אהוד מלצר, מנהל מכון הגסטרואנטרולוגיה בקפלן; ד"ר יעקב מאור, מנהל השירות למחלות כבד; ד"ר סטיב מלניק, מנהל מחלקה פנימית ג'; ופרופ' מנואלה נוימן, חוקרת ישראלית מטורונטו, קנדה.

ד"ר מאור אמר כי בשנים האחרונות חל גידול בצריכת אלכוהול מופרזת – הנמדדת בשיעורי ההשתכרות ו"שתיית הבולמוס", שהיא שתייה של חמש מנות משקה או יותר בתוך שעות אחדות – של בני נוער. צריכה מוגברת של אלכוהול עלולה לגרום לנזק משמעותי למערכות הגוף השונות. "הפגיעות העיקריות כוללות את מחלת הכבד האלכוהולית המתבטאת בצורתה הקשה בשחמת הכבד ובדלקת כבד אלכוהולית (Alcoholic hepatitis). מצבים אחרים כוללים דלקת לבלב כרונית והשפעות מגוונות של אלכוהול על מערכת העצבים המרכזית ועל הלב", אמר.

במהלך הכנס הרצו המומחים על שכיחות מחלת הכבד האלכוהולית בישראל ומרכזי הגמילה הקיימים לטיפול במתמכרים, הבסיס הנוירופזיולוגי של התמכרות בכלל והתמכרות לאלכוהול בפרט, מנגנונים ביולוגיים להתהוות מחלת הכבד האלכוהולית, ביניהם תפקידם של חיידקי המעי ושל הברזל.

כמו כן, דנו המשתתפים בהיבטים גנטיים של מחלת הכבד האלכוהולית. הנושאים הקליניים בהם עסק הכנס כללו את יחסי הגומלין שבין צריכת אלכוהול לשתי מחלות הכבד השכיחות ביותר - דלקת כבד נגיפית C ומחלת הכבד השומני. התקיים דיון נרחב בטיפול בדלקת חריפה של הכבד על רקע שתיית אלכוהול מוגזמת, שהיא מחלה עם שיעורי תמותה גבוהים ביותר.

כמו כן, התקיימו הרצאות הנוגעות לסרטן הכבד ואלכוהול ולהשתלת כבד במחלת הכבד האלכוהולית.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלת כבד אלכוהולית,  כבד שומני,  סרטן כבד,  כבד,  המרכז הרפואי "קפלן",  ד"ר אוהד מלצר,  ד"ר יעקב מאור
תגובות